ΕΛΛΑΔΑ

Στην κυκλοφορία δίνεται αύριο ο Ε65

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

Μέχρι στιγμής, ο παραχωρησιούχος έχει λάβει σε αποζημιώσεις περίπου 115 εκατ. ευρώ και η κατασκευαστική κοινοπραξία 111 εκατ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο τελευταίος από τους παραχωρημένους σε ιδιώτες αυτοκινητόδρομους παραδίδεται αύριο στην κυκλοφορία. Πρόκειται για το «τυφλό» τμήμα Ξυνιάδας - Τρικάλων του Ε65, μια πραγματικά μοναδική περίπτωση στα κατασκευαστικά χρονικά, καθώς πρόκειται για ένα αποκομμένο από το υπόλοιπο εθνικό οδικό δίκτυο κομμάτι. Αιτία της πολύμηνης καθυστέρησης είναι, όπως συνήθως, οι απαλλοτριώσεις, οι οποίες «θα μεταφραστούν σε χρήμα» μέσω αποζημιώσεων προς τον εργολάβο.

Το τμήμα Ξυνιάδας - Τρικάλων έχει μήκος 79 χιλιομέτρων και με τη λειτουργία του οι οδηγοί θα μπορούν να παρακάμψουν 8 χιλιόμετρα από τις διαβόητες στροφές του Δομοκού. Σε τεχνικό επίπεδο, το τμήμα περιλαμβάνει δύο δίδυμες σήραγγες (Δολοπίας), οι οποίες κινούνται παράλληλα με τη σιδηροδρομική γραμμή και τέσσερις γέφυρες, με μεγαλύτερη αυτή του Πηνειού (μήκους 595 μέτρων και ύψους 12 μέτρων). Το οδικό τμήμα περιλαμβάνει δύο μετωπικούς σταθμούς διοδίων, στην Ξυνιάδα και στα Τρίκαλα, που θα χρεώνουν 3,10 ευρώ και 1,95 ευρώ αντίστοιχα (θα λειτουργήσουν μετά τις γιορτές).

Σε λειτουργικό επίπεδο, το νέο τμήμα θα συντομεύσει κατά μισή ώρα τη διαδρομή Λαμίας - Τρικάλων (στη μιάμιση ώρα από δύο ώρες σήμερα) και θα περιλαμβάνει δύο σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών - ΣΕΑ (στην Ξυνιάδα, στο 42ο χλμ. και τους Σοφάδες στο 69ο χλμ.), οι οποίοι δεν έχουν ακόμα κατασκευαστεί.

Το οδικό τμήμα παραδίδεται με πολύμηνη καθυστέρηση (οι υπόλοιποι δρόμοι παραδόθηκαν τμηματικά έως και τον Σεπτέμβριο), με κύρια αιτία τα γνωστά, όπως είπαμε, προβλήματα στις απαλλοτριώσεις. Σύμφωνα με την κοινοπραξία «Κεντρική Οδό» (που έχει αναλάβει την κατασκευή και λειτουργία του οδικού τμήματος), η γη που χρειαζόταν για την ολοκλήρωση του συνδετηρίου κλάδου του κόμβου Ξυνιάδας με το τοπικό οδικό δίκτυο παραδόθηκε από το Δημόσιο μόλις στο τέλος Ιουλίου. Προβλήματα, όμως, υπήρξαν και στα διαδικαστικά, καθώς η περιβαλλοντική αδειοδότηση για τον σταθμό διοδίων Σοφάδων δόθηκε τον Μάιο του 2016 και για τους δύο ΣΕΑ στις αρχές Νοεμβρίου.

Ως αποτέλεσμα, όπως αποκάλυψε η «Κ» (28.11.17), η «Κεντρική Οδός» έχει καταθέσει αιτήματα αποζημίωσης ύψους 40 εκατ. ευρώ (για διαφυγόντα έσοδα από τα διόδια και τα ΣΕΑ, τη διατήρηση προσωπικού και μηχανημάτων κ.λπ.), ενώ προ ημερών ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης ήδη ενέκρινε τη διάθεση 1,04 εκατ. ευρώ για τη χρονική επέκταση των συμβάσεων του ανεξάρτητου μηχανικού, του τεχνικού συμβούλου των δανειστών και τη διατήρηση σε ισχύ της εγγυητικής επιστολής. Ολα αυτά έρχονται να προστεθούν σε έναν ήδη μακρύ κατάλογο: μέχρι στιγμής ο παραχωρησιούχος έχει λάβει σε αποζημιώσεις περί τα 115 εκατ. ευρώ και η κατασκευαστική κοινοπραξία περί τα 111 εκατ. ευρώ.

Η αρχική χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου στο έργο ήταν 500 εκατ. ευρώ και η πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή (2013) 215 εκατ. ευρώ. Αν συνυπολογιστούν αρχαιολογικές εργασίες, απαλλοτριώσεις και έσοδα από διόδια (οι δύο σταθμοί στον Μαλιακό), το «τυφλό» οδικό τμήμα Ξυνιάδας - Τρικάλων έχει κοστίσει στο Δημόσιο και στην Ε.Ε. περίπου 1 δισ. ευρώ.

Διευκρινίσεις στην Ε.Ε.

Οσο για την κατασκευή του υπολοίπου, τις ημέρες αυτές οι υπηρεσίες θα στείλουν νέες διευκρινίσεις στην Ε.Ε., προσπαθώντας να κάμψουν τις αντιδράσεις της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού. Τα μηνύματα, πάντως, είναι θετικά και εκτιμάται ότι η κατασκευή του τμήματος Λαμίας - Ξυνιάδας ως δημόσιο έργο θα μπορέσει να ενταχθεί (σε 2-3 μήνες) στο ΕΣΠΑ και κατόπιν να ξεκινήσει να κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ.

Εως τον Φεβρουάριο ο κόμβος Ρίου

Με την παράδοση του Ε65, το μόνο που απομένει για την ολοκλήρωση των έργων στους παραχωρημένους αυτοκινητόδρομους είναι ο κόμβος Ρίου, στην εθνική οδό Αθήνας - Πάτρας. Ο κόμβος είναι ένα ιδιαίτερα πολύπλοκο τεχνικό έργο, καθώς περιλαμβάνει πολλές διαφορετικές κατευθύνσεις και γι’ αυτό είχε από το 2013 λάβει ειδική παράταση έξι μηνών σε σχέση με το υπόλοιπο έργο (που κατασκευάζει η «Ολυμπία Οδός»).

Ο κόμβος Ρίου περιλαμβάνει τις συνδέσεις της Αθήνας και της Πάτρας με τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου, τις συνδέσεις με το λιμάνι και την πόλη του Ρίου, καθώς και τα περίχωρα και τα παραθεριστικά κέντρα ανατολικά της Πάτρας, ενώ παρέχει πρόσβαση σε σημεία ενδιαφέροντος, όπως το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο του Ρίου και το Πανεπιστήμιο της Πάτρας. Στο σημείο αυτό διασταυρώνονται, επίσης, ο αυτοκινητόδρομος με τη νέα σιδηροδρομική γραμμή, ενώ ο κόμβος θα ενσωματώσει και την Παλαιά Εθνική Οδό, μεγάλο τμήμα της οποίας θα ανακατασκευαστεί πλήρως. Συνολικά εκτιμάται ότι ο κόμβος θα εξυπηρετεί καθημερινά το λιγότερο 20.000 οχήματα.

Βάσει χρονοδιαγράμματος, ο κόμβος πρέπει να παραδοθεί τον Φεβρουάριο, ωστόσο οι εργασίες είναι προχωρημένες και καταβάλλεται προσπάθεια να παραδοθεί νωρίτερα. Σύμφωνα με την «Ολυμπία Οδό», έχουν πλέον ολοκληρωθεί όλα τα μεγάλα τεχνικά έργα και γίνονται συμπληρωματικές εργασίες (στηθαία, φωτισμός, τελική σήμανση κ.ά.). Σήμερα δόθηκε στην κυκλοφορία τμήμα 14 χλμ. στον κάθετο άξονα της Εγνατίας, Αρδάνιο - Ορμένιο (τμήμα Ψαθάδες - Μάνδρα).

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ