ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ

Το ζευγάρι του Αμστερνταμ από τον 28χρονο Ρέμπραντ
ΒΟΣΤΩΝΗ

Ενα ζευγάρι, πριν από 384 χρόνια. Το βλέμμα τους είναι σημερινό, οι ανάγκες τους το ίδιο. Αυτό το δίδυμο έργο του Ρέμπραντ ανήκει στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης (Boston Museum of Fine Arts) ήδη από το 1893. Ηταν δωρεά κάποιου ευπατρίδη και τα τελευταία 50 χρόνια έχει μείνει χωρίς καμία συντήρηση. Για τον λόγο αυτό, είναι το έργο που το Μουσείο της Βοστώνης επέλεξε να αποκαταστήσει πλήρως για τον μήνα Φεβρουάριο. Το εντυπωσιακό είναι ότι η συντήρηση θα είναι δημόσια. Θα διεξάγεται για όσο χρόνο απαιτηθούν οι εργασίες στην αίθουσα «Συντήρηση σε εξέλιξη» (Conservation in Action) και μαζί με την εργασία αυτή, απαραίτητη για τη θωράκιση αυτών των θαυμάσιων έργων, θα ξετυλιχθεί και η ιστορία τους όπως και η ζωή του ίδιου του Ρέμπραντ. Ηδη, το Μουσείο της Βοστώνης δίνει πληροφορίες με τη λογική ότι ένα και μόνο έργο μπορεί να χτίσει κόσμους ολόκληρους και να ξεκλειδώσει το ενδιαφέρον για περαιτέρω γνώση αλλά και κατανόηση των υπολοίπων εκθεμάτων. Τα συγκεκριμένα έργα είναι σύγχρονα και δημιουργήθηκαν από τον Ρέμπραντ ταυτόχρονα το έτος 1634 πιθανότατα ως παραγγελία από το εικονιζόμενο ζεύγος εύπορων αστών. Το «Πορτρέτο του Ανδρα με το Μαύρο Καπέλο» και το «Πορτρέτο της Γυναίκας με τη Χρυσή Αλυσίδα» δημιουργούν ένα ζεύγος και αποκαλύπτουν την υψηλή τεχνική που είχε κατακτηθεί από τον Ρέμπραντ εκείνη την εποχή. Τον 17ο αιώνα, καθώς η συσσώρευση πλούτου στην Ολλανδία δημιουργούσε την πρώτη ίσως νεωτερική, αστική κοινωνία, η τέχνη υπηρετούσε και την ανάγκη απαθανάτισης της μορφής και της ευμάρειας των πρωταγωνιστών του ολλανδικού χρυσού αιώνα. Ο Ρέμπραντ (1606-1669), όπως και άλλοι φημισμένοι ζωγράφοι της εποχής, έγινε ένας από τους περιζήτητους ζωγράφους της κοινωνικής και οικονομικής ελίτ του Αμστερνταμ. Tα συγκεκριμένα πορτρέτα, τα φιλοτέχνησε λίγο μετά την άφιξή του στο εύπορο, αυτό, λιμάνι και η παραγγελία που εκτέλεσε είχε τη λογική δύο οβάλ έργων κρεμασμένων το ένα δίπλα στο άλλο. Οι λεπτομέρειες της ένδυσης αλλά και το διεισδυτικό βλέμμα ήταν αντικείμενο περηφάνιας. Η τεχνική του νεαρού Ρέμπραντ ήταν τολμηρή για την εποχή του καθώς χρησιμοποιούσε ακόμη και τη βάση του πινέλου του για να αποδώσει τους βοστρύχους. Σε λίγο καιρό, τα έργα αυτά θα ξαναλάμψουν.

ΒΑΝΚΟΥΒΕΡ
Αναδρομική Τακάσι Μουρακάμι

Στη δυναμική Πινακοθήκη του Βανκούβερ (Vancouver Art Gallery) άρχισε η παρουσίαση της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης του Ιάπωνα καλλιτέχνη Τακάσι Μουρακάμι με πάνω από 150 έργα που καλύπτουν μια δημιουργική περίοδο τριών δεκαετιών. Είναι η πρώτη τόσο μεγάλη έκθεση του Μουρακάμι στον Καναδά και το ιδιαίτερο γεγονός είναι ότι υπάρχουν νέα έργα ειδικά για το Μουσείο του Βανκούβερ, που εξάπτουν τη φαντασία. Ο Μουρακάμι αντλεί από μια μεγάλη δεξαμενή εμπνεύσεων.

ΦΡΑΝΚΦΟΥΡΤΗ
100 χρόνια Lufthansa

Μέρος της ιστορίας μιας από τις δημοφιλέστερες αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης είναι και οι στολές των αεροσυνοδών. Η γερμανική εταιρεία Lufthansa γιορτάζει τα 100 χρόνια από τότε που γεννήθηκε ο πασίγνωστος λογότυπός της και, με την αφορμή αυτή, διοργάνωσε επετειακή έκθεση στο Κέντρο Αεροπορίας της Lufthansa στη Φρανκφούρτη. Παρουσιάζεται πλούσιο αρχειακό και φωτογραφικό υλικό, μινιατούρες, στολές, διαφημίσεις, μπροσούρες και κάθε είδους αντικείμενα.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Η Αμερική του Τόμας Κόουλ

Η νέα έκθεση στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης εστιάζει στα αμερικανικά τοπία του Τόμας Κόουλ (1801-1848), που γεννήθηκε στη Βόρεια Αγγλία στην αρχή της Βιομηχανικής Επανάστασης αλλά εγκαταστάθηκε στην Αμερική. Μαζί του αρχίζει η «εθνική» σχολή τοπιογραφίας, και η έκθεση αυτή είναι μια αποθέωση της ζωγραφικής τοπίου στις αρχές του 19ου αιώνα. Μαζί με τα έργα του Τόμας Κόουλ, παρουσιάζονται και έργα του Τέρνερ, του Κόνσταμπλ και άλλων ζωγράφων.

ΔΑΝΙΑ
Τα κεραμικά του Πικάσο

Στο Μουσείο Λουιζιάνα της Δανίας, 30 χιλιόμετρα βόρεια της Κοπεγχάγης, εγκαινιάστηκε η έκθεση με πάνω από 150 κεραμικά του Πάμπλο Πικάσο, που συνιστά την πρώτη μεγάλου βεληνεκούς έκθεση με αυτό το αντικείμενο στη Σκανδιναβία. Το Louisiana Museum of Modern Art βρίσκεται σε ένα προνομιακό σημείο με θέα στη θάλασσα και είναι ονομαστό για τις συλλογές μοντέρνας τέχνης. Η έκθεση με τα κεραμικά του Πικάσο από τις δεκαετίες του ’40 και του ’50 συμπίπτει με τα 60 χρόνια του μουσείου.

ΜΑΔΡΙΤΗ
H βαφτιστικιά του Γκόγια

Αυτό το περτρέτο του Γκόγια είναι έργο της Ισπανίδας ζωγράφου Rosario Weiss Zorrilla (1814-1843). H μητέρα της ήταν καμαριέρα στο σπίτι του Γκόγια και ο ζωγράφος έγινε νονός της. Για πολλά χρόνια, τα έργα της θεωρούνταν έργα του Γκόγια, ώσπου ταυτίστηκαν ως δικά της το 1956. Μια έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ισπανίας στη Μαδρίτη παρουσιάζει σειρά έργων τής πιο φιλομαθούς και εργώδους μαθήτριας του Φρανθίσκο Γκόγια. Η έκθεση είναι οργανωμένη από το Μουσείο Lazaro Galdiano.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ