ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Βουλή: Υποσχέσεις υπουργών για να καμφθούν αντιστάσεις, βάζουν «σκιές» στην τήρηση μνημονιακών δεσμεύσεων

ΓΙΩΡΓΟΣ Σ. ΜΠΟΥΡΔΑΡΑΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σε υποσχέσεις, οι οποίες επί της ουσίας συνιστούν κινήσεις επίδειξης προσωρινής αμφισβήτησης των κυβερνητικών δεσμεύσεων έναντι των εταίρων, προβαίνουν ο ένας μετά τον άλλο υπουργοί στη Βουλή, με κεντρικό στόχο να διασκεδαστούν οι αρνητικές για το ΣΥΡΙΖΑ εντυπώσεις και να αποκατασταθεί η εσωκομματική ηρεμία στον μεγάλο κυβερνητικό εταίρο, σε μία εκ των κρισιμότερων συγκυριών, εξαιτίας της υιοθέτησης πολιτικά δύσκολων αποφάσεων.

Υπό αυτό το πρίσμα και με επίκεντρο την τροπολογία για την ίδρυση φαρμακείων – ακόμα και από μη φαρμακοποιούς, που εισάγεται μεταξύ άλλων σήμερα προς έγκριση, ο υπουργός Υγείας Α. Ξανθός σε παρέμβασή του υποστήριξε ότι αυτή η εξέλιξη, η οποία όπως επανέλαβε αποτελεί μνημονιακή δέσμευση, έχει ουσιαστικά «παγώσει» έως την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, μέσω του οποίου θα καθορίζονται οι προϋποθέσεις για την εφαρμογή του μέτρου. Απέφυγε, ωστόσο, έστω και κατά προσέγγιση να αναφερθεί στο χρόνο έκδοσης αυτού του Προεδρικού Διατάγματος. «Ως την έκδοση του Π.Δ. άδειες θα δίνονται μόνο σε φαρμακοποιούς», πρόσθεσε για να καθησυχάσει τους ανησυχούντες, εντός και εκτός των τειχών του Κοινοβουλίου. Για να καταλήξει δίδοντας ακόμα μια γενικόλογη υπόσχεση: «Θα δούμε πώς θα πάει το πράγμα και εδώ είμαστε να το αντιμετωπίσουμε».

Με ανάλογη διάθεση και ίδια «στόχευση» -την κάμψη των αντιστάσεων, λίγη ώρα νωρίτερα ο υπουργός Δικαιοσύνης αυτή τη φορά, σχολιάζοντας τοποθετήσεις βουλευτών που είχαν προηγηθεί, υποσχέθηκε να μελετήσει το ενδεχόμενο απόσυρσης από την τροπολογία για τους πλειστηριασμούς, του άρθρου εκείνου που προβλέπει ότι εκτός από την παρεμπόδιση της διαδικασίας των πλειστηριασμών, θα τιμωρείται και η «απειλή» που τυχόν θα εκτοξεύουν με στόχο τους συμβολαιογράφους οι όποιοι διαμαρτυρόμενοι. Μπορεί, είπε, οι περιπτώσεις αυτές να καλύπτονται από την γενικότερη διάταξη, οπότε μπορεί να αποσύρουμε την αναφορά σε «απειλές». Θα ανακοινώσουμε την τελική μας απόφαση αργότερα το απόγευμα, συμπλήρωσε. Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι ο κ. Στ. Κοντονής στην κεντρική του τοποθέτηση αν και προέβαινε για πολλοστή φορά στην διαβεβαίωση ότι δεν κινδυνεύει η πρώτη κατοικία από τους πλειστηριασμούς, έδινε την δική του
«υπόσχεση» ότι νομοθετικά θα αντιμετωπιστεί από την κυβέρνηση το όποιο πρόβλημα τυχόν παρουσιαστεί.

Σημειώνεται, τέλος, ότι σε μια σαφή προσπάθεια να μειωθεί το πολιτικό κόστος είτε από τα σκληρά μέτρα δημοσιονομικού χαρακτήρα, είτε από τον προβληματικό τρόπο νομοθετικής προώθησής τους (επείγουσες ρυθμίσεις, με εκπρόθεσμες τροπολογίες σε άσχετα νομοσχέδια), η κυβέρνηση εισάγει προς ψήφιση διατάξεις για επιδόματα και άλλα βοηθήματα σε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες (νεανικό επίδομα, έκτακτο βοήθημα σε κοινωνικά αδύναμους, κάλυψη κόστους επανασύνδεσης ηλεκτρικού ρεύματος σε οικογένειες που βρίσκονται σε επίπεδα φτώχειας). Ακόμα και σε τέτοιες περιπτώσεις, ωστόσο, καταγράφονται δείγματα προχειρότητας που σχολιάστηκε στην καλύτερη περίπτωση ως αδικαιολόγητη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η τελευταία προαναφερθείσα περίπτωση, δηλαδή εκείνη για τη στήριξη καταναλωτών με χαμηλά εισοδήματα, οι οποίοι είχαν αποσυνδεθεί από το δίκτυο παροχής ηλεκτρικής ενέργειας λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών, για την αντιμετώπιση των ενεργιακών τους αναγκών». Στην Εκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους σημειώνεται πως το κόστος εφαρμογής της ρύθμισης ανέρχεται σε περίπου δέκα εκατομμύρια ευρώ.

Η κυβέρνηση ούτε σε αυτή την περίπτωση φαίνεται να έχει συγκεκριμένο σχεδιασμό, να γνωρίζει δηλαδή πόσες οικογένειες πρέπει να υποστηριχθούν, αν και τυπικά και ουσιαστικά θα έπρεπε να τα διαθέτει και να τα παρουσιάζει στην εθνική αντιπροσωπεία. Αναφορικά με τα κριτήρια καταβολής του επιδόματος (ποιοί είναι δικαιούχοι, ύψος επιδόματος, τρόπος κατανομής του κλπ), απλώς γίνεται παραπομπή σε Κοινή Υπουργική Απόφαση που θα εκδοθεί στο μέλλον. Ο χρόνος έκδοσης της ΚΥΑ και πάλι δεν προσδιορίζεται.

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ