Όταν εμφανίζεται στην αγορά ένα καινούργιο γκάτζετ, πολλές φορές δεν είμαστε σίγουροι γιατί το χρειαζόμαστε. Συνήθως μάλιστα δεν το χρειαζόμαστε. Μέχρι που σταδιακά βρίσκει τον ρόλο του στην καθημερινότητά μας και πριν το συνειδητοποιήσουμε μας έχει γίνει απαραίτητο. Και το 2017 ήταν μια χρονιά με αρκετές καινοτόμες προτάσεις που παραπέμπουν στο μέλλον μας – σε σημείο που μοιάζει περιττό να αναφέρουμε, για παράδειγμα, πόσο βελτιώθηκαν oι «παραδοσιακές» έξυπνες συσκευές μας, από τα κινητά μας μέχρι τα ρολόγια και τις τηλεοράσεις μας. 

Όταν η Nintendo λάνσαρε το Game Boy, το 1989, δημιούργησε μια πολύ ξεκάθαρη διάκριση στο μυαλό μας ανάμεσα στις έως τότε κυρίαρχες σταθερές κονσόλες και τις ανερχόμενες φορητές. Και έως έναν βαθμό αυτό είναι κάτι που δεν είχε αλλάξει μέχρι τον περασμένο Μάρτιο, όταν και πάλι η Nintendo, έπειτα από μια περίοδο όπου είχε χαθεί από το προσκήνιο, παρουσίασε στον κόσμο το Switch, μια κονσόλα που δεν είναι ούτε φορητή ούτε σταθερή. Είναι και τα δύο. Μια καινοτόμο παιχνιδομηχανή, που μετασχηματίζεται ώστε τη μία στιγμή να συνδέεται στην τηλεόραση του σαλονιού, λειτουργώντας ως μια συμβατική κονσόλα, και την επόμενη στιγμή να αποσυνδέεται, ώστε το παιχνίδι να συνεχιστεί οπουδήποτε. Η επαναστατική πρόταση της Nintendo βρήκε πάραυτα ανταπόκριση από το κοινό, με τις πωλήσεις να έχουν ήδη ξεπεράσει τα 10 εκατ. παγκοσμίως, και μένει να φανεί αν σε βάθος χρόνου το Switch θα σημαδέψει μια γενιά, όπως έκανε πριν από σχεδόν τρεις δεκαετίες το Game Boy. 

Εν τω μεταξύ, η Nintendo επανακυκλοφόρησε μια ρετρό έκδοση του κλασικού SNES (που τα πήγε θαυμάσια σε πωλήσεις), ενώ μαζί με το Switch κυκλοφόρησαν αποκλειστικά για τη συγκεκριμένη κονσόλα και ορισμένα παιχνίδια που παραπέμπουν στο αγαπημένο παρελθόν της εταιρείας, όπως το Super Mario Odyssey ή το The Legend of Zelda: Breath of the Wild, το οποίο μάλιστα πρώτευσε στις περισσότερες λίστες ως το παιχνίδι της χρονιάς. Ήταν λοιπόν μια σπουδαία χρονιά για τη Nintendo, με την κυκλοφορία του Switch να επισκιάζει οποιαδήποτε άλλη είδηση από τον κόσμο του gaming, γεγονός αξιοσημείωτο, αν λάβουμε υπόψη μας ότι τα μεγάλα νέα πλέον στον χώρο προέρχονται κυρίως από το μέτωπο της εικονικής πραγματικότητας. Εκεί τα πράγματα συνεχίζουν να εξελίσσονται, με τα headsets/μάσκες (HTC Vive, Oculus Rift κ.ά.) να αναζητούν ισορροπία ανάμεσα στην απόδοση και την τιμή τους.

Η τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας δεν συνδέεται μόνο με το gaming, αλλά και με τη δυνατότητα της αποτύπωσης μιας εμπειρίας μέσα από κάμερες 360 μοιρών· δεν πρόκειται για επίτευγμα του 2017, αλλά τη χρονιά που τελείωσε φαίνεται ότι η λήψη πανοραμικών φωτογραφιών και βίντεο αρχίζει να καθιερώνεται, μια τάση στην οποία επενδύουν όλο και περισσότερες εταιρείες τεχνολογίας, προσφέροντάς μας όλο και πιο εξελιγμένες συσκευές (Ricoh Theta V, Samsung Gear 360 κ.ά.). Σιγά σιγά παρατηρούμε ότι πληθαίνουν τα σχετικά βίντεο στο YouTube και οι αντίστοιχες φωτογραφίες στα κοινωνικά δίκτυα.  

Σε άλλα νέα από τον κόσμο της φωτογραφίας, το drone DJI Spark φαίνεται πως κερδίζει τον ανταγωνισμό ως το πλέον κατάλληλο για τη λήψη εικόνων από ψηλά, χάρη κυρίως στην πολύ εύκολη χρήση του. Μάλιστα, το μικροσκοπικό drone διαθέτει μια λειτουργία που του επιτρέπει να κινείται και να φωτογραφίζει «διαβάζοντας» τις κινήσεις του χεριού του ιδιοκτήτη του!

 

Τι είναι τελικά μια οθόνη;

Ένα καλό ερώτημα που τέθηκε τους προηγούμενους μήνες είναι τι ακριβώς έχουμε στο μυαλό μας όταν αναφερόμαστε σε μια οθόνη. Είναι κάτι που προκύπτει εξετάζοντας την πρόταση της Sony και του φουτουριστικού προτζέκτορα Xperia Touch, μέσω του οποίου οποιαδήποτε επίπεδη επιφάνεια (τοίχος, τραπέζι κ.ά.) μετατρέπεται σε οθόνη αφής. Με ενσωματωμένα ηχεία και μπαταρία, συμβατός με Android, ο Xperia Touch αποτελεί μια εναλλακτική πρόταση για το πώς μπορεί να είναι το μέλλον της σχέσης μας με τις συσκευές μας· μιας σχέσης που αναμένεται να αλλάξει ακόμα περισσότερο, καθώς μέσα στη χρονιά φάνηκε ότι είμαστε (σχεδόν) έτοιμοι να υιοθετήσουμε αυτό που κάπως αθώα ονομάζεται έξυπνο ηχείο. Τι είναι; Ψηφιακοί βοηθοί, κατά κάποιον τρόπο, που ακούν τις εντολές μας και, εκμεταλλευόμενοι την απόλυτη συνδεσιμότητα των συσκευών στον χώρο μας, μπορούν να μας υπηρετήσουν. Ζητάς να ακούσεις μουσική, να ανάψουν τα φώτα, να σου πουν τις ειδήσεις. Ή να θέσουν σε λειτουργία την ηλεκτρική σκούπα-ρομπότ, μια συσκευή που επίσης γνώρισε άνθηση τους προηγούμενους μήνες – η Neato Botvac D7, για παράδειγμα, με διάρκεια δράσης 120 λεπτά, μπορεί να έχει σκουπίσει όλο το σπίτι μέχρι να γυρίσετε από τη δουλειά. 

Η δημοφιλία των smart speakers στην Ελλάδα είναι για την ώρα χαμηλή, καθώς δεν μιλούν ακόμη τη γλώσσα μας, αλλά οι πωλήσεις τους σε παγκόσμιο επίπεδο εκτοξεύτηκαν (ξεπέρασαν τα 30 εκατ., τρεις φορές πάνω από το 2016), με τη σειρά Echo της Amazon να κυριαρχεί, ενώ ακολουθεί η σειρά Home της Google – από τον Οκτώβριο έως σήμερα η Google ανακοίνωσε ότι πούλησε μία συσκευή ανά δευτερόλεπτο. Είναι η απόδειξη ότι η τεχνητή νοημοσύνη διαχωρίζει επισήμως τη θέση της από την επιστημονική φαντασία. Μια άλλη απόδειξη αποτελεί ο Jibo, το ρομποτάκι που έγινε εξώφυλλο στο περιοδικό «Time» ως μία από τις πιο σημαντικές εφευρέσεις της χρονιάς, ένα κοινωνικό και συναισθηματικό μηχάνημα που μοιάζει να έχει ξεφύγει από το σύμπαν της Pixar. Μιλάει, απαντάει, φωτογραφίζει, συνδέεται με άλλες συσκευές, εκπαιδεύεται και εκπαιδεύει, και αν μη τι άλλο μοιάζει συμπαθέστατο. Κοστίζει 900 δολάρια και καλύπτει ένα μέρος του διαχρονικού οράματος της δημιουργίας ενός (έστω και στοιχειωδώς) χρήσιμου οικιακού ρομπότ. ■

Περιοδικό "Κ"

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΡΧΕΙΟ