Βελτίωση καταναλωτικής εμπιστοσύνης, δυσπιστία στο αφήγημα της ανάπτυξης

Βελτίωση καταναλωτικής εμπιστοσύνης, δυσπιστία στο αφήγημα της ανάπτυξης

2' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Αύξηση κατά οκτώ μονάδες σημείωσε ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης της Nielsen στην Ελλάδα το τρίτο τρίμηνο του 2017 σε σύγκριση με το δεύτερο τρίμηνο του ίδιου έτους και διαμορφώθηκε στις 60 μονάδες.

Πρόκειται για το υψηλότερο επίπεδο στο οποίο βρέθηκε ο σχετικός δείκτης από το πρώτο τρίμηνο του 2015, όταν είχε αυξηθεί θεαματικά στις 65 μονάδες, λόγω κυρίως των μεγάλων προσδοκιών που είχε δημιουργήσει την περίοδο εκείνη η αλλαγή κυβέρνησης.

Η εξέλιξη αυτή, η οποία από τη Nielsen αποδίδεται κυρίως στις θετικότερες εκτιμήσεις για την ανεργία τους επόμενους 12 μήνες, επιβεβαιώνεται και από τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία για την πορεία του λιανεμπορίου, το οποίο για πρώτη φορά, έπειτα από τουλάχιστον επτά χρόνια, εμφανίζει θετικές τάσεις.

Η αύξηση του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης δεν σημαίνει, βεβαίως, ότι ξαφνικά οι Ελληνες τα βλέπουν όλα ρόδινα και ότι η ανάπτυξη ήρθε. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, το 83% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι η χώρα θα συνεχίσει να βρίσκεται σε ύφεση και το 2018, ελάχιστα μειωμένο σε σύγκριση με το αντίστοιχο ποσοστό (85%) στο δεύτερο τρίμηνο του 2017. Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι το 83% αποτελεί το υψηλότερο ποσοστό στη σχετική ερώτηση που συναντάται στις 63 χώρες οι οποίες εξετάζονται στο πλαίσιο της έρευνας της Nielsen.

Εργασιακή ανασφάλεια

Αυτή δεν είναι η μοναδική αρνητική πρωτιά της Ελλάδας στην εν λόγω έρευνα. Την πρώτη θέση εξακολουθεί να καταλαμβάνει η Ελλάδα σε ό,τι αφορά την εργασιακή ασφάλεια, καθώς τρεις στους δέκα Ελληνες ανησυχούν για την εργασία τους. Επίσης το 30% ανησυχεί για τα χρέη του νοικοκυριού και το 28% για την οικονομία.

Ακριβώς λόγω των παραπάνω ανησυχιών η συντριπτική πλειονότητα των νοικοκυριών στην Ελλάδα εξακολουθεί να προβαίνει στην περικοπή εξόδων. Το σχετικό ποσοστό στην Ελλάδα είναι 70%, αρκετά υψηλότερο από το μέσο ευρωπαϊκό που είναι 56%.

Οι κυριότερες ενέργειες στην κατεύθυνση της περιστολής των δαπανών είναι η αγορά φθηνότερων προϊόντων (η πρακτική αυτή ακολουθείται από το 70% των ερωτηθέντων), η μείωση των εξόδων για διασκέδαση εκτός σπιτιού (71%), καθώς και των εξόδων για είδη ένδυσης (63%).

Παρά τη βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, αυτή παραμένει ακόμη σε σημαντικά χαμηλά επίπεδα σε σύγκριση με την προ κρίσης εποχή.

Ενδεικτικά, το πρώτο τρίμηνο του 2008 ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης βρισκόταν στην Ελλάδα στις 79 μονάδες, ενώ στο τέλος του 2009 είχε διαμορφωθεί στις 72 μονάδες.

Η πρώτη θεαματική υποχώρηση παρατηρήθηκε το πρώτο τρίμηνο του 2010, όταν έπεσε στις 57 μονάδες, ενώ η χειρότερη επίδοση, 35 μονάδες, καταγράφηκε το τέταρτο τρίμηνο του 2012. Η διεθνής έρευνα της Nielsen μετράει τον βαθμό αισιοδοξίας των καταναλωτών σε 63 χώρες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή