ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Επιμελητές, εικαστικοί, χέρι χέρι

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΗΝΑΚΗΣ

Ο Κωστής (Τριανταφύλλου) μπροστά στο έργο του στο υπόγειο του ΕΜΣΤ, πρόταση του Μιλτιάδη Παπανικολάου.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Πού σταματάει η ελευθερία του καλλιτέχνη και πού του επιμελητή; Ποια είναι η γέφυρα μεταξύ τους; Πώς μπορούν οι δύο πλευρές να συνεννοηθούν και να προχωρήσουν αγκαζέ; Σε αυτά τα ερωτήματα φαίνεται ότι θέλει να απαντήσει η ομάδα των επιμελητών και θεωρητικών, μελών του ελληνικού τμήματος της Διεθνούς Ενωσης Τεχνοκριτών - AICA Hellas, στην έκθεση που εγκαινιάζεται σήμερα στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και έχει τον εύγλωττο τίτλο «Θεωρήματα».

Τα «Θεωρήματα» θέλουν να καταστούν ο θεσμός που θα σκάβει τα τούνελ μεταξύ θεωρίας και πρακτικής, με το βλέμμα στη σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή της χώρας μας. Κάθε δύο χρόνια, τα «Θεωρήματα» θα προτείνουν ένα showcase της εικαστικής σκηνής της Ελλάδας, όπως εκείνη περιγράφεται από τα ίδια τα καλλιτεχνικά προϊόντα. Η ιδέα του θεσμού ήταν του ομότιμου καθηγητή του ΑΠΘ και προέδρου της AICA Hellas Εμμανουήλ Μαυρομμάτη, που ήταν εκείνος που το 1976 έδειξε ένα κάποιο πανόραμα της τότε σύγχρονης τέχνης στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, υπό τον τίτλο «Διαδικασίες/Συστήματα», με τους Οπυ Ζούνη, Μιχάλη Κατζουράκη, Γιάννη Μίχα, Γιάννη Μπουτέα, Μπία Ντάβου, Ναυσικά Πάστρα, Παντελή Ξαγοράρη.

Η ιδέα των «Θεωρημάτων» είναι πολύ ενδιαφέρουσα. Μέλη της AICA Hellas θα επιλέγουν από έναν έως τρεις καλλιτέχνες και θα τους παρουσιάζουν, κάθε φορά με έναν κεντρικό άξονα. Για την πρώτη διοργάνωση, η θεματική είναι «Παραγωγικά και Αξιωματικά Συστήματα», «προτάσσοντας την ιδέα ότι η καλλιτεχνική δημιουργία είναι προϊόν μιας αναλυτικής διαδικασίας και όχι απλώς μιας έκφρασης που υπαγορεύεται από αναπαραγωγές κυρίαρχων προτύπων της εποχής μας», όπως λένε οι συντελεστές. Αυτούς συναντήσαμε στον υπόγειο, υπέροχο χώρο του ΕΜΣΤ, χθες το πρωί: τον Εμμανουήλ Μαυρομμάτη, τον Σταμάτη Σχιζάκη (επιμελητή του ΕΜΣΤ), την επιμελήτρια και εικαστικό Αρτέμιδα Ποταμιάνου και την επιμελήτρια Φαίη Τζανετουλάκου. Αλλά δεν ήταν μόνον αυτοί στην προσωπική ξενάγηση στα έργα, που σχεδόν όλα είχαν στηθεί· τριγύρω, υπήρχε η ζωντάνια που δημιουργούνταν από καλλιτέχνες και τεχνικούς που διευθετούσαν τις τελευταίες λεπτομέρειες.

Στους ανοικτούς χώρους του υπογείου, με τα έργα να «αναπνέουν», αισθανόσουν πράγματι τον χτύπο της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής σκηνής, που εξακολουθεί να συνομιλεί με τη διεθνή – και συχνά να την ορίζει. Τα στελέχη του ΕΜΣΤ και της AICA Hellas ομονοούσαν ότι ένας θεσμός όπως τα «Θεωρήματα» έλειπε και, ασφαλώς, δεν θα μπορούσε παρά να φιλοξενηθεί στο ΕΜΣΤ. «Αναζητούμε έναν τρόπο συνεργασίας καλλιτέχνη και θεωρητικού – ο πρώτος δημιουργεί, ο δεύτερος παρατηρεί και εντάσσει, βοηθάει, εξηγεί και μαζί, σε έναν συνεχή διάλογο, βελτιώνουν και βελτιώνονται», λέει ο Εμμανουήλ Μαυρομμάτης στην «Κ», για να τον συμπληρώσει η Αρτεμις Ποταμιάνου: «Με αυτόν τον τρόπο, συναντιόμαστε οι δύο πλευρές, γινόμαστε συμμέτοχοι σε έναν κόσμο που τα χωράει όλα».

​​«Θεωρήματα». ΕΜΣΤ, Εως 15/4. Αναλυτικά καλλιτέχνες και επιμελητές: www.emst.gr.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ