ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Φτερά αγγέλων «ανοίγουν» πλατιά στη Μασσαλίας

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

Μακριά από τον λατρευτικό τους χαρακτήρα, οι άγγελοι του Κώστα Ηρακλή Γεωργίου γίνονται αγγελιαφόροι των μηνυμάτων της τέχνης.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

«Ενας άγγελος είναι και αγγελιαφόρος», μας λέει ο εικαστικός Κώστας Ηρακλής Γεωργίου, με αφορμή τις «Αγγελογραφίες», την πρόσφατη δουλειά του που παρουσιάζεται την ερχόμενη εβδομάδα στην Eλληνοαμερικανική Ενωση.

Το μήνυμα που φέρουν οι βυζαντινής αφετηρίας αλλά σύγχρονης τεχνοτροπίας άγγελοι του κ. Γεωργίου διαφοροποιείται ανάλογα με τις συνθήκες. Οι αγγελικές μορφές που θα εκτεθούν στην γκαλερί «Χατζηκυριάκος Γκίκας» της Ελληνοαμερικανικής Ενωσης αναρτήθηκαν για πρώτη φορά σε ιστορικά κτίρια της Καβάλας το 2017, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Αδοντες και ψάλλοντες εν τη καρδία» τιμώντας τη μνήμη του Αποστόλου Παύλου. Σε μνημειακές διαστάσεις (2x3) τα έργα κάλυψαν τοίχους του Ιμαρέτ, της Δημοτικής Καπναποθήκης, του διατηρητέου κτιρίου του 19ου αιώνα που στεγάζει το δημαρχείο κ.α., ενώ ορισμένα παραμένουν και σήμερα στη θέση τους. Η μορφή του αγγέλου είναι κοινή στη χριστιανική, την ισλαμική και την ιουδαϊκή θρησκεία, σημειώνει ο κ. Γεωργίου, ανάγοντάς τους σε ένα κοινό σύμβολο, σε συνάρτηση με την ιστορία της Καβάλας. «Οι άγγελοι εκεί “θύμιζαν” στους κατοίκους την ιστορία της πόλης τους μέσα από την ανάδειξη των κτιρίων», σημειώνει ο κ. Γεωργίου.

Στην Αθήνα οι διαστάσεις των έργων αλλάζουν, προσαρμόζονται στον εσωτερικό χώρο, και το μήνυμά τους είναι διαφορετικό. «Η λειτουργία τους τώρα είναι πιο εσωτερική, αναδεικνύεται ο μεταφυσικός χαρακτήρας των έργων σε συνδυασμό με τη μουσική σύνθεση του Χρυσοβαλάντη Ιωαννίδη που συνοδεύει την έκθεση», επισημαίνει ο δημιουργός.

Οι μορφές των αγγέλων είναι αποστασιοποιημένες από τον λατρευτικό τους χαρακτήρα, διατηρούν όμως τη βυζαντινή γραμμικότητα στον σχεδιασμό τους. Τα σχέδια έγιναν μεν στο χέρι, αλλά με τη βοήθεια της τεχνολογίας, ενώ τα γεωμετρικά σχήματα που τους περιβάλλουν σηματοδοτούν έναν διάλογο με τη σύγχρονη εποχή. «Το χρυσό στις γεωμετρικές λεπτομέρειες λειτουργεί ως διακριτική υπόμνηση του άυλου φωτός της βυζαντινής αγιογραφίας, αλλά αναφέρεται και στις σύγχρονες τεχνικές», τονίζει ο καλλιτέχνης.

Αυτό που απουσιάζει από τα έργα είναι το χρώμα, σε αντίθεση με τις λατρευτικές εικόνες που είναι το κύριο χαρακτηριστικό τους. Κάτι που δεν συμβαίνει άνευ λόγου, όπως μας λέει ο κ. Γεωργίου. «Το χρώμα πιστεύω ότι αφορά τη δίψα για ζωή, είναι για τους ζωντανούς. Οι άγγελοι είναι μια άλλη υπόθεση, περισσότερο νοητική».

​​«Αγγελογραφίες», Eλληνοαμερικανική Ενωση, Μασσαλίας 22, εγκαίνια 27/2, 7.30 μ.μ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ