ΕΛΛΑΔΑ

Το ευρωπαϊκό ιδεώδες πάει... παντού

ΙΩΑΝΝΑ ΦΩΤΙΑΔΗ

Από αριστερά: επάνω, Κομοτηνή και Οροπέδιο Λασιθίου και κάτω, Ελευσίνα και Σκύρος. Η Ευρώπη βρίσκει χώρο στις τέσσερις ελληνικές περιοχές.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σε τέσσερις απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας, που η καθεμιά αντιμετωπίζει τα δικά της επιμέρους προβλήματα, σκοπεύει να διαχύσει το ευρωπαϊκό ιδεώδες αλλά και να επιμορφώσει τους νέους τους το Ινστιτούτο Ερευνας και Κατάρτισης Ευρωπαϊκών Θεμάτων. Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Steps, το οποίο υλοποιείται στο πλαίσιο του Erasmus+ και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, φιλοδοξεί να πραγματώσει αυτό που υπαινίσσεται ο τίτλος του: να καθοδηγήσει τα βήματα των νέων μέσω της δημιουργίας κέντρων νέων.

Στο Steps, που ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2017 και θα διαρκέσει έως τον Αύγουστο του 2019, συμμετέχουν οκτώ οργανισμοί-εταίροι από τέσσερις ευρωπαϊκές χώρες – τη Σουηδία, τη Λετονία, την Κύπρο και την Ελλάδα. Εν προκειμένω, το Ινστιτούτο είναι ο επικεφαλής οργανισμός του προγράμματος, ενώ στην εν λόγω κοινοπραξία συμμετέχουν από ελληνικής πλευράς ο Δήμος Κομοτηνής, ο Δήμος Σκύρου, η Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Οροπεδίου Λασιθίου και η Κοινωφελής Επιχείρηση Ελευσίνας.

«Η επιλογή των επωφελούμενων περιοχών έγινε με συγκεκριμένα κριτήρια», εξηγεί στην «Κ» ο συνιδρυτής και πρόεδρος του Ινστιτούτου, κ. Γιώργος Αντωνακάκης, «όπως ο γεωγραφικός αποκλεισμός, τα ποσοστά ανεργίας αλλά και η εν γένει οικονομική κατάσταση κάθε περιοχής». Τα υπό σχεδιασμό κέντρα, που θα στεγαστούν σε ήδη διαθέσιμους χώρους των δημοτικών εταίρων, θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους όχι μόνον σε νέους, αλλά και σε άλλες κατηγορίες πολιτών. «Οι ομάδες στόχου μας είναι αφενός οι μαθητές, 15 έως 18 ετών, στους οποίους στοχεύουμε να διδάξουμε τις βασικές έννοιες σχετικά με την Ευρωπαϊκή Ενωση, τα δικαιώματα, τις υποχρεώσεις αλλά και τις ευκαιρίες που απολαμβάνει ένας Ευρωπαίος πολίτης, όπως οι φοιτητικές ανταλλαγές μέσω του Erasmus». Νέοι 18 έως 30 ετών, ακόμη και άνεργοι θα μυηθούν στις αρχές της κοινωνικής επιχειρηματικότητας και των ευκαιριών χρηματοδότησης της επιχείρησής τους.

«Οι εκπαιδευτικοί θα επιμορφωθούν σε μεθόδους μη τυπικής μάθησης, ώστε να τις εφαρμόσουν στις τάξεις τους, ενώ θα μαθαίνουν πώς να συντάσσουν μια πρόταση χρηματοδότησης για το σχολείο τους», διευκρινίζει ο κ. Αντωνακάκης, «αλλά και οι δημοτικοί υπάλληλοι θα μάθουν πώς να διεκδικούν για τις ανάγκες του δήμου εθνικά και ευρωπαϊκά κονδύλια». Στόχος, άλλωστε, των σχεδιαστών του Steps είναι η βιωσιμότητα των κέντρων, προκειμένου αυτά να μην έχουν τη μοίρα των πάλαι ποτέ τοπικών συμβουλίων νέων, που εξακολουθούν να υπάρχουν μόνον στα χαρτιά, αλλά επί της ουσίας έχουν αδρανήσει.

«Γνωρίζοντας πλέον πώς να αξιοποιήσουν τα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία, θα μπορούν να εξασφαλίζουν πόρους για τη συνέχιση της λειτουργίας των κέντρων μετά το πέρας του Steps, σύμφωνα με το σουηδικό πρότυπο», προσθέτει ο κ. Αντωνακάκης. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, θα πραγματοποιηθούν και επισκέψεις στους εταίρους στη Σουηδία, για να γίνει ανταλλαγή τεχνογνωσίας. Η Κύπρος, μέσω του Παιδαγωγικού της Ινστιτούτου και του Δήμου Αραδίππου, θα μεταδώσει βέλτιστες πρακτικές για τις «Εξυπνες Πόλεις» στην εκπαίδευση. Το εκπαιδευτικό υλικό θα διατίθεται και μέσω της πλατφόρμας e-learning του Ινστιτούτου, Cerebrum online system.

Περιοχή-«ταμάμ»

«Eχοντας αρωγό ως διασυνδεδεμένο εταίρο το υπουργείο Εργασίας, οι επωφελούμενοι θα έχουν τη δυνατότητα να μάθουν όλες τις λεπτομέρειες για τη σύσταση κοινωνικών επιχειρήσεων, μια πιθανή διέξοδο για ανέργους απομονωμένων περιοχών». Μία εξ αυτών, το Οροπέδιο Λασιθίου, φαίνεται να ταιριάζει «ταμάμ» στο πνεύμα του προγράμματος: στο Δικταίο Αντρο, που κάθε χρόνο επισκέπτονται εκατοντάδες χιλιάδες ξένοι τουρίστες, ο Δίας συνευρέθη κάτω από έναν πλάτανο με την... Ευρώπη. Οι σημερινοί κάτοικοι, βέβαια, νιώθουν εξαιρετικά απομονωμένοι τόσο από την Ευρώπη όσο και από την υπόλοιπη Ελλάδα. Με την ελπίδα να τονωθεί η ευρωπαϊκή ιδέα και να αρθεί η απομόνωση το 2015 μετονομάστηκε η κεντρική πλατεία σε Πλατεία Ευρώπης.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ