Γράμματα Αναγνωστών

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Γραμματα Aναγνωστων

Κομματική πολιτική, εθνική μας γάγγραινα

Κύριε διευθυντά
«Οι Ελληνες έκαμαν στην ιστορία της ανθρωπότητας τις μεγαλύτερες εφευρέσεις. Μία από τις μεγαλύτερες ήταν ο διάλογος που οι νέες τάσεις της εποχής μας –πολύ αρνητικότερες απ’ ό,τι φανταζόμαστε– πάνε ακριβώς να καταστρέψουν» («Καθημερινή» 15/5/1966, Π. Κανελλόπουλος). Στη «Χαμένη διαλεκτική» αναφέρεται και ο κ. Πάσχος Μανδραβέλης («Καθημερινή» 28/1/2018).

Οι αρχικές επισημάνσεις του κ. Ιερώνυμου ότι δεν χρειάζονται συλλαλητήρια και φωνές δεν ελήφθησαν υπ’ όψιν, το συλλαλητήριο στη Θεσσαλονίκη έγινε και ακολούθησε της Αθήνας. Ούτε και παροτρύνσεις για συναίνεση, ομοψυχία εισακούσθηκαν.

Δεν μένει πλέον παρά η σιωπή του λαού ως δέηση προς τον Παντεπόπτην, ο οποίος «ούλος ορά, ούλος δε νοεί, ούλος δε τ’ ακούει... νόου φρενί τα πάντα κραδαίνει» και να κτυπήσουν οι καμπάνες των εκκλησιών σ’ ένα προσκλητήριο των πιστών. Κι εκεί, ιερείς με τους ενορίτες τους, να παρακαλέσουν τον Θεό, με όλη την πίστη τους, να φωτίσει τους διευθύνοντας εμάς να ομονοήσουν «νυνί (τώρα δα) ομόνοιαν αν ομολογήσετε μέγιστον αγαθόν πόλει». Να παρακαλέσουν ακόμη να μας απαλλάξει και από την κατάρα του Οιδίποδα προς τους δύο γιους του –κατάρα που συνοδεύει τη φυλή μας– να μοιράζονται την εξουσία με σπαθί. Η αντιπαλότητα των κομμάτων με προγράμματα –ως δέλεαρ προς ψηφοφόρους– για την κατάκτηση της εξουσίας και οι ξιφουλκισμοί τους σε θέματα εθνικά, διεγείρουν τη μνήμη και ξεπηδά στοχασμός από τη «χρυσή διαθήκη» (εκδ. 2001) του Πολ. Δημητρακόπουλου «πολιτική με κόμμα, έθνος με τελεία».

Η κομματική πολιτική αποτελεί την κύρια αιτία για τη συσσώρευση δεινών στη χώρα μας. Αυτό είναι το πρόβλημά μας. Αυτό απαιτεί λύση.

Χαραλ. Π. Παναγιωταρεας, Αξ/κός (ΜΧ) ε.α., Παπάγου

Το γράμμα του νόμου, Novartis, πρόσωπα

Κύριε διευθυντά
Κατά το άρθρο 86 παρ. 1 εδάφιο 1 του Συντάγματος, «Μόνο η Βουλή έχει την αρμοδιότητα να ασκεί δίωξη κατά όσων διετέλεσαν ή διατελούν μέλη της κυβέρνησης ή υφυπουργοί για ποινικά αδικήματα που τέλεσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, όπως νόμος ορίζει» και κατά την παρ. 2 εδ. 2, «Αν στο πλαίσιο άλλης ανάκρισης, προανάκρισης, προκαταρκτική εξέτασης ή διοικητικής εξέτασης προκύψουν στοιχεία, τα οποία σχετίζονται με τα πρόσωπα και τα αδικήματα της προηγούμενης παραγράφου, αυτά διαβιβάζονται αμελλητί στη Βουλή από αυτόν που ενεργεί την ανάκριση, προανάκριση ή εξέταση», κατά δε το άρθρο 3 παρ. 2 του Ν. 3126 του 2003 περί ποινικής ευθύνης των υπουργών, που αφορά τα κατά το άρθρο 1 παρ. 1 του νόμου αυτού πλημμελήματα ή κακουργήματα που τελούνται από υπουργό κατά την άσκηση των καθηκόντων του. «Το αξιόποινο των πράξεων των υπουργών, που αναφέρονται στο άρθρο 1 παρ. 1, εξαλείφεται μετά το πέρας της δεύτερης τακτικής συνόδου της βουλευτικής περιόδου που αρχίζει μετά την τέλεση της αξιόποινης πράξης, εάν έως τότε η Βουλή δεν έχει αποφασίσει να ασκήσει ποινική δίωξη κατά του υπουργού, σύμφωνα με όσα ορίζονται στον νόμο αυτόν».

Προσφάτως, η Εισαγγελία του Αρείου Πάγου απέστειλε στη Βουλή στοιχεία περί αδικημάτων πρωθυπουργών και υπουργών που φέρονται ότι ετελέσθησαν πριν από τις αρχές του 2015. Τα φερόμενα ως τελεσθέντα αδικήματα αυτά έχουν παραγραφεί, σύμφωνα με την ανωτέρω παρ. 2 του άρθρου 3 του Ν. 3126, γιατί από τις αρχές του 2015 έχει περάσει η βουλευτική περίοδος των εκλογών της 25-1-2015 χωρίς να ασκηθούν διώξεις, παρά το ότι υπήρχαν σχετικώς ο χρόνος και η δυνατότητα και αφού ακολούθησε η βουλευτική περίοδος των εκλογών του Σεπτεμβρίου 2015 που διανύουμε σήμερα. Συνεπώς δεν έχει νόημα η αποστολή των στοιχείων αυτών στη Βουλή η οποία, άλλωστε, το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να διαπιστώσει την παραγραφή και όχι να ασκήσει δίωξη.

Ο εισαγγελέας, όταν πάρει στα χέρια του μια μήνυση για αδίκημα που έχει παραγραφεί, δεν ασκεί ποινική δίωξη, αλλά βάζει τη μήνυση στο αρχείο κατά το άρθρο 43 παρ. 2 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας.

Ευαγγελος Ανδριανος, Επίτιμος αρεοπαγίτης Καστόρειον Λακωνίας

«Για ποια ΑΕΙ ομιλεί ο κ. Γαβρόγλου;»

Κύριε διευθυντά
Στην έγκριτη εφημερίδα σας «Καθημερινή» της 7/1/2018 διάβασα το ρεπορτάζ του έγκριτου δημοσιογράφου Απόστολου Λακασά υπό τον τίτλο: «Στον αέρα η διοίκηση των ΑΕΙ» και τον υπότιτλο: «Ρυθμίσεις του νόμου Γαβρόγλου, όπως αυτή για την εκπροσώπηση φοιτητών στα όργανα, ήδη μοιάζουν ανεφάρμοστες».

Εάν διαβάσει κανείς μετά προσοχής το ρεπορτάζ για το τι θέλει να νομοθετήσει ο κ. Γαβρόγλου και την κρατούσα σήμερα αθλία κατάσταση των ΑΕΙ, θα προβληματισθεί έντονα, εάν οι νομοθετήσεις αυτές είναι προς όφελος της σπουδάζουσας νεολαίας ή για την πλήρη υποβάθμιση και διάλυσή των.

Γενικότερα, ο κ. Γαβρόγλου επιθυμεί τη θεσμική αναδιάρθρωση της Παιδείας σε όλες τις βαθμίδες. Αυτή η φιλοδοξία του είναι πολύ αμφίβολο ή μάλλον αδύνατο να υλοποιηθεί φυσικά με τον δικό του σχεδιασμό.
Φυσικά ένας υπουργός, με τόσο υψηλές φιλοδοξίες, πρώτα αρχίζει τις προσπάθειες, σε συνεργασία με τις πρυτανικές αρχές, ώστε να επιβληθεί η έννομη τάξη στα ΑΕΙ, όπου συμβαίνουν οι πάσης φύσεως παρανομίες από διάφορους, που πολλοί είναι «εκτός» πανεπιστημίου.

Ας αρχίσουμε από τη συμμετοχή φοιτητών σε όργανα διοικήσεως των ΑΕΙ. Για την ενημέρωση του ευρύτερου αναγνωστικού κοινού, πολλές αποφάσεις των ΑΕΙ τελειώνουν στη σχολή ή τμήμα, χωρίς να συνεχισθεί η διαδικασία στο πρυτανικό συμβούλιο και στη Σύγκλητο. Αυτές οι αποφάσεις αφορούν τις εκλογές και προαγωγές και προσλήψεις μελών ΔΕΠ του ΑΕΙ. Ερωτώ ποιες επιστημονικές γνώσεις έχει ο φοιτητής ώστε να λάβει θέση για τους υποψηφίους και τι γραπτά στοιχεία έχει των υποψηφίων, όπως δημοσιευμένες ερευνητικές εργασίες σε έγκριτα περιοδικά του εξωτερικού, βιβλία, επιστημονικές διαλέξεις στο εσωτερικό και εξωτερικό, αναφορές άλλων έγκριτων επιστημόνων του εξωτερικού και εσωτερικού, επιστημονική διδακτική πείρα κτλ. εκτός εάν οι φοιτητές έχουν άλλα κριτήρια... Το ρεπορτάζ γράφει και άλλα πολύ αποκαλυπτικά, όπως για την έγκριση συγγραμμάτων που θα διανέμονται στους φοιτητές. Πώς ένας φοιτητής θα αξιολογήσει το σύγγραμμα ενός μέλους ΔΕΠ αν είναι κατάλληλο ή όχι για διδακτικό; Αυτό προϋποθέτει επιστημονικές γνώσεις γύρω από το περιεχόμενο του διδασκόμενου μαθήματος, καθώς και διδακτικές γνώσεις, εκτός εάν τους υποδείξουν άλλοι που έχουν οικονομικά συμφέροντα.

Γράφει το ρεπορτάζ ότι οι φοιτητές θα λαμβάνουν θέση για την κατανομή του διδακτικού έργου στους διδάσκοντες. Η κατανομή είναι μια αυστηρώς εσωτερική προσωπική υπόθεση των διδασκόντων, χωρίς τις παρεμβάσεις τρίτων, διότι τότε θα δημιουργηθούν τεράστια προβλήματα στη σχολή ή το τμήμα. Εξάλλου αυτό δεν απαιτεί την έγκριση του Π.Σ. ή της Συγκλήτου. Εκτός εάν τα μέλη ΔΕΠ που είναι αυστηρά στη βαθμολογία δεν θα πρέπει να έχουν μεγάλα φοιτητικά ακροατήρια.

Γράφει το ρεπορτάζ: Από τη νέα χρονιά θα πρέπει να γίνουν εκλογές με άμεση καθολική και μυστική ψηφοφορία των φοιτητών στα ΑΕΙ. Αυτό είναι από τα πλέον δύσκολα ή ακατόρθωτο. Εκτός τούτου, τα θέματα που παρουσιάζονται στα όργανα διοικήσεως των ΑΕΙ, όπως Τμήμα - Σχολή - Π.Σ. - Σύγκλητος, είναι πολλές φορές σύνθετα, πολύπλοκα, που απαιτούν και νομικές γνώσεις, πέραν των επιστημονικών.

Τέλος, ο υπουργός δεν βλέπει και ως πανεπιστημιακός την τραγική κατάσταση που επικρατεί στα πανεπιστήμια και θέλει αυτού του είδους τις μεταρρυθμίσεις;

Ας θαυμάσει τη φωτογραφία της «Καθημερινής» στην πρώτη σελίδα της 9/1/2018.

Ιωαννης Θ. Χαϊνης, Ομ. καθηγητής Ε.Μ. Πολυτεχνείου

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ