ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο Εμανουέλ Μακρόν βάζει ψηλά στην ατζέντα τις αποκρατικοποιήσεις

Οι εταιρείες που θα βρεθούν στις πρώτες θέσεις της λίστας των αποκρατικοποιήσεων είναι η Engie, η Française des Jeux, η Orange και η Aéroports de Paris (ADP), που είναι υπεύθυνη για τη διαχείριση των αεροδρομίων «Σαρλ ντε Γκωλ» και Ορλί.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ετος μεταρρυθμίσεων αναμένεται να είναι το 2018 για τη Γαλλία. Ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν έχει βάλει πλώρη για την υλοποίηση σημαντικών αποκρατικοποιήσεων, προκειμένου να διαθέσει τα έσοδα για τη χρηματοδότηση των μεγαλόπνοων σχεδίων που είχε εξαγγείλει προεκλογικά. Σε αυτά περιλαμβάνεται η δημιουργία ενός ταμείου καινοτομίας, με προίκα 10 δισ. ευρώ, το οποίο αναμένεται να ενισχύσει «τη βιομηχανία του μέλλοντος», όπως είχε δηλώσει πριν από λίγο καιρό.

Χαρτοφυλάκιο

Το γαλλικό Δημόσιο έχει μετοχές σε 81 γαλλικές εταιρείες και η συνολική αξία των συμμετοχών του ανέρχεται στα 100 δισ. ευρώ. Είναι παρόν σε εμβληματικές επιχειρήσεις, μεταξύ των οποίων ο όμιλος αμυντικού εξοπλισμού Safran και η αυτοκινητοβιομηχανία Renault.

Αναλυτές αναμένουν ότι οι εταιρείες που θα βρεθούν στις πρώτες θέσεις της λίστας των αποκρατικοποιήσεων είναι η εταιρεία ενέργειας Engie, η εταιρεία παροχής υπηρεσιών τυχερών παιχνιδιών Française des Jeux, ενώ αρκετοί εξ αυτών ισχυρίζονται ότι το γαλλικό κράτος ενδέχεται να διαθέσει μερίδιο από τις μετοχές που κατέχει στην εταιρεία τηλεπικοινωνίας Orange.

Ωστόσο, όπως επισημαίνει σε σχετικό δημοσίευμα η βρετανική εφημερίδα Financial Times, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρίσκεται η ιδιωτικοποίηση του διαχειριστή των αεροδρομίων «Σαρλ ντε Γκωλ» και Ορλί, δηλαδή η εταιρεία Aéroports de Paris (ADP).

Διαχειριστής

Σύμφωνα με πηγές που επικαλείται η βρετανική εφημερίδα, η Γαλλία έχει προσλάβει ως σύμβουλο για τη διαδικασία παραχώρησης της ADP την Bank of America Merrill Lynch, η οποία θα είναι υπεύθυνη για την εξεύρεση λύσεων που θα επιτρέψουν την πώληση της εταιρείας διαχείρισης.

Σημειώνεται ότι το γαλλικό Δημόσιο διαθέτει το 50,6% της ADP, της οποίας η χρηματιστηριακή αξία ανέρχεται στα 15,6 δισ. ευρώ. Ακολουθεί η κατασκευαστική εταιρεία Vinci, η οποία αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο μέτοχο της εταιρείας με ποσοστό 8%.

Υπενθυμίζεται ότι τις εν λόγω αποκρατικοποιήσεις έχει θέσει υπό τον έλεγχό της η υπηρεσία διαχείρισης της δημόσιας περιουσίας, η Agence des participations de l’Etat, που έσπευσε να διευκρινίσει ότι, προς το παρόν, δεν έχει ληφθεί κάποια απόφαση από την κυβέρνηση σχετικά με την αλλαγή της μετοχικής σύνθεσης της ADP.

Οπως αναφέρουν οι FT, αρκετοί αναλυτές και επικεφαλής τραπεζών που γνωρίζουν την πορεία της αγοράς αναμένουν ότι μέρος της εταιρείας θα τεθεί προς πώληση την επόμενη χρονιά, στο πλαίσιο των προσπαθειών του Γάλλου προέδρου να δημιουργήσει ένα fund με 10 δισ. ευρώ για την προώθηση έργων καινοτομίας.

Ωστόσο, η διαδικασία πώλησης μέρους της ADP θα αποδειχθεί αρκετά περίπλοκη τόσο σε πολιτικό όσο και σε διαδικαστικό επίπεδο. Επίσης, σύμφωνα με τους FT, ο δημόσιος χαρακτήρας της εταιρείας θέτει εμπόδια στη διαδικασία πώλησής της, καθώς ανακύπτουν νομικά ζητήματα.

Τραπεζικό στέλεχος αναφέρει στην εφημερίδα ότι δεν είναι εφικτό να μεταφερθεί στον ιδιωτικό τομέα μία εταιρεία της οποίας το μεγαλύτερο ποσοστό ανήκει στο γαλλικό Δημόσιο. Το ίδιο στέλεχος τονίζει ότι η ADP θεωρείται, προς το παρόν, ο ιδιοκτήτης των οικοπέδων όπου βρίσκονται τα δύο αεροδρόμια.

Επιφυλάξεις για τις μεταρρυθμίσεις

Με επιφυλακτικότητα αντιμετωπίζεται το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα του προέδρου της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν σε ό,τι αφορά τον στόχο του για τη μείωση των δαπανών κατά τη διάρκεια της πενταετούς θητείας του. Ειδικότερα, το think tank iFRAP αξιολόγησε με βαθμό 4 στα 10 τις προτάσεις που έχει καταθέσει ο κ. Μακρόν σχετικά με την πορεία των δημοσίων δαπανών.

Οπως αναφέρει η Le Figaro, ο Γάλλος πρόεδρος δεσμεύθηκε προεκλογικά να μειώσει τις δημόσιες δαπάνες κατά 60 δισ. ευρώ σε βάθος πενταετίας. Εν συνεχεία, η κυβέρνηση αναθεώρησε προς τα πάνω τον ανωτέρω στόχο, προσβλέποντας σε συρρίκνωση δαπανών κατά 80 δισ. ευρώ έως το 2022.

Ωστόσο, σύμφωνα με το iFRAP, η εξοικονόμηση δαπανών που προτείνει ο κ. Μακρόν, στο πλαίσιο του προϋπολογισμού για το νέο έτος, και οι εξαγγελίες του έως το 2022, κρίνονται υπερβολικές και μάλλον αναξιόπιστες. Σύμφωνα με την αξιολόγηση του iFRAP, η κυβέρνηση υπερεκτίμησε εμμέσως την αύξηση των δαπανών, υποσχόμενη μεγαλύτερη εξοικονόμησή τους. Μάλιστα, εκτιμά ότι σε περίπτωση που η κυβέρνηση δεν λάβει διορθωτικά μέτρα όσον αφορά την πορεία των δημοσίων δαπανών, τότε θα επιτύχει μειώσεις 37,6 δισ. ευρώ έως το 2022 έναντι στόχου για μείωση 80 δισ. ευρώ έως τα τέλη της θητείας της. Υπενθυμίζεται ότι στα τέλη του 2017 η κυβέρνηση αναθεώρησε προς τα κάτω τις περικοπές που είχε εξαγγείλει νωρίτερα για το 2018, με αποτέλεσμα ο στόχος για τις εν λόγω μειώσεις να είναι 14 δισ. αντί 20 δισ. ευρώ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ