Ηλεκτρονικά διόδια υπόσχεται το Υποδομών

Ηλεκτρονικά διόδια υπόσχεται το Υποδομών

2' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τη διεξαγωγή τον Φεβρουάριο διαγωνισμού για τη δημιουργία δορυφορικού ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων ανακοίνωσε χθες το υπουργείο Υποδομών. Στόχος, σύμφωνα με το υπουργείο, είναι η δικαιότερη χρέωση των οδηγών, ανάλογα με τα χιλιόμετρα που πραγματικά διανύουν. Ο δρόμος ωστόσο δεν θα είναι εύκολος, ιδίως στους παραχωρημένους αυτοκινητοδρόμους, καθώς οι κοινοπραξίες αντιδρούν στην πιθανολογούμενη μεσολάβηση του κράτους στην είσπραξη των διοδίων, ενώ εκτιμούν ότι χωρίς αστυνόμευση το σύστημα θα είναι καταδικασμένο σε αποτυχία.

Η δημιουργία του συστήματος, που εξαγγέλλεται από τον υπουργό Χρήστο Σπίρτζη εδώ και μία διετία, τοποθετείται πλέον το 2018, αρχής γενομένης από την Εγνατία Οδό. «Βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε ότι με σημερινή απόφαση του υπουργού Υποδομών και μετά την επίσημη ένταξη του έργου στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, εγκρίθηκε η έναρξη της διαδικασίας διεξαγωγής του διεθνούς διαγωνισμού για την “Εγκατάσταση πλήρους ηλεκτρονικού συστήματος αναλογικής χρέωσης διοδίων τελών, δορυφορικής τεχνολογίας με οπτική αναγνώριση” σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας.

Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί στα μέσα του Φεβρουαρίου του 2018, σε ημερομηνία που θα ανακοινωθεί μετά τη δημοσίευση της περίληψης της Διακήρυξης στην επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ενωσης», αναφέρει η χθεσινή ανακοίνωση του υπουργείου.

Οπως επισημαίνεται, το υπουργείο επιθυμεί να δημιουργηθεί ένα διττό σύστημα διοδίων:

• Τα επαγγελματικής χρήσεως οχήματα θα έχουν εγκατεστημένη μια συσκευή που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους με τη βοήθεια δορυφόρων.

• Τα ιδιωτικής χρήσεως οχήματα θα αναγνωρίζονται αυτόματα με κάμερες κυκλοφορίας από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο επί του οποίου επιβάλλονται τέλη.

Να σημειωθεί ότι από το νέο σύστημα θα εξαιρεθούν όχι μόνο η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και η υποθαλάσσια σήραγγα Ακτίου-Πρέβεζας (για προφανείς λόγους), αλλά και η Αττική Οδός, καθώς από τη σύμβασή της είχε προβλεφθεί ενιαίο τέλος προκειμένου να αποτραπεί η χρήση της για μικρές αποστάσεις.

Διασφάλιση εσόδων

Οι κοινοπραξίες στις οποίες έχει παραχωρηθεί το βασικό οδικό δίκτυο της χώρας τηρούν στάση αναμονής. «Επί της αρχής έχουμε ορισμένες ενστάσεις», λέει ο Βασίλης Χαλκιάς, πρόεδρος της Hellastron (του συλλογικού οργάνου των εταιρειών που λειτουργούν αυτοκινητοδρόμους). «Για παράδειγμα, το σύστημα χρειάζεται αυστηρή αστυνόμευση για να επιτύχει. Πώς αλλιώς θα διασφαλιστεί η είσπραξη διοδίων από οχήματα που δεν διαθέτουν πινακίδες ή αυτές δεν “διαβάζονται”; Επίσης, ένα βασικό ζήτημα είναι η διασφάλιση των εσόδων των παραχωρησιούχων, ειδάλλως η συμφωνία δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή».

Οπως επισημαίνουν στην «Κ» στελέχη των παραχωρησιούχων, οι συμβάσεις παραχώρησης δίνουν στις κοινοπραξίες δικαίωμα απευθείας είσπραξης διοδίων και επομένως η μεσολάβηση του κράτους σε αυτή τη διαδικασία ανατρέπει τις κυρωμένες με νόμο συμβάσεις. Επιπλέον, εκτιμούν ότι δύσκολα θα δεχθούν οι δανειστές των έργων ένα τέτοιο σύστημα που θα δημιουργήσει ανασφάλεια ως προς την τήρηση του χρηματοοικονομικού μοντέλου των έργων. Οπως αναφέρουν, το υπουργείο τις καθησυχάζει ότι τα έσοδά τους τελικά θα αυξηθούν, καθώς θα «χρεώνονται» και διαδρομές που γίνονται σήμερα δωρεάν (λ.χ. ανάμεσα σε δύο μετωπικούς σταθμούς, αν δεν υπάρχουν πλευρικά διόδια).

Πάντως, ακόμα και στην Εγνατία Οδό η κυβέρνηση δείχνει να προχωρεί παράλληλα σε δύο κατευθύνσεις. Αν, όπως υποστηρίζει το υπουργείο, λειτουργήσει σε ένα έτος υβριδικό σύστημα σε όλη την Εγνατία, τότε τα χρήματα που διατίθενται την τελευταία διετία για την κατασκευή νέων μετωπικών σταθμών διοδίων… ξοδεύονται αδίκως. Να σημειωθεί ότι ο υπουργός Χρήστος Σπίρτζης ενέκρινε προ ημερών τη διάθεση 138,2 εκατ. ευρώ το 2018-2020 για την κάλυψη των αναγκών συντήρησης και λειτουργίας της Εγνατίας και των καθέτων της, και την κατασκευή νέων σταθμών διοδίων, καλύπτοντας έτσι ένα κομμάτι από το έργο που θα έπρεπε να πραγματοποιήσει ο μελλοντικός επενδυτής, που μέσω του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ θα αναλάβει τη συντήρηση του οδικού άξονα…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή