Μελέτες επί μελετών για αποκατάσταση του γεφυριού Πλάκας

Μελέτες επί μελετών για αποκατάσταση του γεφυριού Πλάκας

2' 11" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τρία χρόνια μετά την κατάρρευση του γεφυριού της Πλάκας, η πολιτεία ακόμα προσπαθεί να οργανώσει την αποκατάστασή του. Παρά την επιστημονική κινητοποίηση που έγινε από την πρώτη στιγμή για την υποστήριξη του εγχειρήματος, οι μελέτες δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί και εγκριθεί, ενώ αν προκηρυχθεί μέσα στον χρόνο ο διαγωνισμός, τα έργα δεν θα προλάβουν να ξεκινήσουν πριν από το 2019.

Το ιστορικό μνημείο, το μεγαλύτερο μονότοξο λιθόκτιστο γεφύρι στα Βαλκάνια, κατέρρευσε την 1η Φεβρουαρίου 2015.

Από την πρώτη στιγμή η επιστημονική κοινότητα έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον: ομάδα από το ΕΜΠ, με ειδικούς σε θέματα αποκατάστασης προσφέρθηκε να συνδράμει, συντάσσοντας αναλυτική τεχνική έκθεση. Το καλοκαίρι του 2016 η υπόθεση έδειχνε να προχωρά γρήγορα: το υπουργείο Πολιτισμού ενέκρινε τις προδιαγραφές για την αποκατάσταση της γέφυρας, σύμφωνα με την εισήγηση του ΕΜΠ. Το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων γνωμοδότησε υπέρ της αποκατάστασης της γέφυρας.

Ενώ τρία συναρμόδια υπουργεία (με επικεφαλής το υπουργείο Υποδομών), εκπρόσωποι της Αυτοδιοίκησης και του τεχνικού κόσμου υπέγραψαν προγραμματική σύμβαση «λόγω της εξαιρετικά μεγάλης δυσκολίας σε ό,τι αφορά επιστημονικά, τεχνικά και διαδικαστικά θέματα». Κατόπιν, τον Οκτώβριο με τη βοήθεια δωρεών στερεώθηκαν τα αρχιτεκτονικά μέλη που είχαν απομείνει και περισυνελέγη το αυθεντικό υλικό του μνημείου.

Πέρασε ένα έτος. Τον Αύγουστο του 2017 ο υπουργός Υποδομών ανέθεσε σε τεχνική εταιρεία καθήκοντα τεχνικού συμβούλου στο έργο (161.000 ευρώ με ΦΠΑ για 4 μήνες), με σκοπό την υποβολή κατασκευαστικών σχεδίων και λεπτομερειών. Ο σύμβουλος παρέδωσε από τον Οκτώβριο τις πρώτες προτάσεις επεμβάσεων, αλλά το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων τις ενέκρινε με δίμηνη καθυστέρηση, τον Ιανουάριο του 2018.

Παράλληλα, στις 17 Ιανουαρίου 2018 το υπουργείο προσέλαβε και δεύτερο εξωτερικό σύμβουλο (29.000 ευρώ με ΦΠΑ για 4 μήνες), ως ειδικό στις αναστηλώσεις. «Σύμφωνα με τους κανόνες που ακολουθούνται για την αποκατάσταση διατηρητέων μνημείων πρέπει υποχρεωτικά για να εγκριθούν οι σχετικές μελέτες από το ΚΣΝΜ, αυτές να συνοδεύονται από πλήρη ιστορική, μορφολογική, υφολογική και αρχιτεκτονική τεκμηρίωση», εξηγεί η απόφαση του υπουργείου.

Εναρξη εργασιών

Το ζητούμενο, βέβαια, είναι να ξεκινήσει η ανακατασκευή. «Η πραγματοποίηση εργασιών εντός της κοίτης του Αραχθου είναι εφικτή μόνο κατά την καλοκαιρινή περίοδο», επισημαίνει η απόφαση του ΥΠΟΜΕΔΙ και επομένως ο χρόνος που απομένει για το 2018 είναι λιγοστός. Ετσι, το ερώτημα είναι αν όλες οι μελέτες θα είναι έτοιμες μέσα στην άνοιξη, αν θα εξεταστούν έγκαιρα από το ΚΣΝΜ ή αν θα απαιτηθεί… ακόμα ένας εξωτερικός σύμβουλος για κάποια πτυχή του έργου που δεν γνώριζε το αρμόδιο υπουργείο. Πηγές, πάντως, του υπουργείου Υποδομών υποστήριζαν ότι τα έργα θα ξεκινήσουν φέτος, καθώς το υπουργείο για να κερδίσει χρόνο δεν θα προχωρήσει σε ανοιχτό δημόσιο διαγωνισμό για το έργο (αλλά προφανώς σε απευθείας ανάθεση ή αν αυτό δεν είναι εφικτό, σε «κλειστή» διαγωνιστική διαδικασία).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή