ΚΟΣΜΟΣ

Facebook: Ο... μήνας του μέλιτος έφτασε στο τέλος

ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

Το τελευταίο τρίμηνο υπήρξε άνοδος στα κέρδη της εταιρείας ανά χρήστη.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η ασταμάτητη ανοδική πορεία του αριθμού χρηστών του Facebook έφτασε πλέον στο τέλος της. Επειτα από 12 χρόνια εντυπωσιακής ανάπτυξης και συνεχούς αύξησης των προσωπικών λογαριασμών, η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης αντιμετώπισε για πρώτη φορά πτώση των ενεργών ημερήσιων χρηστών του σε ΗΠΑ και Καναδά κατά περίπου 700.000. Για να αναλογιστεί κανείς το μέγεθος της πτώσης, αρκεί να σημειωθεί πως αντιστοιχεί σε μείωση του συνολικού χρόνου που περνούν οι χρήστες στη σελίδα του Facebook κατά 50 εκατ. ώρες την ημέρα. Η πρωτοφανής πτώση είναι συνέπεια των πειραματικών αλλαγών στους αλγόριθμους της πλατφόρμας – πολιτική που υιοθέτησε ο διευθυντής της Μαρκ Ζούκερμπεργκ με στόχο να μειωθεί η «παθητική περιήγηση» και η κατανάλωση βίντεο στην ιστοσελίδα, δίνοντας χώρο στην άμεση επικοινωνία. «Η προστασία της κοινότητάς μας είναι πιο σημαντική από τη μεγιστοποίηση των κερδών μας», είχε επισημάνει πριν από μερικούς μήνες ο Ζούκερμπεργκ, υπογραμμίζοντας τη στροφή του Facebook προς τον αλτρουισμό.

Πράγματι το 2017 ήταν μια δύσκολη χρονιά για το Facebook, το οποίο δέχτηκε συνεχή πυρά για το περιεχόμενο που προωθούν οι αλγόριθμοί του. Στα παράπονα για υπερβολικές διαφημίσεις και ενοχλητικά βίντεο προστέθηκε και το ζήτημα παραπλάνησης της κοινής γνώμης, με αφορμή την άνοδο των fake news και την προώθησή τους από πληθώρα ρωσικών λογαριασμών κατά την περίοδο των αμερικανικών προεδρικών εκλογών του 2016. Πρόσφατα, μάλιστα, το Facebook παραδέχτηκε στους επενδυτές του πως ο αριθμός των «ψεύτικων προφίλ» αγγίζει τα 60 εκατομμύρια. Την εποχή που περίπου τα δύο τρίτα της κοινωνίας αντλούν την ενημέρωσή τους από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, πλατφόρμες σαν το Facebook αναλαμβάνουν, θέλοντας και μη, τον ρόλο του κλειδοκράτορα του δημοσίου διαλόγου και την ευθύνη της έγκυρης πληροφόρησης.

Σχολιάζοντας την πτώση των ενεργών χρηστών, ο Ζούκερμπεργκ ανέφερε πως ο νέος στόχος της εταιρείας είναι η καλύτερη δυνατή αλληλεπίδραση μεταξύ των χρηστών, σηματοδοτώντας μια απομάκρυνση από το ενημερωτικό περιεχόμενο. Παράλληλα, η εταιρεία έχει δεσμευτεί να διπλασιάσει το προσωπικό που ασχολείται με ζητήματα ασφαλείας και προστασίας των χρηστών έως το τέλος του 2018 και να δώσει προτεραιότητα σε τοπικά μέσα ενημέρωσης και κοινωνικές «μικρο-ειδήσεις». Ολα τα σημάδια δείχνουν πως ο Ζούκερμπεργκ απαντάει στις κατηγορίες με μια αναγέννηση του Facebook ως μέσο κοινωνικοποίησης και όχι υπερπληροφόρησης.

Παρ’ ότι η στροφή του Facebook φαίνεται να έχει επιφέρει σημαντική πτώση στους χρήστες, η κίνηση ίσως να μην είναι ολοκληρωτικά αλτρουιστική. Με την απομάκρυνση του ειδησεογραφικού περιεχομένου και των viral βίντεο οι χρήστες μπορεί να εκτίθενται σε μικρότερο αριθμό διαφημίσεων, αλλά θα αφιερώνουν πιθανότατα περισσότερο χρόνο στο υλικό που απομένει. Κατ’ επέκταση πολλοί αναλυτές θεωρούν πως η αξία των διαφημίσεων στο Facebook πιθανότατα να ανέβει. Ισως λοιπόν, καταπολεμώντας τον κοινωνικό εθισμό του τυφλού και απαθούς σερφαρίσματος με την προώθηση διαπροσωπικού περιεχομένου, ο Ζούκερμπεργκ να εξασφαλίσει, εκτός από βελτίωση της εικόνας του Facebook, περισσότερα κέρδη. Αλλωστε, ο διευθυντής της πλατφόρμας αποκάλυψε πως στο τελευταίο τρίμηνο υπήρξε σημαντική άνοδος στα κέρδη της εταιρείας ανά χρήστη, και πως τα έσοδα της εταιρείας ξεπέρασαν κάθε προσδοκία.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ