Ένα πρόστιμο 400 δολαρίων που χρεώθηκε επειδή καθυστέρησε να επιστρέψει μια ταινία στο βιντεοκλάμπ της γειτονιάς του έδωσε στον Ριντ Χέιστινγκς την ιδέα για μια υπηρεσία ενοικίασης DVD μέσω ταχυδρομείου. Έτσι, στις 29 Αυγούστου 1997 «γεννήθηκε» το Netflix, που γιορτάζει φέτος τα 20 χρόνια του, σε περισσότερες από 190 χώρες ανά τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας. Μέσα σε αυτά τα 20 χρόνια, βέβαια, η υπηρεσία εξελίχθηκε σε έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς και παρόχους περιεχομένου παγκοσμίως, επενδύοντας περίπου 6 δισ. δολάρια το 2017 για την παραγωγή πρωτότυπου περιεχομένου –400 σειρές, ταινίες, ντοκιμαντέρ, παιδικά–, ποσό που θα ανέλθει στα 7-8 δισ. το 2018.

Εφαρμόζοντας την πολιτική «πρώτα ο πελάτης», που υπήρξε προσωπική στρατηγική επιλογή του Χέιστινγκς, το Netflix έδωσε στον θεατή τη δυνατότητα να αποφασίζει ο ίδιος τι, πώς, πότε, πού, για πόσο θα παρακολουθεί. Άλλαξε τους κανόνες στη βιομηχανία του θεάματος, παρέχοντας δημιουργική ελευθερία και αμοιβές πολλών μηδενικών στους δημιουργούς και στους ηθοποιούς των παραγωγών του, εγκρίνοντας την υλοποίηση σειρών για πολλές σεζόν χωρίς «πιλοτικά» επεισόδια, διαθέτοντας τις ταινίες του όχι στους κινηματογράφους, αλλά στους συνδρομητές, εισάγοντας στην τηλεοπτική αργκό την έννοια του binge watching.

Εδώ και μερικές ημέρες το Netflix «μιλάει» ελληνικά, καθώς το 70% του καταλόγου του είναι πια μεταφρασμένο ή μεταγλωττισμένο στη γλώσσα μας. Πρόκειται για μια κίνηση εδραίωσης της επένδυσης που αποφάσισε να κάνει η υπηρεσία στην Ελλάδα –η διάθεσή της ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2016– λόγω του διαπιστωμένα διαρκώς αυξανόμενου ενδιαφέροντος του ελληνικού κοινού. Η διάθεση του προγράμματος στα ελληνικά έχει ήδη κοστίσει μερικά εκατομμύρια δολάρια και έχει δώσει εργασία σε Έλληνες μεταφραστές. Επίσης, ήδη έχουν βρεθεί Έλληνες συνεργάτες για τις δημόσιες σχέσεις και τα social media της εταιρείας. Στα επόμενα σχέδια είναι η σύμπραξη με ντόπιους παρόχους περιεχομένου, ενδεχομένως και η παραγωγή σειρών και ταινιών στην Ελλάδα. ■

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ