ΑΡΧΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Το θέατρο πενθεί τη Μαρία Φωκά

Ηθοποιός με διαδρομή σχεδόν πενήντα χρόνων στο θέατρο, στον κινηματογράφο και στη τηλεόραση, η Μαρία Φωκά, «έσβησε» την περασμένη Παρασκευή σε ηλικία 85 ετών. Η συμπαθής ηθοποιός, την οποία το νεώτερο σε ηλικία κοινό την γνώρισε και την αγάπησε μέσα από τη σειρά του Μέγκα «Ντόλτσε Βίτα», όπου υποδυόταν την παλαιών αρχών πεθερά της Αννας Παναγιωτοπούλου, πέθανε στο Λονδίνο μετά καρδιακό μετεγχειρητικό επεισόδιο.

Η Μαρία Φωκά, απόφοιτος της Δραματικής σχολής του Κάρολου Κουν, έπαιξε σε σημαντικά έργα και συνεργάστηκε με κορυφαίους θιασάρχες, όπως η Ελλη Λαμπέτη, στις παραστάσεις «Το θαύμα της Ανι Σάλιβαν» και «Η μικρή μας πόλη», η Τζένη Καρέζη στο έργο «Βίβα Ασπασία» του Ιάκωβου Καμπανέλλη, ο Κώστας Μουσούρης, ο Λάμπρος Κωνσταντάρας, οι Νίκος Σταυρίδης - Κούλης Στολίγκας, η Αλίκη Βουγιουκλάκη και άλλοι. Ο πρώτος της ρόλος ήταν της Ασημίνας στη «Στέλλα Βιολάντη» του Ξενόπουλου στο Θέατρο Τέχνης το 1944 όπου και παρέμεινε μέχρι το 1948. Εκεί έμελλε να γνωρίσει και τον ηθοποιό και μετέπειτα σύζυγό της Λυκούργο Καλλέργη με τον οποίο απέκτησε μία κόρη.

Η Μαρία Φωκά αγαπήθηκε ιδιαίτερα από το κόσμο και έχαιρε σεβασμού από τους συναδέλφους της. Είχε κιόλας αναπτύξει συνδικαλιστική δράση, ιδιαιτέρως όταν διετέλεσε πρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών στα 1977. Στην τηλεόραση είχε εμφανιστεί ακόμα στις δημοφιλείς σειρές «Η γειτονιά μας» και «Μεθοριακός Σταθμός», ενώ στον κινηματογράφο είχε κάνει το ντεμπούτο της στον «Κόκκινο Βράχο» του Γρηγόρη Γρηγορίου το 1949. Αξιομνημόνευτοι είναι επίσης οι ρόλοι της στις κωμωδίες «Ενας ιππότης για τη Βασούλα» πλάι στη Τζένη Καρέζη και στον Φαίδωνα Γεωργίτση, «Δικτάτωρ καλεί Θανάση» πλάι στον Θανάση Βέγγο, καθώς και ο ρόλος της καπετάνισσας στο φιλμ «Γοργόνες και μάγκες» του Γιάννη Δαλιανίδη. Για τον θάνατο της Μαρίας Φωκά απέστειλε συλλυπητήριο τηλεγράφημα ο υπουργός πολιτισμού Ευάγγελος Βενιζέλος. Η κηδεία της ηθοποιού θα γίνει την προσεχή Δευτέρα 25 Ιουνίου στο Πόρτσμουθ της Αγγλίας.

Πάντως, επειδή τα θέματα αυτά δεν είναι αστεία, όπως δεν είναι αστεία η αλόγιστη χρήση ενός μημείου, μια βόλτα στο Ολυμπιείο αρκεί για να διαπιστώσει κανείς τον όγκο των έργων. Εκτός από αυτά που είχε γράψει η «K» στις 8/6, πυλώνες εχουν εγκατασταθεί στην Αγία Φωτεινή προκειμένου να «σηκωθούν» προβολείς 40.000 βατ, ενώ το πανό που θα καλύψει την πίσω πλευρά του ναού είναι 4.000 τ.μ., με ύψος οκτώ μέτρων ψηλότερα από τους κίονες. Και να σκεφτεί κανείς ότι στην πρώτη επίσκεψη του συνθέτη στον χώρο είχε τονιστεί ότι θα είναι μια εκδήλωση για 40 άτομα που θα κάθονται πάνω σε μαξιλάρες. Τελικά, έγινε θέατρο 3.000 θέσεων. Μόνο που κανείς επιστήμονας δεν μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλεια του μνημείου.

Έντυπη