ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Παράνομη κρατική παρέμβαση στον ΟΛΠ καταγγέλλει η Cosco

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Για «συστηματική προσπάθεια αμφισβήτησης της ιδιωτικοποίησης της ΟΛΠ Α.Ε. και της λειτουργίας της στο πλαίσιο των διατάξεων του νόμου για τις ιδιωτικές επιχειρήσεις» κατηγορεί τη Δημόσια Αρχή Λιμένος Πειραιώς (ΔΑΛΠ) η ελεγχόμενη από την Cosco εισηγμένη που διαχειρίζεται το λιμάνι του Πειραιά. Ουσιαστικά καταγγέλλει επιχειρούμενη παράνομη κρατική παρέμβαση στα του οίκου της.

Σε επιστολή της διοίκησης του ΟΛΠ, που φέρει ημερομηνία 5 Φεβρουαρίου και έχει ως αποδέκτες τον υπουργό Οικονομικών, τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ και τον πρόεδρο της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ), ο επικεφαλής της ΔΑΛΠ Δημοσθένης Μπακόπουλος κατηγορείται, μεταξύ άλλων, πως «επιχειρεί την υποκατάσταση της διοίκησης της ΟΛΠ Α.Ε. και την παρέμβασή του στη διοίκηση του λιμένα, κάτι το οποίο δεν είναι μόνον παράνομο αλλά είναι επίσης πράξη στρεφόμενη ευθέως κατά της υλοποίησης του προγράμματος επενδύσεων της εταιρείας μας, προϋπόθεση για την υλοποίηση του οποίου είναι η έγκριση του Master Plan».

Επιπλέον εκτιμάται ότι δημιουργεί «σοβαρή σύγχυση ως προς τις αρμοδιότητες και τα δικαιώματα της διοίκησης της ΟΛΠ Α.Ε., τα οποία φαίνεται να ασκούνται κατ’ ουσίαν από τη ΔΑΛΠ».

Το όλο θέμα ανέκυψε εξαιτίας της πρωτοβουλίας του επικεφαλής της ΔΑΛΠ να καλέσει φορείς και χρήστες του λιμανιού σε διαβούλευση για το αναπτυξιακό πρόγραμμα και τη μελέτη διαχείρισης (Master Plan) του λιμένα Πειραιά. Σύμφωνα με το υπό την Cosco management της εταιρείας, η ΔΑΛΠ δεν διαθέτει οποιαδήποτε νομικό ή άλλο έρεισμα για να νομιμοποιήσει την ενέργειά της. Κύκλοι της εισηγμένης εξηγούν πως δεν είναι η μόνη αμφιλεγόμενη παρέμβαση που κάνει η ΔΑΛΠ στον ΟΛΠ, ενώ θέμα με τις εν γένει κινήσεις της φέρεται να έχει δημιουργηθεί και εντός του υπουργείου Ναυτιλίας, στο όποιο υπάγεται, καθώς εμφανίζεται να «σφετερίζεται», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, αρμοδιότητες άλλων υπηρεσιών όπως η Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων ή ανεξάρτητων αρχών όπως η ΡΑΛ.

Η ΔΑΛΠ αποτελεί δημόσιο φορέα που δημιούργησε η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας (Θ. Δρίτσα), εν μέσω σωρείας αντιδράσεων από τον επενδυτή αλλά και χρήστες του λιμανιού περί της αναγκαιότητας ύπαρξής της. Αν μη τι άλλο, αύξησε τη γραφειοκρατία στο ελληνικό λιμενικό σύστημα αφού ήρθε να προστεθεί στους υπάρχοντες πέντε εποπτικούς φορείς των λιμανιών και ειδικότερα στη Γενική Γραμματεία Λιμένων του υπουργείου, στο Λιμενικό Σώμα, στο ΤΑΙΠΕΔ, στη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ) και την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Σύμφωνα με την από 5/2/2018 επιστολή της Cosco προς την κυβέρνηση, η έγκριση του Master Plan του Πειραιά ρυθμίζεται από πολύ συγκεκριμένες διατάξεις, με βάση τις οποίες η διαδικασία της διαβούλευσης γίνεται από τον ΟΛΠ (παρ. 6.3, γ, ίν, (Γ) της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και Ελληνικού Δημοσίου που κυρώθηκε με τον ν. 4404/2016), ενώ η διαδικασία ελέγχου και έγκρισής του έχει ρητά διά νόμου ανατεθεί στη Γενική Γραμματεία Λιμένων και στην αρμόδια Επιτροπή Σχεδιασμού Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) του ίδιου υπουργείου (άρθρο 44 του ν. 4150/2013 όπως ισχύει), που «είναι και οι μόνοι αρμόδιοι να ενεργήσουν εντός του πλαισίου των υπηρεσιακών τους καθηκόντων για την παροχή της σχετικής έγκρισης».

Μάλιστα επισημαίνεται πως ήδη κατά τα υπαγορευόμενα από τις ειδικές διατάξεις, η ΟΛΠ Α.Ε. έχει ήδη διενεργήσει την προβλεπόμενη διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και η διαδικασία βρίσκεται στη φάση της διατύπωσης έγγραφων απόψεων προκειμένου ο σχετικός φάκελος του Master Plan να διαβιβαστεί στη ΓΓΛΠΝΕ και να εισαχθεί προς έγκριση στην ΕΣΑΛ.

Το θέμα έφτασε και στη Βουλή καθώς χθες κατά τη συζήτηση της σύμβασης παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου (ψηφίζεται από την Ολομέλεια την Πέμπτη) ο εισηγητής της αξιωματικής αντιπολίτευσης Γιάννης Πλακιωτάκης ζήτησε εξηγήσεις για τα τεκταινόμενα στον Πειραιά από τον εκπρόσωπο του υπουργείου Ναυτιλίας.

«Επιφυλασσόμεθα για κάθε οικονομική ζημία»

«Ο επικεφαλής της ΔΑΛΠ επιχειρεί την υποκατάσταση της διοίκησης της ΟΛΠ Α.Ε. και την παρέμβασή του στη διοίκηση του λιμένα, κάτι το οποίο δεν είναι μόνον παράνομο αλλά είναι επίσης πράξη στρεφόμενη ευθέως κατά της υλοποίησης του προγράμματος επενδύσεων της εταιρείας μας, προϋπόθεση για την υλοποίηση του οποίου είναι η έγκριση του Master Plan», αναφέρει η επιστολή της Cosco που έχει στα χέρια της η κυβέρνηση.

Επισημαίνει δε ότι «παρεμβάλλονται σοβαρά εμπόδια στην υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος της εταιρείας μας, το οποίο είναι κρίσιμο όχι μόνο για την ΟΛΠ Α.Ε. αλλά και για την εθνική οικονομία από την εισροή άμεσων ξένων επενδύσεων». Εν κατακλείδι παρακαλεί την κυβέρνηση όπως, «ασκούντες έλεγχο νομιμότητας και σκοπιμότητας της ως άνω ενέργειας του επικεφαλής της ΔΑΛΠ, ακυρώσετε τη σύγκληση της συνέλευσης αυτής αποστέλλοντας σχετικό έγγραφο στους αποδέκτες της πρόσκλησης, ώστε να αποκατασταθεί η νομιμότητα αλλά και να ολοκληρωθεί εντός του προβλεπόμενου νομικού πλαισίου η διαδικασία έγκρισης του ολοκληρωμένου Master Plan του λιμένα Πειραιώς και κατά συνέπεια να επισπευσθεί, εντός των χρονικών πλαισίων και των όρων της σύμβασης παραχώρησης, το υποχρεωτικό επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας μας». Υπενθυμίζεται πως το επενδυτικό πρόγραμμα είναι ύψους 350 εκατ. ευρώ, ενώ επιπλέον επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ έχει προαναγγείλει η κινεζική πολυεθνική στον ίδιο τον Ελληνα πρωθυπουργό κατά την επίσκεψή του στο Πεκίνο. Σε διαφορετική περίπτωση «η ΟΛΠ Α.Ε. δεν πρόκειται να αποδεχθεί οποιαδήποτε συνέπεια για την καθυστέρηση ή εμπλοκή της έγκρισης του Master Plan από την ενέργεια αυτή, αλλά αντιθέτως επιφυλάσσεται, ήδη από τώρα, για κάθε οικονομική ζημία θα προκληθεί στην εταιρεία μας, αμέσως ή εμμέσως, από την παραβίαση των διατάξεων που ρυθμίζουν τη λειτουργία της αλλά και των διατάξεων της σύμβασης παραχώρησης».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ