ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ο ρόλος της ΔΕΠΑ στη λιανική κρίνει το σχέδιο ιδιωτικοποίησης

ΧΡΥΣΑ ΛΙΑΓΓΟΥ

Η υπόθεση αυτή τη στιγμή κρίνεται στις διαπραγματεύσεις Shell και ΔΕΠΑ, που διεξάγονται μεταξύ των συμβούλων των δύο εταιρειών Lazard και Rothschild-Αlpha Bank, αντίστοιχα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Με τη θέση της ΔΕΠΑ στη λιανική αγορά φυσικού αερίου συναρτά την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας η συμφωνία κυβέρνησης - θεσμών, όπως αποτυπώνεται σε απόφαση του κυβερνητικού συμβουλίου οικονομικής πολιτικής που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (αρ. 59) στις 18 Ιανουαρίου. Η απόφαση εγκρίνει τον οδικό χάρτη της αγοράς φυσικού αερίου για την περίοδο 2017-2022 και τον εθνικό ενεργειακό σχεδιασμό της ίδιας αγοράς με ορίζοντα το 2035 και κάνει ειδική αναφορά στη ΔΕΠΑ, τη σχέση της με τις ΕΠΑ και την αξιοποίησή της από το ΤΑΙΠΕΔ. Αναφέρει συγκεκριμένα ότι «έως τον Μάρτιο του 2018, θα ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την εξάλειψη οιασδήποτε υφιστάμενης οριζόντιας ή κάθετης σύγκρουσης συμφερόντων μεταξύ ΔΕΠΑ και των εταιρειών προμήθειας ΕΠΑ. Σε περίπτωση εξόδου κάποιου από τους σημερινούς μετόχους των ΕΠΑ και μετά την ολοκλήρωση της σχετικής συναλλαγής, η ΡΑΕ σε συνεργασία με την Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού και ύστερα από διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προβεί σε εκτίμηση των πιθανών εμποδίων στον ανταγωνισμό, πριν από τον διαγωνισμό αξιοποίησης της ΔΕΠΑ από το ΤΑΙΠΕΔ». Σε περίπτωση που διαπιστωθούν σημαντικά εμπόδια, η διαδικασία αξιοποίησης θα προσαρμοστεί αναλόγως».

Πρόκειται για μια πολύ γενική καταγραφή του σχεδίου ενίσχυσης της θέσης της ΔΕΠΑ στη λιανική αγορά της Αττικής μέσω της εξαγορά του ποσοστού που κατέχει η Shell (49%) και απόσυρσης από τη λιανική σε Θεσσαλονίκη - Θεσσαλία μέσω της πώλησης του ποσοστού της (51%) στην αντίστοιχη ΕΠΑ στην Eni. Το σχέδιο αυτό ήταν αποτέλεσμα συμβιβασμού μεταξύ θεσμών και κυβέρνησης και η τύχη του θα κριθεί αρχικά από τη συμφωνία μεταξύ των εμπλεκόμενων εταιρειών και οριστικά από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές και την Κομισιόν σε σχέση με τις επιπτώσεις στον ανταγωνισμό. Εάν οι αρμόδιες αρχές κρίνουν ότι η παραμονή της ΔΕΠΑ στη λιανική αγορά δεν δημιουργεί εμπόδια στον ανταγωνισμό, τότε το τοπίο θα έχει ξεκαθαρίσει και θα μπορεί το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση της εταιρείας. Το ενδιαφέρον είναι ότι, στην περίπτωση που οι Αρχές διαπιστώσουν ότι υπάρχουν σημαντικά εμπόδια, τότε το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να επανεξετάσει τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, πρόβλεψη που αποκαλύπτει ότι οι πιστωτές αναγνωρίζουν ότι δύσκολα θα βρεθεί αγοραστής για τη ΔΕΠΑ χωρίς το χαρτοφυλάκιο της λιανικής.

Η υπόθεση αυτή τη στιγμή κρίνεται στις διαπραγματεύσεις Shell και ΔΕΠΑ που διεξάγονται μεταξύ των συμβούλων των δύο εταιρειών Lazard και Rothschild-Αlpha Bank αντίστοιχα.

Ο oδικός xάρτης της αγοράς φυσικού αερίου που ενέκρινε το κυβερνητικό συμβούλιο οικονομικής πολιτικής σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα (2017-2022) περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, σχέδια για επέκταση της χρήση φυσικού αερίου για θέρμανση και ψύξη, τα οποία θα υποστηριχθούν από νέες υποδομές, όπως η κατασκευή δικτύων διανομής σε Στερεά Ελλάδα, Κεντρική Μακεδονία και Ανατολική Μακεδονία-Θράκη, ανάπτυξη υποδομών CNG, καθώς και αύξηση της χρήσης στις μεταφορές και στην ακτοπλοΐα. Ο σχεδιασμός προβλέπει επίσης αναθεώρηση των όρων πρόσβασης στον τερματικό σταθμό ΥΦΑ της Ρεβυθούσας με την ολοκλήρωση της επέκτασής της.

Η δεύτερη διάσταση του ενεργειακού σχεδιασμού της αγοράς φυσικού αερίου αφορά τη θέση της χώρας στο ενεργειακό και γεωπολιτικό γίγνεσθαι της ευρύτερης περιοχής και την ανάδειξή της σε κόμβο μεταφοράς φυσικού αερίου αλλά και «παραγωγό φυσικού αερίου σε ορίζοντα 10ετίας», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο σχετικό κείμενο. Τα έργα διεθνούς ενδιαφέροντος που περιλαμβάνονται στον οδικό χάρτη είναι οι αγωγοί TAP, IGB, IGI-Poseidon, East Med, διασύνδεση με ΠΓΔΜ, η αναβάθμιση της Ρεβυθούσας, ο νέος σταθμός LNG Aλεξανδρούπολης και η υπόγεια αποθήκη Καβάλας.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ