ΠΟΛΗ

Στήνοντας αυτί στην πόλη

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

Η ηχητική εμπειρία που προέρχεται από τον πραγματικό κόσμο αλλά αναδημιουργείται ψηφιακά συμπληρώνεται από την εικονική πραγματικότητα.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Πώς ακούγεται μια πόλη; Το ερώτημα θα μπορούσε να συνοψίσει το περιεχόμενο της έκθεσης «Soundscapes Landscapes», που ξεκινά σήμερα στη Στέγη. Πέρυσι, η ομάδα Medea Electronique δημιούργησε έναν ηχητικό περίπατο στο Γκάζι, στον Κεραμεικό και στο Μεταξουργείο και μέσω μιας εφαρμογής στο κινητό οι επισκέπτες μπορούσαν να ακούσουν «αλλιώς» τις τρεις περιοχές περπατώντας στον δρόμο. Οι ήχοι των τριών περιοχών μεταφέρονται τώρα εντός της Στέγης μαζί με εικόνες σε ένα περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας.

Στον υποφωτισμένο εκθεσιακό χώρο του υπογείου μάς υποδέχεται μια βροχή μπερδεμένων ήχων, που δημιουργούν στο μυαλό πολλές και διαφορετικές εικόνες. Στις κολόνες προβάλλονται πληροφορίες για τις περιοχές, για τη μουσουλμανική μειονότητα στη Μεγάλου Αλεξάνδρου, την τσάιναταουν, την οδό Σαλαμίνος και Ιάσονος, ενώ ένα κολάζ φωτογραφιών παίζει στο βάθος. Οσο διαβάζουμε για τους μουσουλμάνους της Θράκης που ήρθαν στο Γκάζι τη δεκαετία του ’60, ο θόρυβος καθαρίζει και ακούμε αποσπάσματα συνεντεύξεων, φωνές παιδιών από ένα σχολείο, το θρόισμα των φύλων, το πέρασμα μιας μηχανής, κόρνες, το «γουργούρισμα» των περιστεριών. «Ο θόρυβος γίνεται ήχος όταν στήσουμε αυτί και συγκεντρωθούμε σε κάτι συγκεκριμένο. Μαζί με ξένους καλλιτέχνες κάναμε συνεντεύξεις με τους κατοίκους και τους επαγγελματίες των περιοχών και συνθέσαμε ένα μωσαϊκό ήχων», σημειώνει ο συνθέτης και sound engineer των Medea Electronique Μανώλης Μανουσάκης. Η ομάδα των καλλιτεχνών μίλησε με ρακοσυλλέκτες, εμπόρους, κατοίκους, ανθρώπους που είχαν συμμετοχή στο λεγόμενο gentrification της περιοχής αγοράζοντας και πουλώντας εκτάσεις και ακίνητα, και ηχογράφησαν ηχητικά ντοκουμέντα που συνήθως δεν περνούν απαρατήρητα από τα αυτιά μας.

Η ηχητική εμπειρία που προέρχεται από τον πραγματικό κόσμο αλλά αναδημιουργείται ψηφιακά συμπληρώνεται από την εικονική, αυτήν τη φορά, πραγματικότητα. Φοράμε ακουστικά και τα ειδικά γυαλιά με τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας (Virtual Reality) για να πετάξουμε πάνω από άμορφα και άχρονα τοπία, να δούμε ένα κολάζ με τα γνώριμα κτίρια του Μεταξουργείου, τα γκράφιτι, την εγκατάλειψη, τη «νεκρή φύση» της περιοχής, όπως την έχει ονομάσει ο ζωγράφος Μιχάλης Κατζουράκης, με τη συνοδεία ήχων και ποίησης. «Κάθε τόπος, κάθε περιοχή έχει μια ιδιαίτερη εικόνα και έναν ιδιαίτερο ήχο», σημειώνει ο κ. Μανουσάκης. Στο Γκάζι, μας λέει, υπερτερεί ο δυνατός ήχος των μπαρ, ενώ στον Νέο Κόσμο ο ζωντανός ήχος των ανθρώπων στις ανοιχτές πλατείες καλύπτει τον θόρυβο των αυτοκινήτων. «Από το 2013 προσπαθούμε να κάνουμε μια βιβλιοθήκη ήχων στην Ελλάδα και ηχογραφούμε από διαδηλώσεις μέχρι και ήχους του Ταϋγέτου», σημειώνει. Από τη βιβλιοθήκη του δεν θα μπορούσε να λείψει ο ήχος από το συλλαλητήριο της ερχόμενης Κυριακής.

​​«Soundscapes Landscapes», Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, έως 11/2.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 

 

 Πτυχές 
 

Δείτε τις διαδρομές του Ν. Βατόπουλου στο διαδραστικό χάρτη