Νότης Παπαδόπουλος ΝΟΤΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

Στο φεγγάρι και στο μετρό

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ο​​ ιδιόμορφος δισεκατομμυριούχος ιδιοκτήτης της εταιρείας Τέσλα, Ελον Μασκ, παρουσίασε πρόσφατα ένα πρωτότυπο, αμιγώς ηλεκτρικό, αυτοκίνητο που μπορεί να επιταχύνει από 0 στα 100 χιλιόμετρα την ώρα σε 2 δευτερόλεπτα και να ταξιδέψει Αθήνα - Θεσσαλονίκη και να επιστρέψει χωρίς να χρειασθεί επαναφόρτιση – χίλια χιλιόμετρα με το ρεύμα μιας μπαταρίας!

Ηδη τα σημαντικά αμερικανικά πανεπιστήμια ρίχνουν όλο το βάρος τους στο θέμα της τεχνητής νοημοσύνης, εκτιμώντας ότι μέσα στην επόμενη δεκαετία θα κυκλοφορούν στις μεγάλες πόλεις της Δύσης αυτόνομα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (χωρίς οδηγό), που με ένα τηλεφώνημα θα σε παίρνουν από το σπίτι σου και θα σε πηγαίνουν στη δουλειά σου με πολύ μεγαλύτερη ασφάλεια και ταχύτητα – υπολογίζεται ότι οι πιθανότητες ενός ατυχήματος είναι σήμερα ένα ανά 100.000 χιλιόμετρα ενώ με τα αυτόνομα αυτοκίνητα θα μειωθεί σε ένα ανά 10.000.000 χιλιόμετρα!

Η επέκταση των ηλεκτρικών αυτόνομων αυτοκινήτων θα μειώσει ραγδαία την ιδιοκτησία Ι.Χ., τη ρύπανση της ατμόσφαιρας και τον θόρυβο στις πόλεις, ενώ θα φέρει υπεραποδοτικές μπαταρίες υψηλής τεχνολογίας και φθηνότερο ηλεκτρικό ρεύμα από ηλιακά πάνελ στις στέγες των σπιτιών μας και των εργοστασίων μας, που θα ικανοποιούν όλες τις ενεργειακές ανάγκες μας.

Ολα αυτά φαίνεται να είναι ιστορίες επιστημονικής φαντασίας, βρίσκονται, όμως, προ των πυλών. Η γενικευμένη χρήση τρισδιάστατων εκτυπωτών θα αρχίσει μέσα στην επόμενη δεκαετία, κατασκευάζοντας σε πρώτη φάση περίπου το 10% όλων των προϊόντων. Σύντομα θα κυκλοφορήσουν στο εμπόριο ιατρικές συσκευές για ανώδυνες γενικές εξετάσεις που θα γίνονται σε λίγα λεπτά (α λα «Σταρ Τρεκ»), με εξέταση του ματιού, με δείγμα αναπνοής, σάλιου ή αίματος – ανακοινώθηκε μόλις η πειραματική δημιουργία ιατρικού τεστ που θα κάνει διάγνωση καρκίνου από το αίμα.

Στην επόμενη γωνία βρίσκεται επίσης η ραγδαία αλλαγή των εργασιακών σχέσεων, που θα οδηγήσει σε εξαφάνιση εκατομμύρια θέσεις εργασίας και θα τις αντικαταστήσει με ρομπότ. Προχθές η Amazon εγκαινίασε το πρώτο κατάστημα λιανικής χωρίς υπαλλήλους. Κάθε φορά που ο πελάτης βάζει στο καλάθι του ένα είδος, αυτό καταγράφεται αυτόματα και η αγορά θα γίνεται στην έξοδο, πάλι αυτόματα, είτε μέσω πιστωτικής κάρτας είτε μέσω τηλεφώνου. Σε περίπου 20 χρόνια, τις μισές εργασίες που κάνουν σήμερα άνθρωποι θα τις κάνουν μηχανές.

Κι ενώ βρισκόμαστε μπροστά σε μια τεχνολογική επανάσταση που θα φέρει τα πάνω-κάτω στη ζωή μας, θα απαιτήσει νέες δεξιότητες και νέες γνώσεις, εμείς εξακολουθούμε να είμαστε προσκολλημένοι στο χθες – στο ωράριο των καταστημάτων και στα δικαιώματα των εργατοπατέρων. Κάνουμε πόλεμο για την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών όταν οι πλατφόρμες του Διαδικτύου (όπως το Νέτφλιξ) αυξάνουν γεωμετρικά τις συνδρομές τους.

Οι άλλοι ετοιμάζονται να κάνουν τις πρώτες αποικίες στο φεγγάρι κι εμείς αδυνατούμε να θέσουμε σε λειτουργία το ηλεκτρονικό εισιτήριο στο μετρό, να εκτρέψουμε ένα χείμαρρο για να μην πνίγονται οι πολίτες σε κάθε καταιγίδα, να προστατεύσουμε τις θάλασσές μας από τον κάθε ανεύθυνο κάπτεν-διακινητή πετρελαίου.

Οι άλλοι ασχολούνται με τη νοημοσύνη των υπολογιστών κι εμείς δίνουμε το μικρότερο ποσοστό στον ανεπτυγμένο κόσμο στην έρευνα, δεν μπορούμε καν να βάλουμε μπρος κάποια μεγάλα έργα (Ελληνικό) που θα γεννήσουν χιλιάδες θέσεις εργασίας και θα φέρουν πολλά δισεκατομμύρια ευρώ στη χώρα από υπηρεσίες τουρισμού.

Ο κόσμος προχωράει με γοργούς ρυθμούς και πρέπει –επιτέλους– ως κοινωνία να αποφασίσουμε πως θα βάλουμε τα δυνατά μας για να ανεβούμε στο τρένο της προόδου που ήδη τρέχει με ιλιγγιώδεις ταχύτητες ή θα προτιμήσουμε να παραμείνουμε θεατές των εξελίξεων, βολεμένοι στην άγνοια και στις ιδεοληψίες μας, απροστάτευτοι και ανήμποροι απέναντι στο τσουνάμι των καιρών.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ