ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Συμφωνία τελωνειακής ένωσης με Ε.Ε. εξετάζει η κυβέρνηση Μέι μετά το Brexit

Υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι της κυβέρνησης Μέι υποστηρίζουν ότι η συμφωνία τελωνειακής ένωσης με την Ε.Ε. θα μπορούσε να περιορίσει το κόστος του Brexit και να λύσει και το ζήτημα των συνόρων ανάμεσα στη Βόρεια Ιρλανδία και στη Δημοκρατία της Ιρλανδίας.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Βρετανία

Σύμβουλοι της Βρετανίδας πρωθυπουργού Τερέζα Μέι εξετάζουν μυστικά τη δυνατότητα να συνάψουν με την Ε.Ε. συμφωνία ανάλογη μιας τελωνειακής ένωσης, για να συνεχιστεί το διμερές εμπόριο αγαθών. Μια τέτοια συμφωνία δεν θα καλύπτει τον τομέα των υπηρεσιών, που αντιπροσωπεύει περίπου το 80% της βρετανικής οικονομίας και θα μπορούσε να μειώσει τις ζημίες που συνεπάγεται για τη Βρετανία η έξοδός της από την Ε.Ε. Παράλληλα, όμως, θα περιορίζει την ελευθερία της σε ό,τι αφορά τη σύναψη συμφωνιών με τρίτες χώρες.

Σύμφωνα με αποκλειστικό ρεπορτάζ των Financial Times, η βρετανική κυβέρνηση εξετάζει αυτό το ενδεχόμενο. Υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι της υποστηρίζουν ότι θα μπορούσε να περιορίσει το κόστος του Brexit και να λύσει και το ζήτημα των συνόρων ανάμεσα στη Βόρεια Ιρλανδία και στη Δημοκρατία της Ιρλανδίας, ώστε να αποφευχθούν οι περίπλοκες διαδικασίες στα τελωνεία. Την πληροφορία ότι η κυβέρνηση εξετάζει αυτή τη δυνατότητα επιβεβαίωσε σύμβουλος της κ. Μέι, δηλώνοντας στη βρετανική εφημερίδα ότι «αν βρούμε τρόπο να κρατήσουμε το εμπόριο προϊόντων στο πλαίσιο τελωνειακής ένωσης και παράλληλα να διασφαλίσουμε κάποια ανεξαρτησία στο εμπόριο κυρίως των υπηρεσιών, θα το εξετάσουμε σοβαρά».

Ο ίδιος ανέφερε ότι μια τέτοια συμφωνία, αν ποτέ συναφθεί, θα τεθεί σε εφαρμογή έπειτα από μεταβατική περίοδο περίπου δύο ετών μετά τον Μάρτιο του 2019, οπότε θα αποσχισθεί η Βρετανία από την Ε.Ε. Ανάμεσα στους υποστηρικτές μιας συμφωνίας τύπου τελωνειακής ένωσης συγκαταλέγεται και ο Βρετανός υπουργός Οικονομικών Φίλιπ Χάμοντ, όπως και ο υπουργός Επιχειρήσεων Γκρεγκ Κλαρκ.

Συμφωνίες τύπου τελωνειακής ένωσης βρίσκουν, όμως, αντίθετο τον Λίαμ Φοξ, υπουργό Εμπορίου της Βρετανίας και ένθερμο οπαδό του Brexit. Ο κ. Φοξ τάχθηκε κατά της ιδέας, τονίζοντας ότι «δύσκολα μπορεί να δει κανείς πώς μια τελωνειακή ένωση θα είναι συμβατή με μιαν ανεξάρτητη εμπορική πολιτική, αφού θα τηρούμε τους όρους εμπορικών συμφωνιών της Ε.Ε.». Σύμφωνα με τον κ. Φοξ, η Βρετανία πρέπει να παραμείνει έξω από τέτοιου είδους συμφωνίες, προκειμένου να επωφεληθεί από τη σύναψη διμερών συμφωνιών με ταχύτατα αναπτυσσόμενες αγορές. Οπως, άλλωστε, τόνισε στους FT, ένας από τους λόγους που η Βρετανία φεύγει από την Ε.Ε. είναι επειδή θέλει να ανακτήσει τον έλεγχο της εμπορικής της πολιτικής, «κάτι που δεν είναι δυνατόν όταν υπάρχουν κοινοί εξωτερικοί δασμοί». Από την πλευρά της, πάντως, η κ. Μέι, όταν ερωτήθηκε σχετικά από το ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο Sky, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο. Αρκέστηκε να τονίσει ότι την ενδιαφέρει κυρίως «να διασφαλίσει την καλύτερη δυνατή εμπορική συμφωνία με την Κίνα και με άλλες χώρες, από τη στιγμή που θα εγκαταλείψει το Ηνωμένο Βασίλειο την Ε.Ε.».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ