Ο κλέψας του κλέψαντος και το κυνήγι του credit στις φωτογραφίες

Ο κλέψας του κλέψαντος και το κυνήγι του credit στις φωτογραφίες

2' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το 2012, η καλοκαιρινή καμπάνια του οίκου Hermès είχε προκαλέσει μεγάλη αίσθηση στη χώρα μας, καθώς είχε γυριστεί στην Αίγινα. Οι φωτογραφίες απεικόνιζαν ένα μοντέλο να ποζάρει τυλιγμένο στα γνωστά φουλάρια του παρισινού οίκου μπροστά από αιωνόβια ελαιόδενδρα, ένα μαγευτικό σκηνικό.

Εάν ωστόσο κάποιος γκουγκλάρει το λήμμα «Hermès Campaign Greece», εκτός από τις φωτογραφίες εκείνης της καμπάνιας, θα βρεθεί μπροστά και σε μια άσχετη με τον οίκο, την Αίγινα και τα φουλάρια φωτογραφία τής καλλιτέχνιδος Μαρίας Αλεξέα.

Πρόκειται για μια φωτογραφία τραβηγμένη το 2008 από τη ζωγράφο, χορεύτρια και φωτογράφο, στο πλαίσιο φωτογραφικού έργου με τίτλο «Firebird» (Πουλί της Φωτιάς). Η εικόνα παρουσιάζει την ίδια σε μια χορευτική κίνηση, με πολύχρωμο ένδυμα και πλαισιωμένη από ένα κόκκινο πέπλο που μοιάζει να κυματίζει από τον αέρα. Θυμίζει –πιο πολύ στην αίσθηση– τις φωτογραφίες της καμπάνιας, αλλά έχει τραβηχτεί τέσσερα χρόνια νωρίτερα. Το έργο μάλιστα έχει εκτεθεί σε γκαλερί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα mariaalexea.com.

Το μπέρδεμα ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2013, όταν ένα ελληνικό ταξιδιωτικό σάιτ ανήρτησε τη φωτογραφία της κ. Αλεξέα στο Facebook με λεζάντα «Hermès Campaign Greece», ενώ η φωτογραφία της άρχισε να εμφανίζεται και σε άλλα κοινωνικά δίκτυα, όπως το Pinterest, χωρίς να αποδίδεται στη δημιουργό της. Τότε η κ. Αλεξέα έκανε κάτι που λίγοι τολμούν να κάνουν στην Ελλάδα, σε ένα περιβάλλον δηλαδή όπου σχετικά με την πνευματική ιδιοκτησία ισχύει το «ο κλέψας του κλέψαντος»: κατέφυγε στα δικαστήρια.

Μετά τις καθιερωμένες αναβολές, η δίκη έλαβε χώρα το 2015, κατά την οποία οι εναγόμενοι ισχυρίστηκαν ότι η κ. Αλεξέα «κυνηγάει» τη δημοσιότητα μέσω της δίκης, ότι δεν χρησιμοποίησε τα εργαλεία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, όπως τη δυνατότητα να αναφέρει ότι παραβιάζονται τα πνευματικά της δικαιώματα, συμβάλλοντας έτσι στην έκταση της ζημιάς, κ.ά.

Οι ισχυρισμοί τους δεν έγιναν αποδεκτοί από το δικαστήριο, που έκρινε ότι δεν επέδειξαν την απαραίτητη προσοχή για την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων της ενάγουσας, γνωρίζοντας την υποχρέωση καταβολής αμοιβής για τη χρήση φωτογραφιών από το Διαδίκτυο και μνείας του ονόματος κάθε φωτογράφου κατά τη χρήση του φωτογραφικού του έργου (credit). Το δικαστήριο εν ολίγοις δεν δέχθηκε ότι δεν γνώριζαν την προέλευση της φωτογραφίας και ότι θεωρούσαν ότι αποτελεί τμήμα της καμπάνιας του Hermès, επιδικάζοντας ως αποζημίωση το ποσό των 36.000 ευρώ. Φυσικά ασκήθηκε έφεση, που εκκρεμεί.

«Υπάρχουν πάρα πολλοί φωτογράφοι που βλέπουν να κλέβουν το έργο τους. Είναι καλό να ξέρουμε ότι μπορεί κάποιος να κερδίσει υποθέσεις πνευματικών δικαιωμάτων», είπε στην «Κ» η Μαρία Αλεξέα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή