ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αψιμαχίες ακτοπλόων με φόντο τις Κυκλάδες

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ζήτημα αναμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις αρμοδιότητες του εκάστοτε υπουργού Ναυτιλίας να επιτρέπει ή να απορρίπτει τις εκπρόθεσμες δρομολογήσεις ταχύπλοων και συμβατικών πλοίων θέτουν παράγοντες της ακτοπλοϊκής αγοράς. Αφορμή, οι νέες αψιμαχίες μεταξύ ακτοπλόων που ελέγχουν και εκμεταλλεύονται ταχύπλοα με επίκεντρο τις Κυκλάδες. Η υπόθεση είναι χαρακτηριστική της έντασης που επικρατεί στον κλάδο, ο οποίος παλεύει σκληρά για την οικονομική του επιβίωση, εξαιτίας των αυξημένων τιμών των καυσίμων αλλά και του ανταγωνισμού που δέχεται από τις αερομεταφορές.

Το ζήτημα ξεκίνησε πριν από δύο μήνες, όταν η Golden Star Ferries, μια μικρή, συγκριτικά με τις 4 μεγάλες, εταιρεία, αγόρασε δύο ταχύπλοα και ζήτησε από το αρμόδιο όργανο στις 15 Δεκεμβρίου να τα δρομολογήσει φέτος στους προορισμούς Πειραιάς - Σίφνος - Μήλος - Φολέγανδρος - Σαντορίνη - Κατάπολα - Κουφονήσι - Νάξος -Μύκονος - Πάρος -Ιος - Σαντορίνη - Νάξος - Πάρος - Μύκονος - Τήνος και διανυκτέρευση στη Σύρο. Ανταγωνίστριες όπως η Hellenic SeaWays, η Seajets και η Aegean Speed lines θεώρησαν πως το αίτημα έγινε εκπρόθεσμα. Οι ενστάσεις τους εδράζονται στο γεγονός πως με τροποποίηση του νόμου 2932/01 για τη δρομολόγηση ταχύπλοων σκαφών άλλαξε η καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης των αιτημάτων και από 30 Νοεμβρίου μετατέθηκε νωρίτερα, στις 31 Αυγούστου, και μόνο γι’ αυτό το δρομολογιακό έτος, που άρχισε την 1η Νοεμβρίου 2017 έως και την 31η Οκτωβρίου 2018.

Το Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών δεν έλαβε απόφαση. Παρέπεμψε το θέμα στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, το οποίο εκλήθη να αποφασίσει αν ο υπουργός Ναυτιλίας έχει δικαίωμα να επιτρέψει τη δρομολόγηση των δύο ταχύπλοων ακτοπλοϊκών εκπρόθεσμα, όπως έχει με τα συμβατικά, ή όχι. Κύκλοι της Golden Star Ferries αλλά και του κλάδου εμφανίζονται να γνωρίζουν (;) πως η γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους δικαιώνει την προσπάθεια της Golden Star, που επένδυσε, όπως και οι ανταγωνιστές της, σημαντικά κεφάλαια για την αγορά των δύο σκαφών, ώστε να τα δρομολογήσει έστω και εκπρόθεσμα, αν συναινέσει προς αυτό ο υπουργός.

Οι ανταγωνιστές της, που βλέπουν δύο επιπλέον πλοία να ανταγωνίζονται για την ίδια πελατεία, διερωτώνται γιατί αυτοί πρέπει να είναι εμπρόθεσμοι και όχι και ο ανταγωνιστής τους.

Οι αψιμαχίες αυτές φέρνουν στο προσκήνιο τρία θέματα: 1. Την εξουσία που εξακολουθεί να διαθέτει ο εκάστοτε υπουργός επί θεμάτων ανταγωνισμού, η οποία «θολώνει» τους κανόνες του παιχνιδιού. 2. Τον ανταγωνισμό μεταξύ των ταχυπλόων που λόγω του μικρότερου χρόνου ταξιδιών μπορούν ακόμα να «κοιτούν στα μάτια» τον ανταγωνισμό από τις αερομεταφορές. 3. Την ανάγκη να γίνουν δικαιότεροι οι κανόνες που διέπουν τις δρομολογήσεις. Να σημειωθεί ότι προ ολίγων ετών και υπό την πίεση της κρίσης, τα ταχύπλοα επετράπη να δρομολογούνται μόνον για ορισμένους μήνες. Ομως τέθηκαν προθεσμίες για την έστω και περιορισμένης διάρκειας δρομολόγηση ώστε να μπορούν οι εταιρείες να προγραμματίσουν τα επιχειρηματικά τους σχέδια.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ