ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ραγδαία αύξηση online πωλήσεων των σούπερ μάρκετ

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Αύξηση κατά 50% σημείωσαν το 2017, σε σύγκριση με το 2016, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις του λιανεμπορίου τροφίμων. Παρότι ο συνολικός τζίρος των 37 εκατ. ευρώ που σημειώθηκε την περυσινή χρονιά αποτελεί ελάχιστο μερίδιο σε σύγκριση με τον συνολικό τζίρο του λιανεμπορίου τροφίμων, οργανωμένου και μη, οι ρυθμοί ανάπτυξης των ηλεκτρονικών πωλήσεων δείχνουν τη δυναμική του συγκεκριμένου καναλιού.

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησαν το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) και η εταιρεία Convert Group, από τα 37 εκατ. ευρώ, τα 19,5 εκατ. ευρώ αφορούν τις πωλήσεις των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ και τα υπόλοιπα 17,5 εκατ. ευρώ τις ηλεκτρονικές πωλήσεις λοιπών καταστημάτων που δραστηριοποιούνται στο λιανεμπόριο τροφίμων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το χρονικό διάστημα 2015-2017 οι ηλεκτρονικές πωλήσεις τροφίμων και εν γένει ειδών σούπερ μάρκετ έχουν υπερδιπλασιασθεί (αύξηση κατά 124% το 2017 σε σύγκριση με το 2015). Με βάση την ολοένα και αυξανόμενη χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, αλλά και τις επενδύσεις στις οποίες προβαίνουν οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ, στο πλαίσιο της έρευνας εκτιμάται ότι το 2018 ο τζίρος του ηλεκτρονικού λιανεμπορίου τροφίμων θα διαμορφωθεί σε 65,5 εκατ. ευρώ και το 2019 θα φτάσει τα 121,2 εκατ. ευρώ. Το 2020 προβλέπεται ότι ο τζίρος του συγκεκριμένου κλάδου θα ανέλθει στα επίπεδα των 180-200 εκατ. ευρώ, κατακτώντας πλέον μερίδιο πάνω από 1% επί του συνόλου της αγοράς λιανεμπορίου τροφίμων από μερίδιο 0,25% που ήταν το 2017.

Αν και στα πρώτα τους βήματα τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ επιλέγονταν από τους καταναλωτές κυρίως για αγορές μη τροφίμων (απορρυπαντικά, καθαριστικά και βρεφικές πάνες), πλέον τα τρόφιμα και τα ποτά αποτελούν το 67% των προϊόντων που επιλέγουν να αγοράσουν οι καταναλωτές. Τέλος, το μέσο «καλάθι» στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ είναι πολύ ακριβότερο από αυτό του συμβατικού. Συγκεκριμένα, η αξία του ανέρχεται σε 88,5 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) και αυτό διότι οι καταναλωτές προβαίνουν σε αγορές που αφορούν εβδομαδιαίες ανάγκες του νοικοκυριού.

Παραδοσιακοί και νέοι παίκτες στις ηλεκτρονικές υπεραγορές

Από τις παραδοσιακές αλυσίδες σούπερ μάρκετ που διαθέτουν κυρίως φυσικά καταστήματα, ηλεκτρονικό κατάστημα έχουν αναπτύξει η «ΑΒ Βασιλόπουλος» (το ΑΒ Click2Shop) και η αλυσίδα «Κρητικός» (το kritikos-easy.gr). Η πρώτη επιχείρηση σούπερ μάρκετ που είχε αναπτύξει ηλεκτρονικό κατάστημα ήταν η «Βερόπουλος», το οποίο όμως έπαψε να λειτουργεί όταν οι δραστηριότητες της εταιρείας στην Ελλάδα μεταβιβάστηκαν στη Metro AEBE. Η τελευταία πριν από ένα χρόνο ξεκίνησε στρατηγική συνεργασία με το πρώτο αμιγώς ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, το welovesupermarket.gr. Ενα από τα πρώτα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ που αρχικά λειτουργούσε ως συνεργάτης της Carrefour–Μαρινόπουλος είναι το caremarket.gr. Πέραν των επώνυμων προϊόντων, από το caremarket.gr διατίθενται οι σειρές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας της «Σκλαβενίτης» (Μαράτα, Drolio, Γλάρος κ.ά.).

Δύο αμιγώς ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ δημιουργήθηκαν το 2016. Πρόκειται για το yoda.gr, με μέτοχο, μεταξύ άλλων, τον κ. Γιάννη Χήτο (γνωστό από το νερό Ζαγόρι, την μπίρα ΦΙΞ και στη συνέχεια την Green Cola) και το e-fresh.gr. Σε τοπικό επίπεδο έχουν αναπτυχθεί και άλλα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, όπως το www.insupermarket.gr στη Θεσσαλονίκη.

Εφαρμογή μέσω της οποίας μπορούν να γίνουν και οι αγορές έχουν αναπτύξει από τους παραπάνω μόνο το e-fresh.gr και το AB Click2Shop. Το στοιχείο αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς, σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ και της Convert Group, πάνω από το 20% των παραγγελιών σε ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ το 2017 πραγματοποιήθηκε μέσω κινητού τηλεφώνου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ