Η Vitex άλλαξε στρατηγική και αύξησε 32% τις πωλήσεις

Η Vitex άλλαξε στρατηγική και αύξησε 32% τις πωλήσεις

6' 22" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στον Ημερο Τόπο, μια περιοχή ψηλά στον Ασπρόπυργο, στις παρυφές της Πάρνηθας, βρίσκεται μία από τις μεγαλύτερες και πλέον σύγχρονες ελληνικές βιομηχανίες παραγωγής οικοδομικών χρωμάτων και μία από τις πιο σύγχρονες μονάδες στην Ευρώπη: το εργοστάσιο της εταιρείας Αδελφοί Γιαννίδη, πιο γνωστής με την επωνυμία Vitex.

Σε κραυγαλέα αντίθεση με το πολεοδομικό χάος της ευρύτερης περιοχής του Ασπροπύργου και τα ατελείωτα δαιδαλώδη, κακοτράχαλα, δρομάκια δίχως όνομα και αριθμό, το εργοστάσιο της Vitex αποτελεί υπόδειγμα τάξης και οργάνωσης: με πλήρως αυτοματοποιημένη διαδικασία παραγωγής, υπερσύγχρονες γραμμές μεταφοράς, πλήρη ενεργειακή αυτονομία, μηδενική επιβάρυνση του περιβάλλοντος, σχεδιασμό εγκαταστάσεων που απομονώνει τα υψηλής επικινδυνότητας υλικά μεγιστοποιώντας τις συνθήκες ασφάλειας, τις πλέον σύγχρονες τεχνολογίες διαχείρισης υγρών και στερεών υλικών και ένα υπερσύγχρονο τμήμα έρευνας και ανάπτυξης.

Το εργοστάσιο της Vitex, που βρίσκεται σε έκταση 56 στρεμμάτων, τέθηκε σε λειτουργία τον Μάρτιο του 2008, έχοντας παραγωγική ικανότητα 24.000 τόνων ετησίως, ενώ η συνολική επένδυση για τη δημιουργία του ανήλθε στα 30 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο, η εταιρεία δεν πρόλαβε να χαρεί για πολύ τη μεγάλη αυτή επένδυση. Το 2008, ο χρόνος ήδη μετρούσε αντίστροφα για τη χώρα και η Ελλάδα απολάμβανε τους τελευταίους ανέμελους μήνες της πολυετούς έντονης αναπτυξιακής πορείας. Λίγο μετά τη λειτουργία της νέας μονάδας, η Vitex βρέθηκε αντιμέτωπη με μια σφοδρή τριπλή κρίση, που λίγο έλειψε να την εκτροχιάσει από τη θετική πορεία της, που ξεκίνησε το 1932. Πρώτα πρώτα, βρέθηκε αντιμέτωπη με τη μεγάλη οικονομική κρίση που έπληξε τη χώρα, η οποία είχε ακόμα μεγαλύτερη ένταση στον τομέα της οικοδομής: την τετραετία 2009-2012 η ζήτηση στον κλάδο της Vitex υποχώρησε κατά 48%! Παράλληλα, ήρθε αντιμέτωπη με τον υψηλό δανεισμό, που προήλθε από τη μεγάλη επένδυση στον Ασπρόπυργο. Ο σχεδιασμός της εταιρείας προέβλεπε ότι μεγάλο μέρος των δανείων για την ανέγερση του νέου εργοστασίου θα αποπληρωνόταν από την πώληση των παλαιών κτιριακών εγκαταστάσεών της στο Μοσχάτο, σχέδιο που ανατράπηκε από την κατάρρευση της αγοράς ακινήτων. Η τρίτη κρίση ήταν εσωτερική, καθώς η εταιρεία ήρθε αντιμέτωπη με τις έντονες διαφωνίες μεταξύ των μετόχων και την επακόλουθη αστοχία του οικογενειακού μοντέλου διοίκησης. Ολα αυτά οδήγησαν κατά το διάστημα 2008-2012 σε μεγάλη πτώση των πωλήσεών της, από 54,6 εκατ. στα 25,5 εκατ., εμφανίζοντας παράλληλα ζημίες.

Το 2012 αποτέλεσε το χαμηλότερο σημείο που βρέθηκε η εταιρεία και το οποίο υπήρξε ορόσημο για την αντιστροφή της δύσκολης κατάστασης. Με σειρά δραστικών κινήσεων, με κεντρικό άξονα την υιοθέτηση νέου μοντέλου διοίκησης, βασισμένου στο επαγγελματικό management, τη λειτουργική – επιχειρησιακή βελτίωση, την ανάπτυξη νέων προϊόντων και την επέκταση σε νέες αγορές, η Vitex κατάφερε να ξεπεράσει τις επιπτώσεις της τριπλής κρίσης και να επανέλθει σε ανοδική πορεία. Αναλυτικότερα, σε ό,τι αφορά τις λειτουργικές αλλαγές, η εταιρεία προχώρησε στην εντατικοποίηση επισκέψεων στα χρωματοπωλεία, στη βελτίωση των διαδικασιών credit control, στη μηχανογραφική υποστήριξη των πωλήσεων με λύσεις mobile, cloud παραγγελιοληψίας, παρακολούθησης πελατών, CRM κ.ά., στην ορθολογικοποίηση των αποθεμάτων ασφαλείας, με αποτέλεσμα τον μηδενισμό ελλείψεων προϊόντων, στην ίδρυση τμήματος έργων με εξειδικευμένους μηχανικούς για την παρακολούθηση μεγάλων έργων και σε πρωτοβουλίες για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών της. Παράλληλα, προχώρησε στη δημιουργία δύο νέων επιχειρηματικών μονάδων, προσφέροντας λύσεις σε νέα αναπτυσσόμενα τμήματα της αγοράς. Το 2014 μέσω της μονάδας VitexTherm ανέπτυξε ένα πιστοποιημένο σύστημα εξωτερικής θερμομόνωσης και προστασίας που εφαρμόζεται σε παλαιές και νέες κατασκευές. Eνα χρόνο μετά, το 2015, αξιοποιώντας την ευκαιρία μη ύπαρξης ελληνικών ναυτιλιακών χρωμάτων σκαφών διεθνούς επιπέδου, ξεκίνησε την προσπάθεια επέκτασης στην αγορά και μέσω ενός μακροχρόνιου προγράμματος έρευνας –πρωτοποριακού για τα ελληνικά δεδομένα– δημιούργησε το 2016 τη σειρά ναυτιλιακών χρωμάτων σκαφών Eumaria, πιστοποιημένων από το Lloyds Register.

Οι κινήσεις αυτές τερμάτισαν την πτωτική πορεία και έβαλαν τις βάσεις για την ανάκαμψη: στην 5ετία 2013-2017 η εταιρεία πέτυχε ισχυρή αύξηση πωλήσεων κατά 32% και αυτό παρά το γεγονός ότι η ελληνική οικονομία παρέμεινε σε «χαμηλή πτήση». Παράλληλα κατόρθωσε να μειώσει, το ίδιο διάστημα, τον τραπεζικό δανεισμό κατά 48%, βελτιώνοντας δραστικά τη χρηματοοικονομική της κατάσταση. Σήμερα, ο καθαρός δανεισμός της εταιρείας βρίσκεται στα 18,2 εκατ. ευρώ (από 32,4 εκατ. ευρώ που ήταν το 2012), ενώ τα ίδια κεφάλαια φτάνουν τα 38,7 εκατ. ευρώ (έναντι 34,9 εκατ. το 2012).

Επενδύσεις 15 εκατ. την τελευταία 8ετία

Πέραν των εργοστασιακών εγκαταστάσεων, όπου επενδύθηκαν 30 εκατ. την περίοδο 2004-2008, η Vitex έχει επενδύσει περίπου 3 εκατ. για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών στα κτίριά της, συνολικής ισχύος 1MW. Επιπλέον 10 εκατ. έχουν επενδυθεί σε εξοπλισμό σε 1.400 από τα 3.500 σημεία πώλησης που εξυπηρετεί στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το 2016-2017 επενδύθηκαν περίπου 1,5 εκατ. για την παρουσίαση και τοποθέτηση μιας νέας βεντάλιας συλλογής χρωμάτων στην αγορά, η οποία υποστηρίζει το σύστημα ανάμειξης χρωμάτων, αλλά και για τη δημιουργία και προετοιμασία της νέας επιχειρηματικής μονάδας ναυτιλιακών χρωμάτων, την Eumaria. Σημειώνεται ότι η νέα βεντάλια συλλογής χρωμάτων Global είναι αποκλειστική και έχει δημιουργηθεί από τον Color Guild, τον μεγαλύτερο εξειδικευμένο οργανισμό στον κόσμο που προβλέπει τις διεθνείς τάσεις των αποχρώσεων, στον οποίο η Vitex συμμετέχει ως εταίρος. Τέλος, στην έρευνα και ανάπτυξη, η εταιρεία επενδύει περισσότερα από 500.000 ευρώ κατ’ έτος, εκτός των προγραμμάτων όπου συμμετέχει με ερευνητικά ιδρύματα για την ανάπτυξη νέων καινοτόμων προϊόντων. Η Vitex διαθέτει θυγατρικές εταιρείες σε Σερβία, Βουλγαρία και Ρουμανία, ενώ το 25% των πωλήσεων της εξάγεται σε 17 χώρες: σε όλες τις γειτονικές χώρες της Βαλκανικής, την Ουκρανία, τη Ρωσία, τη Γεωργία, το Αζερμπαϊτζάν, το Ιράκ κ.α. Εχει στρατηγική συνεργασία με την IKEA και είναι ο αποκλειστικός προμηθευτής χρωμάτων για όλα τα καταστήματα της ΙΚΕΑ σε Ελλάδα, Κύπρο και Βουλγαρία.

Συνεργασία με Teflon στα νέα χρώματα εσωτερικού χώρου

Το 2018 ξεκινά με μια ιδιαίτερα σημαντική στρατηγική συνεργασία για τη Vitex –από την οποία περιμένει πολλά– για την αποκλειστική χρήση του παγκοσμίου φήμης υλικού Teflon. Σημειώνεται ότι το Teflon είναι ένα από τα πιο ολισθηρά υλικά στον κόσμο και χρησιμοποιείται παντού: από αντικολλητικά μαγειρικά σκεύη και υφάσματα μέχρι είδη προσωπική φροντίδας, ηλεκτρονικά είδη και πολλά άλλα. Το υλικό Teflon χρησιμοποιείται ακόμα και για την κατασκευή στολών αστροναυτών! Με τη συμφωνία αυτή η Vitex θα χρησιμοποιεί το υλικό κατ’ αποκλειστικότητα σε Ελλάδα, Κύπρο και Σερβία για τη δημιουργία μιας νέας γενιάς χρωμάτων εσωτερικού χώρου, ειδικά ενισχυμένων με το Teflon, προσφέροντας αυξημένη αντοχή, μειωμένη επικάθιση ρύπων και σκόνης στην επιφάνεια, ευκολότερο καθάρισμα κ.ά. Σύμφωνα με τον Αρμόδιο Γιαννίδη, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, η συγκεκριμένη συμφωνία αποτελεί μεγάλο βήμα για τη Vitex, καθώς θα αυξήσει σημαντικά τη δυναμικής της στις αγορές όπου δραστηριοποιείται. Ο κ. Γιαννίδης, δεύτερη γενιά της οικογένειας, ο οποίος ανέλαβε ευρύτερο ρόλο στη διοίκηση το 2012, μιλώντας στην «Κ» σημειώνει ότι «η Vitex είναι η μόνη ελληνική εταιρεία με το κρίσιμο μέγεθος, την ποιότητα και την τεχνογνωσία που της επιτρέπουν να επιτυγχάνει τέτοιας εμβέλειας συνεργασία». Τονίζει ότι η μεγάλη επένδυση στον Ασπρόπυργο της επέτρεψε να αναβαθμίσει την ποιότητα, τις διαδικασίες και τα μέσα ελέγχου της ποιότητας των προϊόντων της, προσδίδοντας στην εταιρεία σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Σημειώνει ότι η καλή πορεία του τουρισμού αποτέλεσε και αποτελεί ισχυρό μοχλό ώθησης και υποστήριξης της οικονομικής δραστηριότητας, τομέας τον οποίο η εταιρεία παρακολουθεί στενά και προσφέρει ολοκληρωμένες λύσεις μέσω εξειδικευμένου τμήματος.

Ο κ. Γιαννίδης υπογραμμίζει τη σπουδαιότητα του ανθρώπινου δυναμικού και της εταιρικής κουλτούρας, ενώ θεωρεί αποφασιστικής σημασίας για την επιτυχή πορεία της εταιρείας την υιοθέτηση επαγγελματικού management και την ανάδειξη ενός αξιοκρατικού περιβάλλοντος με προαγωγή της προσωπικής ανάπτυξης, του επαγγελματισμού και της αποτελεσματικότητας.

Η Vitex απασχολεί σήμερα 234 άτομα, έχοντας αυξήσει κατά 20% τις θέσεις εργασίας κατά τη διετία 2016-2017. Το μερίδιό της στην εγχώρια αγορά φτάνει το 16% και, όπως τονίζει ο κ. Γιαννίδης, το όραμα είναι η Vitex να γίνει η πρώτη ελληνική πολυεθνική εταιρεία οικοδομικών χρωμάτων που θα διακρίνεται για την ποιότητα και την καινοτομία των προϊόντων της. Σημειώνεται ότι η εταιρεία αξιολογήθηκε στο πλαίσιο του θεσμού Growth Awards, που διοργανώνουν η Eurobank και η Grant Thornton, όπου κατατάχθηκε στις 21 πλέον αναπτυσσόμενες εταιρείες μεταξύ 8.000 στην Ελλάδα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή