ΚΟΣΜΟΣ

Στα δικαστήρια για το πορτρέτο της Τζάκι Ωνάση

COREY KILGANNON / THE NEW YORK TIMES

Ο Τέρι Γουάλας, ιδιοκτήτης της Wallace Gallery της Νέας Υόρκης, με το επίδικο πορτρέτο της Τζάκι Κένεντι Ωνάση σε νεαρή ηλικία.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Μακριά από τη λαμπρότητα της Τζάκι Κένεντι Ωνάση, η εκκεντρική θεία και ξαδέλφη της, που αμφότερες ονομάζονταν Ιντιθ Μπιλ, ζούσαν βυθισμένες μέσα στη φτώχεια στο Γκρέι Γκάρντενς, ένα σπίτι στο ανατολικό Χάμπτον της Νέας Υόρκης, με γάτες, ρακούν και τα απομεινάρια της ζωής τους στην υψηλή κοινωνία.

Ανάμεσά τους, όπως υποστηρίζουν οι κληρονόμοι των Μπιλ, ήταν και μία ελαιογραφία της πρώην πρώτης κυρίας ως έφηβης, που είχαν κληρονομήσει από τον πατέρα της Τζάκι Ωνάση και αδελφό της κυρίας Μπιλ, τον Τζον Βέρνον Μπουβιέ Γ΄, ένα χρηματιστή που ήταν γνωστός με το όνομα Μπλακ Τζακ. Ο πίνακας, που είχε χαθεί από την οικογένεια Μπιλ επί δεκαετίες, βρίσκεται σήμερα στο επίκεντρο νομικής διαμάχης ανάμεσα στην οικογένεια και τον ιδιοκτήτη μιας γκαλερί, ο οποίος τον αγόρασε από την οικογένεια εδώ και χρόνια και αρνείται τους ισχυρισμούς της όσον αφορά την ιδιοκτησία του.

Ο Μπουβιέ Μπιλ ο Νεότερος, εξάδελφος της Τζάκι Κένεντι Ωνάση, κατέθεσε μήνυση εναντίον του Τέρι Γουάλας, ιδιοκτήτη της Γουάλας Γκάλερι στη Μέιν Στριτ, στην καρδιά του ανατολικού Χάμπτον, ο οποίος είχε πλούσιους και διάσημους πελάτες. Στη μήνυση του Μπιλ, η οποία κατατέθηκε σε ομοσπονδιακό περιφερειακό δικαστήριο, το πορτρέτο αποκαλείται «μοναδικό και αναντικατάστατο καλλιτέχνημα» και κλεμμένη κληρονομιά που η οικογένειά του ψάχνει επί μεγάλο χρονικό διάστημα. Ο Μπιλ ισχυρίζεται ότι ο πίνακας εκλάπη από το Γκρέι Γκάρντενς. Το σπίτι έγινε γνωστό από ένα ντοκιμαντέρ του 1975 όπου εμφανίζονταν οι δύο Ιντιθ Μπιλ, μητέρα και κόρη, που ήταν γνωστές ως μεγάλη Εντι και μικρή Εντι. Η μεγαλύτερη γυναίκα ήταν η γιαγιά του κυρίου Μπιλ και η νεότερη η θεία του.

Ο Μπουβιέ, ο οποίος πέθανε το 1957, προσέλαβε ειδικό πορτρετίστα, τον Ιρβιν Χόφμαν, να ζωγραφίσει το πορτρέτο της δεκαεννιάχρονης τότε Ζακλίν Λι Μπουβιέ. Το πορτρέτο απαθανατίζει την Τζάκι τις παραμονές του ταξιδιού της στο Παρίσι, προκειμένου να φοιτήσει στη Σορβόννη, μερικά χρόνια προτού γνωρίσει και παντρευτεί τον πρώτο της σύζυγο, Τζον Φιτζέραλντ Κένεντι.

Ο πίνακας παραμένει ένας σύνδεσμος ανάμεσα στις πτωχευμένες αριστοκράτισσες και τη συγγενή τους, η οποία τελικά έγινε μία από τις πιο πολυσυζητημένες γυναίκες στον κόσμο. Η μήνυση εμπεριέχει ένα σαγηνευτικό μέρος της οικογενειακής ιστορίας των Μπουβιέ, που έγινε ντοκιμαντέρ και στη συνέχεια μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και ταινία με την Τζέσικα Λανγκ και την Ντρου Μπάριμορ.

Ο Τέρι Γουάλας αρνείται το αίτημα της οικογένειας Μπιλ να εμφανίσει απόδειξη της ιδιοκτησίας του ή να παραδώσει τον πίνακα και υποστηρίζει ότι η μήνυση αποτελεί προσπάθεια «υφαρπαγής» του έργου. Ο ίδιος ισχυρίζεται ότι αγόρασε τον πίνακα από έναν αξιόπιστο έμπορο τέχνης. Αρνήθηκε, ωστόσο, να τον κατονομάσει και δήλωσε ότι πρόκειται να το κάνει στο δικαστήριο και θα δώσει πλήρη κατάθεση για το ιδιοκτησιακό καθεστώς του πίνακα. Σύμφωνα με τη μήνυση, ο πίνακας εκλάπη το 1960 από το Γκρέι Γκάρντενς, αλλά η κλοπή δεν δηλώθηκε εξαιτίας της σχέσης των δύο γυναικών με τους τοπικούς αξιωματούχους για την κατάσταση του σπιτιού.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ