ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επενδύει 11,6 δισ. ευρώ η Gazprom για μεταφορά αερίου σε Ευρώπη, Ασία

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σημαντική αύξηση των επενδυσεών του προγραμματίζει για το 2018 ο ρωσικός ενεργειακός κολοσσός της Gazprom, που επιχειρεί να διευρύνει το μερίδιό του στην παγκόσμια αγορά φυσικού αερίου, με την επέκταση αγωγών και δικτύων μεταφοράς σε Ευρώπη και Ασία. Ανάμεσα στα επενδυτικά του σχέδια συγκαταλέγεται και η ολοκλήρωση του υποθαλάσσιου αγωγού Nord Stream 2, ενός ενεργειακού σχεδίου συνολικού προϋπολογισμού 9,5 δισ. ευρώ, μέσω του οποίου η Gazprom σκοπεύει να διοχετεύει φυσικό αέριο στη Γερμανία. Πρόκειται, όμως, για το πλέον ακανθώδες ενεργειακό σχέδιο της Μόσχας, καθώς αποτελεί την εναλλακτική στη μεταφορά ρωσικού φυσικού αερίου μέσω Ουκρανίας, πρώην δορυφόρου της από τη σοβιετική εποχή, που απομακρύνθηκε από τη σφαίρα επιρροής της. Το αποτέλεσμα είναι να αντιμετωπίζει ο αγωγός προβλήματα χρηματοδότησης, καθώς η Ουάσιγκτον έχει απειλήσει να επιβάλει οικονομικές κυρώσεις σε οποιαδήποτε εταιρεία χρηματοδοτήσει τον επίμαχο αγωγό.

Σύμφωνα με εσωτερικά έγγραφα της Gazprom, που διέρρευσαν στο Bloomberg, συνολικά για το 2018 ο ρωσικός κολοσσός προβλέπει να επενδύσει στη μεταφορά φυσικού αερίου σε Ευρώπη και Ασία 802 δισ. ρούβλια, ποσό αντίστοιχο των 11,6 δισ. ευρώ, που αντιπροσωπεύει αύξηση 41% σε σύγκριση με τις επενδύσεις του 2017. Από το ποσό αυτό, 1,52 δισ. ευρώ προορίζεται για τον Nord Stream 2 που, σύμφωνα με τα σχέδια της Μόσχας, επρόκειτο να ολοκληρωθεί μέσα στο 2019 και να αρχίσει να διοχετεύει φυσικό αέριο από το 2020. Εταίροι της Gazprom στο έργο του εν λόγω αγωγού είναι η γερμανική εταιρεία Uniper, η αυστριακή OMV, η Royal Dutch Shell και η γαλλική Engie, που έχουν δεσμευθεί να διαθέσουν 4,75 δισ. ευρώ για τη χρηματοδότησή του. Ενδέχεται, όμως, να υπαναχωρήσουν και να εξωθήσουν την Gazprom σε πλήρη αλλαγή των σχεδίων της. Ηδη, από τον Σεπτέμβριο η OMV έχει αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο να αλλάξουν τα σχέδια χρηματοδότησης του επίμαχου αγωγού.

Σε ό,τι αφορά τους υπόλοιπους εταίρους της Gazprom, η Uniper υποστηρίζει ότι παραμένουν σε ισχύ οι αρχικοί όροι της συμφωνίας χρηματοδότησης του αγωγού, ενώ η Royal Dutch Shell και η Engie Wintershall, μονάδα της γερμανικής BASF, που επίσης συμμετέχει στο σχέδιο, έχουν αποφύγει να πάρουν θέση. Οι απειλές της Ουάσιγκτον έχουν, πάντως, προκαλέσει την έντονη αντίδραση της Ε.Ε., καίριου πελάτη της Gazprom με μεγάλη εξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο, που έχει προειδοποιήσει για πιθανή αντεπίθεση αν θιγούν συμφέροντα ευρωπαϊκών εταιρειών ή σχέδιά της. Οι εξαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη αναμένεται να φτάσουν περίπου στα 188 δισ. κυβικά μέτρα το 2020. Παράλληλα, οι αγωγοί μεταφοράς ρωσικού φυσικού αερίου προς την Κίνα και την Τουρκία αναμένεται να αρχίσουν να λειτουργούν στα τέλη του 2019. Οι δαπάνες της Gazprom για τον Turkish Stream αναμένεται να υπερβούν τα 2,43 δισ. ευρώ το 2018. Εν ολίγοις, να αυξηθούν κατά 72% σε σύγκριση με τις αντίστοιχες του 2017. Ο εν λόγω αγωγός έχει σχεδιαστεί για να διοχετεύει σχεδόν 24 δισ. κυβικά μέτρα φυσικό αέριο το 2020. Σε ό,τι αφορά τον αγωγό που θα μεταφέρει ρωσικό φυσικό αέριο από τη Σιβηρία στην Κίνα, η Gazprom προγραμματίζει γι’ αυτόν δαπάνες ύψους 3,15 δισ. ευρώ το 2018, κατά 4% περισσότερες από το 2017.

Στήριξη από τους Γερμανούς Σοσιαλιστές

Παρά τα προβλήματα χρηματοδότησης, ο αγωγός Nord Stream 2 φαίνεται πως, τελικά, θα ολοκληρωθεί και θα επιτύχει. Αυτό προκύπτει από σχετικό ρεπορτάζ της ιστοσελίδας Politico, σύμφωνα με το οποίο του δίνει το «φιλί της ζωής» το Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα της Γερμανίας, το SPD, ένθερμος υποστηρικτής του αγωγού, καθώς αναμένεται πλέον εκ νέου συμμετοχή του σε κυβερνητικό συνασπισμό. Οπως επισημαίνει το Politico, οποιαδήποτε αντίρρηση της γερμανικής κυβέρνησης θα εξωθούσε τις ευρωπαϊκές εταιρείες - εταίρους της Gazprom να αναθεωρήσουν τα επενδυτικά τους σχέδια. Σύμφωνα με την εν λόγω ιστοσελίδα, μερίδα των Γερμανών πολιτικών είχε την ελπίδα να χρησιμοποιήσει τον Nord Stream 2 ως διαπραγματευτικό χαρτί στις συνομιλίες με την Πολωνία, που εναντιώνεται στην κατασκευή του. Ηλπιζαν να ζητήσουν από τη Βαρσοβία να ανακαλέσει το αίτημά της για πολεμικές αποζημιώσεις από το Βερολίνο, ως αντάλλαγμα για να προβάλουν αντίρρηση στην ολοκλήρωση και τη λειτουργία του επίμαχου αγωγού.

Το αίτημα της Βαρσοβίας για πολεμικές αποζημιώσεις έχει υπονομεύσει τις σχέσεις της Γερμανίας με την Πολωνία. Το σενάριο αυτό έχει, όμως, μάλλον εκλείψει ως ενδεχόμενο, από τη στιγμή που εξανεμίστηκαν οι πιθανότητες να σχηματιστεί κυβερνητικός συνασπισμός με τους Χριστιανοδημοκράτες, τους Φιλελευθέρους και τους Πρασίνους και άρχισε να επανέρχεται η προοπτική ενός νέου μεγάλου συνασπισμού. Ο τέως επικεφαλής των Σοσιαλδημοκρατών Ζίγκμαρ Γκάμπριελ υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της κατασκευής του αγωγού των 1.200 χιλιομέτρων και προσφάτως κατέστησε σαφές ότι εξακολουθεί να στηρίζει την ολοκλήρωσή του. Υστερα από επίσκεψή του στην Αγ. Πετρούπολη, στα τέλη Νοεμβρίου, ο κ. Γκάμπριελ δήλωσε ότι «είναι η κατάλληλη στιγμή να συσφίξουμε την οικονομική μας συνεργασία με τη Ρωσία, που πάντα γνωρίζαμε ότι είναι αξιόπιστος προμηθευτής φυσικού αερίου».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ