Τασούλα Καραϊσκάκη ΤΑΣΟΥΛΑ ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΗ

Οι ρυθμιστές και η ευθύνη

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Το σχολείο έχασε τα νοερά προστατευτικά του τείχη· αλώθηκαν από την ξέχειλη βία. Τρία περιστατικά σε λιγότερο από 48 ώρες. Πέντε ανήλικοι κουκουλοφόροι, μαθητές από την Ανάκασα των Αγίων Αναργύρων, εισέβαλαν στο 4ο Γυμνάσιο Αχαρνών με σιδηρογροθιές, λοστούς και ρόπαλα αναζητώντας μαθητή της Β’ Γυμνασίου για να τον «τακτοποιήσουν». Στο 2ο Γυμνάσιο Σητείας, δύο 15χρονοι μαθητές έδωσαν ραντεβού μετά το τελευταίο κουδούνι για να «λύσουν τις διαφορές τους» με άγριο ξύλο. Δύο εξωσχολικοί εφόρμησαν ανενόχλητοι στο 6ο Γυμνάσιο Ηρακλείου Κρήτης ψάχνοντας μαθητή με τον οποίο είχαν «σοβαρά προηγούμενα».

Μετά τον πανικό, τα επιφωνήματα οργής, τα θερμοκέφαλα αιτήματα για ανιχνευτές μετάλλων και αστυνομική φύλαξη στα σχολεία, νέο αναμάσημα των πολύ γνωστών και πλήρως αναλυμένων αιτίων, σαν μια διαδικασία κάθαρσης για τη μικρή συμβολή στην όποια θεραπεία: Σχολική αποτυχία, στιγματισμός, αποστέρηση, περιθωριοποίηση, κακοποίηση, υπερβολική μοναξιά, υπερβολική ανασφάλεια, μικρή κοινωνική συνείδηση, ανύπαρκτος σεβασμός στη δημόσια περιουσία. Μείωση εισοδήματος, προβληματική στέγαση, απουσία γονιών, περιρρέουσα ανομία («πυροβολισμοί πέφτουν καθημερινά στο Μενίδι»), ένα κοινωνικό σύμπαν σε σταθερή αρρυθμία. Εκθεση, από νήπια, στην ενήλικη ζωή και στην ανοικτή διαδικτυακή κοινωνία, να χαζεύουν κτίρια που ανατινάχτηκαν, κάγκελα που κατεδαφίστηκαν, αυτοκίνητα που κάηκαν, μάρμαρα που θρυμματίστηκαν, γήπεδα που διαλύθηκαν, συνδικαλιστές που μαλλιοτραβήχτηκαν, βουλευτές που καθυβρίστηκαν. Να παρακολουθούν την προαγωγή της επιθετικότητας σε ρυθμιστή των σχέσεων, να βιώνουν την εκχώρηση της έκβασης των πραγμάτων στη βαριοπούλα και στην κουκούλα, να μυούνται στην επιβολή διά της βίας – του ταχύτερου τρόπου επίλυσης των διαφορών.

Πλήθος τα προσχήματα για μη ανάληψη και διάχυση της ευθύνης – όλων μας. Αδιάπτωτο το σημειωτόν πάνω στο αειθαλές προζύμι του εγωτισμού και της διαφθοράς. Το σχολείο έως ένα βαθμό μπορεί, μόνο του, να «χτυπήσει» τις αιτίες, όμως οφείλει να διαχειριστεί τις συνέπειες, και καλύτερα από ό,τι τις διαχειρίζεται στους δρόμους η πολιτεία διαγράφοντας κύκλους μέσα στις καθαρές κολάσεις που έγιναν κανονικότητα. Μπορεί;

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ