Γράμματα Αναγνωστών

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Γραμματα Aναγνωστων

Χρέη, οφειλέτες και κοινωνική εργασία

Κύριε διευθυντά
Το ζήτημα των πλειστηριασμών κατοικιών μαζί με τις κατασχέσεις περιουσιακών και άλλων στοιχείων (μισθών και τραπεζικών λογαριασμών), όπως όλα δείχνουν, εξελίσσεται σε μείζον κοινωνικό πρόβλημα στη χώρα μας (4,17 εκατ. οφειλέτες χρωστούν μόνο προς το Δημόσιο 99,8 δισ. ευρώ!).

Παράλληλα, η φοροδοτική ικανότητα των Ελλήνων έχει περιοριστεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, ενώ η ανεργία (κρυφή – όταν λ.χ. πολλοί αρχιτέκτονες διατηρούν το γραφείο τους αλλά με ελάχιστη έως μηδενική απασχόληση, ή φανερή – επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ) έχει σκαρφαλώσει σε πολύ υψηλά επίπεδα. Δεν γνωρίζω τους περιορισμούς ή την πολιτική βούληση που έχει η σημερινή ελληνική κυβέρνηση ως προς τις λύσεις αυτού του προβλήματος, αλλά μια πιθανή λύση θα μπορούσε να είναι και η ακόλουθη: Στις περιπτώσεις χαμηλού σχετικά χρέους (προς το Δημόσιο ή και άλλων φορέων), ο οφειλέτης να δύναται να προσφέρει, ως άμισθος εργαζόμενος, κοινωνικού τύπου εργασία σε τομείς όπου υπάρχουν ελλείψεις προσωπικού (ειδικευμένου ή μη), μερικής ή πλήρους απασχόλησης και με ανάλογη προς το χρέος του χρονική περίοδο. Η πρόταση αυτή θα μπορούσε να επεκταθεί και σε περιπτώσεις πρώτου βαθμού συγγένειας των οφειλετών, όταν είναι άνεργος ένας εκ των δύο συζύγων ή των ενηλίκων τέκνων. Τα αποτελέσματα μιας τέτοιας εφαρμογής θα ήταν απολύτως ευεργετικά σε εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας.

Αντωνης Γιαμβριας, Αγία Παρασκευή

Περιοδολόγηση για το Σκοπιανό

Κύριε διευθυντά
Πολλές είναι οι ενδείξεις σύμφωνα με τις οποίες οι ΗΠΑ επείγονται να δεχθούν στο ΝΑΤΟ το κράτος των Σκοπίων (FYROM) ενώ και η Ε.Ε. επιθυμεί αντίστοιχη διεύρυνση. Είναι βέβαιο ότι η ελληνική κυβέρνηση θα δεχθεί ισχυρές πιέσεις για να άρει τις αντιρρήσεις της σε αυτές τις εντάξεις. Το όνομα του κράτους αυτού, καθώς και το όνομα των κατοίκων του και της επικρατούσας γλώσσας του, αποτελεί όχημα αλυτρωτισμού παράλληλα με τα σχολικά βιβλία του και μια προπαγάνδα παγκόσμιας εμβέλειας. Η περιοχή του κράτους αυτού ονομαζόταν Βαρντάσκα  μέχρις ότου ο Τίτο το 1946 ονόμασε ένα ομόσπονδο κράτος, συστατικό της Γιουγκοσλαβίας, «Σοσιαλιστική Δημοκρατία της Μακεδονίας», σφετεριζόμενος ένα αρχαίο ελληνικό όνομα με λαμπρή ιστορία. Ο Τίτο επιδίωξε να δημιουργηθεί μια σλαβομακεδονική συνείδηση σε έναν λαό που μέχρι τότε θεωρούνταν λόγω της γλώσσας του συγγενής με τους Βουλγάρους.

Το 1944 ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Στατίνιους έγραψε προς τις διπλωματικές αποστολές των ΗΠΑ:  «Οποιαδήποτε συζήτηση περί μακεδονικού έθνους, μακεδονικής μητέρας πατρίδας ή μακεδονικής εθνικής συνείδησης αποτελεί αθεμελίωτη δημαγωγία που δεν αντιστοιχεί σε εθνική ή πολιτική πραγματικότητα. Παράλληλα, αντιμετωπίζει (η κυβέρνηση των ΗΠΑ, το 1944) τη σημερινή αναβίωσή της ως ιδεολογικό μανδύα για την εκδήλωση επιθετικών διεκδικήσεων εις βάρος της Ελλάδας». 

Μετά τη διάσπαση της Γιουγκοσλαβίας, υπάρχουν οι αποφάσεις της Ε.Ε. των Βρυξελλών στις 16-12-1991, του Γκιμαράες στις  3-5-1992, της Λισσαβώνας στις 27-6-1992, του Εδιμβούργου στις 12-12-1992, οι αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ (817/1993, 845/1993) και του ΝΑΤΟ στο Βουκουρέστι το 2008. Η απόφαση του συμβουλίου των πολιτικών αρχηγών υπό την προεδρία του Κ. Καραμανλή στις 13 Απριλίου 1992 δεν έχει αντικατασταθεί με άλλη.

Αν το κράτος των Σκοπίων ονομαστεί με σύνθετη ονομασία που θα περιλαμβάνει τη λέξη Μακεδονία είναι βέβαιον ότι θα χρησιμοποιείται από τους Σκοπιανούς αμιγώς το όνομα «Μακεδονία», «Μακεδόνες», «μακεδονική γλώσσα» και θα δημιουργηθεί σοβαρό πρόβλημα σε οικονομικά ζητήματα, σε ονομασία αεροδρομίων, σε ονομασίες δρόμων, στον τουρισμό, στην ονομασία επιχειρήσεων και προϊόντων, στην αλληλογραφία και στις μηχανές αναζήτησης (browsers) στο Διαδίκτυο.

Παράλληλα θα συνεχιστεί η αλυτρωτική προπαγάνδα στα σχολεία τους και οι κάτοικοι του κράτους αυτού θα θεωρούν τους Ελληνες εχθρούς τους. Οι χάρτες τους που περιλαμβάνουν όλη τη Μακεδονία και τη Χαλκιδική είναι γνωστοί. Το πρόβλημα είναι γεωπολιτικό.

Πρόταση: Ουδεμία υποχώρηση σε ανιστόρητες και παράλογες απαιτήσεις. Να προταθεί από την κυβέρνηση όνομα όπως «Κεντρική Βαλκανική Δημοκρατία» ή «Σκοπιανή Δημοκρατία».  Οι κάτοικοι της Μακεδονίας μας δεν είναι δυνατόν να εξηγούν σε κάθε ξένον ότι είναι Ελληνες και όχι Σκοπιανοί. Η υποχωρητικότητα δεν ωφελεί στην εξωτερική πολιτική. Αυτό είναι γνωστό από την ιστορία που έγραψε ο  Θουκυδίδης. Ο υπουργός Εξωτερικών Ν. Κοτζιάς έχει δώσει καλά δείγματα συγκρότησης και ευστροφίας. Ελπίζω να είναι ανθεκτικός και σε πιέσεις. Εδώ που έφτασαν τα πράγματα, δεν έχουμε λόγο να κάνουμε βιαστικές ενέργειες. Τέλος, πρέπει στο θέμα αυτό να είμαστε οι Ελληνες ενωμένοι σαν μια γροθιά.

Δημ. Καραμητσος, Ομ. καθηγητής ΑΠΘ

Ο αγώνας μας υπέρ των άλλων;

Κύριε διευθυντά
Είθισται τα τελευταία χρόνια μία από τις πρώτες μέρες του Δεκεμβρίου να είναι αφιερωμένη στα ΑμεΑ (Ατομα με Ειδικές Ανάγκες, με διάφορα προβλήματα δηλαδή, ή αλλιώς με διάφορες ιδιαιτερότητες). Κατέβηκα εκείνη τη μέρα στο κέντρο της πόλης για να συμπαρασταθώ στους αδελφούς που βγήκαν στους δρόμους για να κάνουν εμφανέστερα τα αιτήματά τους.

Συγκινητική όντως η διαδήλωση. Ανθρωποι πονεμένοι, σωματεία, οργανισμοί, σύλλογοι, τεράστιες επιγραφές με μηνύματα, ανθρώπινα και έξυπνα διατυπωμένα.

Παρακολουθούσα με σεβασμό την πορεία, άκουσα, μίλησα, προβληματίστηκα, συγκινήθηκα. Πολλές οι απόψεις, πολλές οι αντιδράσεις. Ενα είναι βέβαιο: Στο σημείο της κοινωνικής αποδόμησης που έχουμε περιέλθει και της ουσιαστικής κατεδάφισης θεσμών και αξιών, ούτε «υγιές» σύστημα υγείας μπορούμε να έχουμε ούτε κοινωνική ασφάλεια αξιοπρεπούς επιπέδου.

Οι ευρωπαϊκοί πακτωλοί δυστυχώς δεν έφθασαν στον αληθινό προορισμό τους. Καταλήγουμε επομένως στην κυνική αδιαφορία του «και ιδών αυτόν, αντιπαρήλθε», αν και θα πρέπει να διευκρινιστεί εδώ ότι όσοι δοκιμασθούν σκληρά, συνήθως κατανοούν περισσότερο τον συμπάσχοντα.

Βέβαια θα ήταν άδικο να μην ομολογήσουμε ότι από τον αρχαίο Καιάδα και τα προ ολίγων ετών «Κωσταλέξια», κάτι κατάφερε να προσφέρει η επίσημη πολιτεία στα άτομα με ειδικές ανάγκες, τουλάχιστον ως προς τις εξωτερικές δομές και το επίπεδο διαβίωσης. Σίγουρα επήλθε κάποια αναβάθμιση σ’ αυτόν τον τομέα, καθώς επίσης και στην ονομασία. Ως προς την ουσία όμως, δεν νομίζω ότι άλλαξαν και πολλά πράγματα.

Ο μεγάλος Ρώσος συγγραφέας Ντοστογιέφσκι έλεγε πως όταν αγωνίζεται κανείς για το ψωμί του, ο αγώνας είναι υλικός. Μόνον όταν αγωνίζεται για το ψωμί του άλλου γίνεται πνευματικός.

Δυστυχώς και σαν άτομα και σαν κοινωνία έχουμε ακόμα πολύ δρόμο μέχρι να φτάσουμε να αγωνιζόμαστε για τα δικαιώματα των άλλων και να συνειδητοποιήσουμε πως η προστασία-φροντίδα του «ελάχιστου αδελφού» όχι μόνο είναι θεάρεστη πράξη, αλλά διευρύνει όντως την ανθρώπινη ψυχή και «υψώνει τη στάθμη της ανθρωπότητας».

Σημείωση: Το παρόν σημείωμα αφιερώνεται στη μνήμη του Αντώνη Καρκαγιάννη που, με την ευαίσθητη ψυχή και τα ευήκοα ώτα που διέθετε, αγωνιζόταν μια ζωή για τα δικαιώματα των άλλων.

Κατερινα Παπαθωμα - Μαστοροπουλου

Η απόδραση της Ελένης Βλάχου

Κύριε διευθυντά
Ηταν εξαιρετικό το άρθρο (17.12) της γνωστής δημοσιογράφου και συγγραφέως Μαρίας Καραβία για την απόδραση της Ελένης Βλάχου και το κλείσιμο των εφημερίδων της. Επιτρέψτε μου να υπενθυμίσω ότι ο εκδοτικός οίκος Ελευθερουδάκη επανεξέδωσε το 2008 την αυτοβιογραφία της Ελένης Βλάχου, η οποία παραμένει διαθέσιμη μέσω της ιστοσελίδας του οίκου μας και των βιβλιοπωλείων, αποτελώντας ένα ιστορικό ντοκουμέντο των ετών 1935-1993, γραμμένο με το γνωστό και μοναδικά γλαφυρό ύφος της συγγραφέως.

Σοφικα Ελευθερουδακη

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ