ΕΛΛΑΔΑ

Η διελκυστίνδα για τα 4χρονα στα νηπιαγωγεία

ΤΑΝΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΠΟΥΛΟΥ

Στο Ευρωπαϊκό Στρατηγικό Πλαίσιο Ανάπτυξης έχει τεθεί στόχος έως το 2020 το 33% των παιδιών ηλικίας τριών ετών και το 95% των παιδιών ηλικίας από τεσσάρων ετών και άνω να συμμετέχουν στην προσχολική αγωγή.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στο... θρανίο θα βρεθούν τα τετράχρονα με την εφαρμογή της νέας νομοθετικής ρύθμισης του υπουργείου Παιδείας, την ίδια στιγμή που η ένταξη των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον σε όλη την Ευρώπη υποχρεωτικά, πραγματοποιείται μετά την ηλικία των έξι ετών (στη Σουηδία μετά τα επτά). Η μόνη χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης η οποία έχει υποχρεωτική φοίτηση για τα τετράχρονα είναι το Λουξεμβούργο. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα μικρά παιδιά στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες δεν συμμετέχουν στην προσχολική εκπαίδευση, κάθε άλλο. Σε Βέλγιο, Γερμανία, Δανία, Ισπανία, Γαλλία, Ιρλανδία, Ιταλία, Μάλτα, Ολλανδία η φοίτηση στις δομές προσχολικής εκπαίδευσης δεν είναι υποχρεωτική, ωστόσο γίνεται προσπάθεια να είναι καθολική. Σε όλες τις χώρες που εφαρμόζουν προηγμένα εκπαιδευτικά συστήματα, η ποιοτική προσχολική εκπαίδευση θεωρείται εξαιρετικά σημαντική για την περαιτέρω ανάπτυξη των παιδιών, ωστόσο έχει εντελώς διαφορετικούς στόχους εκπαίδευσης από τη γραφή, την ανάγνωση και την αριθμητική. Οι Ελληνες γονείς συχνά περηφανεύονται ότι το παιδί τους «διάβαζε και έγραφε» από τα τέσσερα. Ομως αυτή η δεξιότητα σε αυτή την ηλικία –εκτός από πολύ λίγες περιπτώσεις– δεν δείχνει τίποτα περισσότερο παρά το ότι το παιδί «απέδωσε» στις εντατικές προσπάθειες οικείων και δασκάλων χάνοντας παράλληλα την ευκαιρία να δώσει την ενέργειά του σε άλλες πολύ σημαντικές δεξιότητες, οι οποίες ταιριάζουν με το αναπτυξιακό του στάδιο: Κοινωνικοποίηση, αίσθηση ορίων, δυνατότητα συνεργασίας, αυτοεξυπηρέτηση κ.ά.

Χαρακτηριστικό στοιχείο για το πόσο σημαντική θεωρεί η Ευρωπαϊκή Ενωση την προσχολική ζωή των παιδιών είναι το γεγονός ότι στο Ευρωπαϊκό Στρατηγικό Πλαίσιο Ανάπτυξης (ΕΤ2020) έχει τεθεί στόχος έως το 2020 το 33% των παιδιών ηλικίας τριών ετών να συμμετέχει στην προσχολική αγωγή. Το ποσοστό-στόχος ανεβαίνει στο 95% για τα παιδιά ηλικίας από τεσσάρων ετών και άνω.

Χωρίς αξιολόγηση δομών

Η θέσπιση της υποχρεωτικότητας στη διετή προσχολική εκπαίδευση χωρίς μάλιστα να έχει γίνει προηγούμενη αξιολόγηση των υφιστάμενων δομών (πολύ συχνά παιδιά δεν βρίσκουν θέση στα δημόσια νηπιαγωγεία της περιοχής τους), θα δημιουργήσει προβλήματα τόσο στους γονείς όσο και στα παιδιά. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2006, χρονιά που θεσπίστηκε η υποχρεωτικότητα για το νηπιαγωγείο σύμφωνα με την πρόεδρο της πανελλήνιας επιστημονικής και επαγγελματικής οργάνωσης παιδαγωγών προσχολικής αγωγής (ΠΑΣΥΒΝ) κ. Ευαγγελία Καλαϊτζή, «καταγράφηκε η θεαματικότερη αύξηση των ιδιωτικών νηπιαγωγείων». Οι γονείς αναγκάζονται να βρουν λύση εφόσον «υποχρεωτικότητα, σημαίνει ότι αν ένα παιδί δεν εισαχθεί στην εκπαίδευση στα τέσσερα, δεν θα μπορεί μετά να εγγραφεί στο νηπιαγωγείο», συμπληρώνει.

Η κ. Καλαϊτζή επισημαίνει ότι η διετής προσχολική αγωγή έχει ήδη θεσπιστεί από το 1985 με νόμο (1566), αλλά στην πράξη δεν εφαρμόστηκε ποτέ. «Γιατί δεν εξυπηρετούσε την κοινωνία. Αποτελεί μεταρρύθμιση να επαναφέρουμε μια ρύθμιση ανενεργή εδώ και τριάντα χρόνια; Υπάρχει πληθώρα ερευνών που μας δείχνουν ότι υπάρχει ανάγκη μεγάλων αλλαγών σε άλλα πεδία στην προσχολική εκπαίδευση».

Οι παιδικοί σταθμοί λειτουργούν έντεκα μήνες τον χρόνο, έχουν καθημερινό διευρυμένο ωράριο, προσφέρουν φαγητό, φροντίδα και περισσότερο προσωπικό. «Η μεταρρύθμιση πρέπει να εξυπηρετεί τις ανάγκες των γονιών και της κοινωνίας εφόσον μάλιστα στοχεύουμε στην ανάπτυξη», καταλήγει.

Στους δήμους ή στο υπουργείο Παιδείας, υποχρεωτική ή όχι, η διετής προσχολική εκπαίδευση δυστυχώς δεν πρόκειται να λύσει βασικά θέματα που αφορούν το περιεχόμενο και τη λειτουργία της στην Ελλάδα.

«Το να φέρεις λίγο πιο κάτω την ηλικία που το παιδί μπορεί να ενταχθεί σε ένα σύστημα για να δρομολογήσεις την αργή και σταθερή ανάπτυξη δεξιοτήτων και την κοινωνικοποίηση και να υπάρχει χρόνος να εισαχθεί πιο αργά και συστηματικά σε μια μαθησιακή πραγματικότητα είναι κέρδος. Το θέμα είναι ποιος θα πραγματοποιεί τον έλεγχο ποιότητας, ώστε να μην απαιτείται από τα παιδιά τεσσάρων ετών να λειτουργούν σαν παιδιά πέντε ετών», τονίζει η κ. Γιούλα Μπλέτσιου, νηπιαγωγός και υπεύθυνη παιδαγωγικού σχεδιασμού στο «Παιχνιδαγωγείο».

Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχουν συγκεκριμένα στάνταρ ποιότητας, έτσι ώστε να γνωρίζει η εκπαιδευτική κοινότητα τι έχει προηγηθεί όταν ένα παιδί φτάσει στο σχολικό περιβάλλον. «Ολα όμως εξαρτώνται από τις συνθήκες», καταλήγει.

Το μεσοδιάστημα

Ο νόμος που αφορά την υποχρεωτική διετή φοίτηση στο νηπιαγωγείο θα ψηφιστεί, όπως ενημέρωσε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου σε συνάντηση που είχε την Παρασκευή με εκπροσώπους της Κεντρικής Ενωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) και εργαζομένους στους δήμους. Ανέφερε, ωστόσο, ότι μετά την ψήφιση θα δημιουργηθεί κοινή ομάδα εργασίας όλων των εμπλεκομένων προκειμένου να καταγραφούν οι ανάγκες.

Οσον αφορά στα ενδεχόμενα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν από την εφαρμογή του, ο υπουργός Παιδείας ανέφερε ότι θα αντιμετωπιστούν. Σχετικά με τη μεταβατική περίοδο, επισήμανε πως οι γονείς θα έχουν δικαίωμα επιλογής ανάμεσα στους παιδικούς σταθμούς των δήμων και στα νηπιαγωγεία, στους δήμους που δεν επαρκούν οι υποδομές.

Από την πλευρά τους, οι εργαζόμενοι στους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς επανεξετάζουν τη στάση τους μετά την επιμονή του υπουργού Παιδείας να προχωρήσει στην άμεση ψήφιση της ρύθμισης.

Αύριο Δευτέρα οι παιδικοί σταθμοί των δήμων θα μείνουν κλειστοί, ενώ θα πραγματοποιηθεί συγκέντρωση μπροστά στο υπουργείο Εσωτερικών στην πλατεία Κλαυθμώνος και πορεία προς τη Βουλή.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ