ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Να ψηλαφήσει το ευρωπαϊκό μωσαϊκό, όπως αυτό διαμορφώνεται από τη νέα ανθρωπογεωγραφία της Γηραιάς Ηπείρου, επιχειρεί το φετινό Μεσογειακό Φεστιβάλ Φωτογραφίας με θέμα «Ευρώπη: Τα πρόσωπα και ο τόπος», στο Ρέθυμνο της Κρήτης. Πιο συγκεκριμένα, το ζήτημα της ευρωπαϊκής ταυτότητας, που επαναπροσδιορίζεται συνεχώς μέσα από τη συνύπαρξη των πολιτισμών και τις εκφάνσεις στην καθημερινή ζωή, βρίσκεται στο επίκεντρο της κεντρικής έκθεσης του φεστιβάλ «Critical Archives III: Identities» που εγκαινιάζεται το Σάββατο (13/1).

Πέρυσι το φεστιβάλ εστίασε στις έννοιες των συνόρων και των ορίων, βλέποντας τη Λεκάνη της Μεσογείου ως σταυροδρόμι πολιτισμών και μεταναστευτικών ροών. Φέτος καταπιάνεται με το μεγάλο θέμα της ταυτότητας και παρουσιάζει τη δουλειά 30 φωτογράφων απ’ όλο τον κόσμο.


«Η αρχαιολογία του σήμερα» του Γιώργου Μακκά, που αποτυπώνει την οικονομική κρίση στα μικρά καταστήματα. Την κεντρική έκθεση του Φεστιβάλ επιμελούνται οι Μαρία Μαραγκού, Παύλος Φυσάκης, Δημήτρης Κεχρής και Γιώργος Καραηλίας.

«Θέλουμε να δούμε πώς αλλάζει η Ευρώπη, πιστεύουμε πως βρίσκεται σε ένα καθοριστικό σημείο, η κοινωνία γίνεται πιο συντηρητική, φασιστικά κόμματα έρχονται στο προσκήνιο. Η έκθεση είναι αρκετά πολιτικοποιημένη. Αλλωστε κάθε πολιτιστικό προϊόν που παράγεται είναι και μια πολιτική πράξη, δημιουργείται πολιτικός λόγος», μας λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ Παύλος Φυσάκης.

Ανάμεσα στους φωτογράφους που θα παρουσιάσουν τα έργα τους είναι ο γνωστός Aμερικανός φωτογράφος του Magnum Τζιμ Γκόλντμπεργκ, η βραβευμένη Ολλανδή Ρίνεκε Ντίγκστρα, ο Τούρκος φωτογράφος Τσαγκντάς Εργντογάν, που συνελήφθη πέρυσι ενώ φωτογράφιζε το κτίριο της τουρκικής υπηρεσίας πληροφοριών, και οι διακεκριμένοι Τζορτζ Γεωργίου, Δημήτρης Κοιλαλούς, Νίκος Πηλός, Γεράσιμος Δομένικος.

Δίπλα στις εικόνες των έμπειρων φωτογράφων θα παρουσιαστούν έργα της νεότερης γενιάς και η προσέγγισή τους στη φωτογραφία ντοκουμέντου, που αποτελεί το χαρακτηριστικό στοιχείο του φεστιβάλ. «Εχουμε δει ότι από το 2008 και μετά έχει δημιουργηθεί μια νέα γενιά φωτογράφων που δεν καλύπτει ένα θέμα για λόγους ευαισθησίας, αλλά γίνεται μέρος του θέματος. Ζουν π.χ. μέσα στην κρίση και τη φωτογραφίζουν», σημειώνει ο κ. Φυσάκης.


Παραλία της Ισπανίας από το πρότζεκτ του Νικ Χέινς «Mediterranean. The continuity of man».

Το φεστιβάλ μετατοπίστηκε χρονικά σε σχέση με την περσινή καλοκαιρινή διοργάνωση, προκειμένου, όπως επισημαίνει ο κ. Φυσάκης, να απευθύνεται περισσότερο στην τοπική κοινωνία της Κρήτης και του Ρεθύμνου. «Είναι μια πειραματική δράση που τη φτιάχνουμε για την περιφέρεια και θέλουμε να μιλήσει κυρίως σε αυτούς τους ανθρώπους που το καλοκαίρι, όταν εμείς πάμε στα νησιά και κάνουμε εκθέσεις, εκείνοι δουλεύουν», τονίζει. Το φεστιβάλ θα εστιάσει φέτος στη σύνδεση φωτογραφίας και βιβλίου, με την παραγωγή τριών δικών του εκδόσεων: δύο λευκώματα για τον Νίκο Πηλό και την Τζοβάνα ντελ Σάρτο, που θα είναι μέρος της έκθεσης, και ένα εμπορικό λεύκωμα για τον καταξιωμένο φωτογράφο Σπύρο Στάβερη. O διακεκριμένος φωτογράφος του Magnum Αλεκ Σοθ θα παραδώσει σεμινάριο τον Απρίλιο στο πλαίσιο του φεστιβάλ.

​​«Critical Archives III: Identities», Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης, έως 10 Μαρτίου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ