ΕΛΛΑΔΑ

Αποτρίχωση... πανεπιστημιακού επιπέδου

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Εκπαίδευση

Η Ελλάδα απέκτησε πανεπιστημιακό τμήμα με αντικείμενο την Αισθητική, στο νέο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Τι θα διδάξει; Το πρόγραμμα σπουδών του αντίστοιχου τμήματος που λειτουργεί στο ΤΕΙ Αθηνών περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μαθήματα αισθητικής προσώπου, μαθήματα για την αισθητική παρέμβαση, την παχυσαρκία και την κυτταρίτιδα, γνώσεις και δεξιότητες για την αποτελεσματικότητα καλλυντικών προϊόντων, καθώς και τις προσωρινές μεθόδους απομάκρυνσης τριχοφυΐας. Το νυν Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας θα αποτελέσει κατεύθυνση του νέου Τμήματος Βιοϊατρικών Επιστημών, υπό την ομπρέλα του οποίου θα υπάρχουν ακόμη τέσσερις κατευθύνσεις.

Στο νέο πανεπιστήμιο, το νομοσχέδιο ίδρυσης του οποίου δημοσιοποιήθηκε χθες, ο υπουργός Κώστας Γαβρόγλου υιοθέτησε τη συνταγή που είχε υλοποιήσει ο Κώστας Αρβανιτόπουλος στο σχέδιο «Αθηνά». Τότε τα τμήματα μετατρέπονταν σε κατευθύνσεις ενός άλλου τμήματος, χωρίς να μειώνεται ο αριθμός των εισακτέων ανά κατεύθυνση. Τώρα, ο κ. Γαβρόγλου έκαμψε τις αντιδράσεις βάζοντας υπό την ομπρέλα του Τμήματος Βιοϊατρικών Επιστημών όλα τα «άστεγα» τμήματα του ΤΕΙ Αθηνών. Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, που θα μπει στο μηχανογραφικό δελτίο του 2018, αποτελεί το πρώτο πανεπιστήμιο που προκύπτει από συνένωση δύο ΤΕΙ (Αθηνών και Πειραιώς) ύστερα από διαβούλευση των ακαδημαϊκών αρχών τους. Η διαβούλευση έλειψε στο σχέδιο «Αθηνά».

Την ίδια στιγμή, συνεχίζεται η προσπάθεια απορρόφησης ΤΕΙ από τα πανεπιστήμια της ίδιας περιφέρειας (ενδεικτικά στα Ιόνια Νησιά, την Ηπειρο, τη Θεσσαλία). Για το θέμα πάντως η Σύνοδος Πρυτάνεων στην τακτική συνεδρίασή της, το περασμένο Σάββατο, δήλωσε ότι «για να είναι σε θέση ένα τμήμα ΤΕΙ να κριθεί ώστε να ενταχθεί σε ένα υπάρχον πανεπιστήμιο, θα πρέπει να πληροί τα ακαδημαϊκά και επιστημονικά κριτήρια. Μεταξύ αυτών, η σύνοδος όρισε πως «πρέπει να προβλέπεται ότι το γνωστικό αντικείμενο του υπό ένταξη τμήματος ΤΕΙ εμπίπτει στη στρατηγική ανάπτυξης του πανεπιστημίου υποδοχής. Το γνωστικό του αντικείμενο και το πρόγραμμα σπουδών του να αντιστοιχεί με διεθνώς καθιερωμένα πεδία πανεπιστημιακού επιπέδου και να μην είναι υποσύνολο αυτών. Τα μέλη του τμήματος ΤΕΙ να έχουν αποδεδειγμένη ερευνητική δραστηριότητα, όπως αυτή θα αποδεικνύεται από το δημοσιευμένο έργο και τις ετεροαναφορές. Το τμήμα να ενταχθεί και να ολοκληρώσει τη διαδικασία πιστοποίησης προγραμμάτων προπτυχιακών σπουδών, να έχει ερευνητικές υποδομές και εξοπλισμό για την εκπόνηση και βασικής έρευνας στο γνωστικό αντικείμενο που θεραπεύει, να έχει αποκτήσει τη δυνατότητα οργάνωσης διδακτορικών σπουδών όπως προβλέπει το άρθρο 30, παρ. 4 του ν. 4485/2017».

Σύμφωνα με τη σύνοδο, επίσης, απαραίτητη προϋπόθεση για μετάβαση του εκπαιδευτικού προσωπικού ΤΕΙ σε αντίστοιχες βαθμίδες ΔΕΠ πανεπιστημίων αποτελεί η αξιολόγησή τους με τις αντίστοιχες διαδικασίες εκλογής και εξέλιξης που ισχύουν σε αυτά. Μέχρι να γίνει η αξιολόγηση, οι διδάσκοντες των ΤΕΙ θα εντάσσονται σε προσωποπαγείς θέσεις αντίστοιχης βαθμίδας στα πανεπιστήμια υποδοχής, χωρίς δικαίωμα συμμετοχής ως εκλέκτορες σε εκλεκτορικά και εκλέγειν και εκλέγεσθαι σε διοικητικές θέσεις. Το ίδιο πάντως ορίζεται και στο νομοσχέδιο, προκαλώντας την αντίδραση στελεχών των ΤΕΙ (ενδεικτικά του προέδρου του ΤΕΙ Πειραιώς Λ. Βρυζίδη).

Εκτακτη χρηματοδότηση

Από την πλευρά του, ο κ. Γαβρόγλου ανακοίνωσε στη Σύνοδο Πρυτάνεων τη χορήγηση έκτακτης χρηματοδότησης 41 εκατ. ευρώ στα πανεπιστήμια και την εξασφάλιση επιπλέον 20 εκατ. ευρώ για τη σίτιση και στέγαση των φοιτητών μέσω του Ιδρύματος Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης (ΙΝΕΔΙΒΙΜ).

Αξιολόγηση στα ερευνητικά ινστιτούτα

Υπό αξιολόγηση θα περάσουν όλα τα Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα (ΕΠΙ). Αυτό προβλέπεται στο νομοσχέδιο για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και, σύμφωνα με υψηλόβαθμα στελέχη του υπουργείου Παιδείας που μίλησαν χθες στην «Κ», με την αξιολόγηση το υπουργείο επιδιώκει να αποκαλύψει τυχόν στρεβλώσεις στη λειτουργία των ΕΠΙ. Τα ίδια στελέχη αναφέρουν ότι πολλά από τα ινστιτούτα δεν έχουν τις απαραίτητες υποδομές και προσωπικό, αλλά ούτε και τη στρατηγική που οφείλει να έχει μια ερευνητική μονάδα. «Καλοδεχούμενη η αξιολόγηση», απαντούν πανεπιστημιακοί, επισημαίνοντας πάντως ότι συχνά η αξιολόγηση υπό την απειλή λουκέτου αποτελεί μέσο ανακατανομής εξουσιών εντός της δομής. Ενδεικτικά, το ν/σ ορίζει ότι «τα ΕΠΙ μέχρι τις 31.12.2019 θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει τις διαδικασίες αξιολόγησής τους. Οσα δεν θα αξιολογηθούν επιτυχώς και όσα δεν περατώσουν εμπρόθεσμα τις διαδικασίες αξιολόγησης συγχωνεύονται δι’ απορροφήσεως με τους Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Ερευνας των οικείων ΑΕΙ».

Επίσης, σε κάθε ΑΕΙ συστήνονται Επιτροπές Ηθικής της Ερευνας, που θα «ελέγχουν κατά πόσον ένα ερευνητικό έργο, πέραν της επιστημονικής του επάρκειας, διενεργείται με σεβασμό στην αξία των ανθρώπινων όντων και την αυτονομία των συμμετεχόντων προσώπων, στην ιδιωτική ζωή και τα προσωπικά τους δεδομένα, καθώς και στην ευζωία των ζώων και την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος». Τέλος, στο ν/σ περιλαμβάνεται η ρύθμιση για οφειλές που έχουν συσσωρεύσει προς τον ΕΛΚΕ του ιδρύματός τους οι καθηγητές των οδοντιατρικών σχολών ΕΚΠΑ και ΑΠΘ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ