ΕΛΛΑΔΑ

Ψηφοθηρικά «πειράματα» στην εκπαίδευση

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Εκπαίδευση

Σχεδόν δύο δεκαετίες μετά την «ανωτατοποίηση» των ΤΕΙ το 2001, ο Κώστας Γαβρόγλου βάδισε στα βήματα του ΠΑΣΟΚ και προχώρησε στην «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ, ενώ δέχθηκε χθες δημάρχους στο γραφείο του για να τους ανακοινώσει επισήμως ότι η περιοχή τους θα αποκτήσει πανεπιστήμιο. Ενα πανεπιστήμιο που θα αποτελεί συγχώνευση δύο υπαρχόντων ΤΕΙ. Η ψηφοθηρική στόχευση των σχεδίων του υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης είναι απολύτως ευκρινής, καθώς την ίδια στιγμή αγνοούνται οι οξύτατες αντιδράσεις των πανεπιστημίων. Μάλιστα, η δήλωση του υπουργού και πανεπιστημιακού που χαρακτήρισε «συγκινητική τη διάθεση των δήμων να προσφέρουν κτίρια και οικόπεδα» για το νέο ΑΕΙ, φέρνει στη μνήμη τις εποχές όταν οι δήμοι προσέφεραν χώρους για να δημιουργηθούν τμήματα «σε κάθε πόλη και χωριό» προς όφελος των τοπικών σουβλατζίδικων, καφετεριών και ιδιοκτητών δυαριών.

Πρόθεση του υπουργείου είναι το νομοσχέδιο για την ίδρυση του Παν. Δυτικής Αττικής να ψηφιστεί έως τις 10 Φεβρουαρίου, ώστε να είναι ενήμεροι οι φετινοί υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων για τα τμήματά του. Βεβαίως, το ευρύτερο σχέδιο του υπ. Παιδείας είναι όχι μόνο να δημιουργηθούν πανεπιστήμια μέσω συγχωνεύσεων δύο ΤΕΙ (ανάλογες σκέψεις έχουν διατυπωθεί για τα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και Κεντρικής Μακεδονίας) αλλά και να απορροφηθούν τα τοπικά ΤΕΙ από τα πανεπιστήμια της ίδιας περιφέρειας. Ηδη, ο σχεδιασμός έχει προχωρήσει σε Ιόνιο και Ηπειρο. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», πρόθεση του κ. Γαβρόγλου είναι να γίνουν οικονομίες κλίμακας (σε προσωπικό και υποδομές), την ίδια στιγμή που όλα τα Ιδρύματα έχουν ανάγκες σε επιπλέον προσωπικό. Παράλληλα, μπορεί να προκύψουν ισχυρότερα πανεπιστήμια.

Ο αντίλογος, ωστόσο, εστιάζει στο ότι από το εγχείρημα απουσιάζουν τα ακαδημαϊκά κριτήρια, ότι η ενσωμάτωση των ήδη προβληματικών ΤΕΙ θα επιβαρύνει τα επίσης προβληματικά πανεπιστήμια και ότι η τεχνολογική εκπαίδευση που υπηρετούσαν τα ΤΕΙ υποβαθμίζεται. Ενδεικτικά, σήμερα στα ΤΕΙ υπάρχουν τμήματα τετραετούς φοίτησης που προσφέρουν τεχνολογικού προσανατολισμού σπουδές (αισθητικοί, οπτικοί, μηχανικοί Τ.Ε. κ.λπ.). Αυτά τα τμήματα θα πανεπιστημιοποιηθούν και η τεχνική εκπαίδευση θα «υποβαθμισθεί» σε διετούς φοίτησης δομές εντός των ΑΕΙ ή στα ΙΕΚ. «Θα προχωρήσουμε στη δημιουργία νέων διετών προγραμμάτων σπουδών μέσα στο πανεπιστήμιο, τα οποία θα δίνουν επαγγελματικά πτυχία ευρωπαϊκών προσόντων και στα οποία θα φοιτούν κατ’ αρχάς παιδιά από τα επαγγελματικά λύκεια. Θα μπορούν πολλά από τα προγράμματα αυτά να γίνονται σε διάφορους δήμους της Δυτικής Αττικής», ανέφερε ο υπουργός.

Παραχώρηση εκτάσεων

Οι δήμαρχοι που θα αποκτήσουν πανεπιστήμιο στην περιοχή τους δηλώνουν εύλογα θετικοί στο εγχείρημα. Ο δήμαρχος Φυλής Γιώργος Παππούς ανέφερε «ότι ο Δήμος Φυλής παραχωρεί τις εκτάσεις που μπορεί να χρειαστεί το υπουργείο για τη λειτουργία τμημάτων στην περιοχή μας, κάτι που θα δώσει μεγάλη ανάπτυξη στον δήμο μας. Είμαστε στη διάθεση του υπουργείου προκειμένου να λειτουργήσουν στην περιοχή μας τμήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής», ενώ ο δήμαρχος Ιλίου Νίκος Ζενέτος επισήμανε ότι «στον δήμο υπάρχουν εγκαταστάσεις των δομών μαθητείας όπου εκεί θα μπορούσε να φιλοξενηθεί ένα τμήμα του πανεπιστημίου, γιατί είναι δυνατόν να υπάρξουν τέτοιου είδους ανάγκες». Στη συνάντηση μετείχαν εκπρόσωποι από 11 δήμους. Ενδεικτικά, μεταξύ άλλων προτάσεων, ο δήμαρχος Φυλής δήλωσε ότι παραχωρεί έκταση 220 στρ. δίπλα στην Αττική Οδό, ο δήμαρχος Περιστερίου Ανδρέας Παχατουρίδης θέτει στη διάθεση του νέου πανεπιστημίου ένα οικοδομικό τετράγωνο στο κέντρο του Περιστερίου, ο δήμαρχος Αγίων Αναργύρων – Καματερού Νίκος Σαράντης αναφέρθηκε στη δυνατότητα αξιοποίησης χώρων στο πάρκο «Αντώνη Τρίτση» και ο δήμαρχος Αιγάλεω Δημήτρης Μπίρμπας στη δυνατότητα χρήσης των χώρων της σχολής μαθητείας του ΟΑΕΔ.

«Προσέλκυση επενδύσεων»

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης εκτίμησε ότι «μέσα από μια συντονισμένη συνεργασία της ευρύτερης επιχειρηματικής κοινότητας του Πειραιά και του νέου πανεπιστημίου, είναι δυνατόν να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα της έρευνας, να διαχέεται καλύτερα η καινοτομία και, εν τέλει, το πανεπιστήμιο να δράσει καταλυτικά, προς όφελος της ενίσχυσης της απασχόλησης και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων. Οφελος, βεβαίως, θα υπάρχει και για το ίδιο το πανεπιστήμιο, καθώς θα βελτιωθούν οι συνθήκες για την προσέλκυση περισσότερων επενδύσεων από τον ιδιωτικό τομέα προς την έρευνα και καινοτομία», θυμίζοντας, όπως είπε, «την εμπλοκή του στα ακαδημαϊκά δρώμενα, ύστερα από την τιμητική απονομή από το ΤΕΙ Πειραιά του τίτλου του επίτιμου διδάκτορος».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ