Γιούλη Επτακοίλη ΓΙΟΥΛΗ ΕΠΤΑΚΟΙΛΗ

Ου μπλέξεις με influencers

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Το επάγγελμα της Ελ Ντάρμπι είναι «influencer». Θα προσπαθήσω να το εξηγήσω όσο πιο απλά γίνεται. Είναι κάτι που μπορούν να κάνουν μόνον όσοι χρήστες των social media (μέσα κοινωνικής δικτύωσης) έχουν πολλούς ακολούθους (followers) αλλά και διαθέτουν παράλληλα έναν ιδιαίτερο τρόπο και στυλ για να γίνουν επιδραστικοί. Μπορούν, με λίγα λόγια, να μετατρέψουν τους ακολούθους τους σε αγοραστικό κοινό. Το οποίο κατευθύνουν με το αζημίωτο σε... αναψυκτικά, εστιατόρια, αθλητικά είδη, ξενοδοχεία.

Η Ελ Ντάρμπι, λοιπόν, influencer του Instagram με περίπου 80.000 ακολούθους και του YouTube με 90.000, έστειλε πριν από μερικές μέρες ένα email σε ξενοδόχο του Δουβλίνου και ζητούσε να μείνει στο ξενοδοχείο του χωρίς να πληρώσει με αντάλλαγμα να το διαφημίσει στους ακολούθους της.

«Αγαπητή influencer. Σ’ ευχαριστώ για το email σου, με το οποίο ζητούσες δωρεάν διαμονή με αντάλλαγμα προβολή. Θέλει κότσια το να στείλεις ένα τέτοιο email, βέβαια δεν θέλει ιδιαίτερο αυτοσεβασμό και αξιοπρέπεια. Αν σε αφήσω να μείνεις εδώ με αντάλλαγμα το να φιγουράρει η επιχείρηση μου σ’ ένα βίντεό σου, ποιος θα πληρώσει το προσωπικό που θα σε φροντίσει; Ποιος θα πληρώσει τις καθαρίστριες που θα καθαρίσουν το δωμάτιό σου; Τους σερβιτόρους που θα φέρουν το πρωινό σου; Τον ρεσεψιονίστ; Ποιος θα πληρώσει για το φως και τη θέρμανση που θα χρησιμοποιήσεις; Μήπως να έλεγα στους εργαζομένους μου ότι θα εμφανιστούν στο βίντεό σου, αντί να τους πληρώσω για την εργασία που θα σου προσφέρουν κατά τη διαμονή σου; ΥΓ.: Η απάντηση είναι "όχι"», της απάντησε μέσω Facebook ο ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου, Πολ Στένσον.

Το συγκεκριμένο περιστατικό, που μέσα σε λίγες μέρες έγινε viral στο Διαδίκτυο, έφερε άλλη μία φορά στην επιφάνεια ένα τεράστιο θέμα. Ναι, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν φέρει έναν νέου τύπου εκδημοκρατισμό, όπου ο καθένας μπορεί να γράψει άμεσα τη γνώμη του, το παράπονό του, τον θαυμασμό του, να απορρίψει ή να επιβραβεύσει κάτι, να στηλιτεύσει κακές συμπεριφορές και υπηρεσίες, την ίδια στιγμή όμως επικρατεί ένα απίστευτο μπάχαλο καθώς δημιουργείται χώρος για απειλές και περίεργες πρακτικές. Ενας ιδιοκτήτης επιχείρησης έχει το δικαίωμα να αρνηθεί μια τέτοια προσφορά προβολής. Ποιος του διασφαλίζει ότι δεν θα γίνει στόχος κακόβουλων σχολίων και αρνητικών κριτικών η επιχείρησή του; Ενας εστιάτορας πώς απαντάει στην απαίτηση του πελάτη «κάντε μου έκπτωση αλλιώς θα σας γράψω αρνητικά σχόλια στο Διαδίκτυο;» –έχουν συμβεί αρκετά τέτοια περιστατικά στην Ελλάδα.

Υπάρχει όμως κι ένα ηθικό θέμα. Ολοι αυτοί οι influencers χρησιμοποιούν, ουσιαστικά, «φίλους» και «ακολούθους» για να βγάλουν κάποια χρήματα. Τους «πουλάνε». Γι’ αυτό και στις ΗΠΑ ή την Αγγλία όπου έχουν μπει κάποιοι κανόνες, σε τέτοιου τύπου αναρτήσεις, υπάρχει η σήμανση sponsored (χορηγούμενη) και όλοι γνωρίζουν τη συνθήκη. Στην Ελλάδα, πάλι, συμβαίνει συχνά το εξής περίεργο: έχουμε influencers, αλλά όχι τη σήμανση...

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ