ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αυξάνονται οι ελληνικές εξαγωγές σε νέες αγορές

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Η περαιτέρω ενίσχυση των εξαγωγών προς τους παραδοσιακούς εμπορικούς εταίρους και η αύξηση του μεριδίου τους την ίδια στιγμή προς τρίτες χώρες και νέες αγορές, είναι τα δύο βασικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν τον εξαγωγικό κλάδο της Ελλάδας για το 2017. Τα βιομηχανικά προϊόντα συνέχισαν να αποτελούν και το 2017 τον κυριότερο εξαγωγικό κλάδο της χώρας με μερίδιο 42,6%, ενώ η άνοδος των τιμών του πετρελαίου είχε ως συνέπεια αφενός να ενισχυθεί το μερίδιο (ως προς την αξία) των εξαγωγών καυσίμων σε 31,5% και ταυτόχρονα να αυξηθούν οι εξαγωγές προς την Τουρκία κατά 44,4% σε σύγκριση με το 2016.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων για τις εξαγωγές του 2017 στην οποία προέβη ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγέων (ΠΣΕ), οι εξαγωγές της Ελλάδας προς την Ευρωπαϊκή Ενωση, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, καταλαμβάνουν πλέον μερίδιο 53,1% επί των συνολικών, έναντι μεριδίου 55,7% το 2016. Παρά τη μείωση του μεριδίου, η αξία τους αυξήθηκε κατά 7,7% σε σύγκριση με το 2016, φτάνοντας το 2017 τα 15,1 δισ. ευρώ. Από την άλλη, το μερίδιο των εξαγωγών προς τις τρίτες χώρες διαμορφώθηκε το 2017 σε 46,9% από 44,3% το 2016, με την αξία να διαμορφώνεται σε 13,36 δισ. ευρώ. Η συνολική αξία των εξαγωγών το 2017 ανήλθε σε 28,46 δισ. ευρώ από 25,1 δισ. ευρώ το 2016. Κυριότερος εξαγωγικός προορισμός για τα ελληνικά προϊόντα παρέμεινε η Ιταλία το 2017, ενώ στη δεύτερη θέση διατηρήθηκε η Γερμανία. Η άνοδος της αξίας των εξαγωγών πετρελαιοειδών είχε ως συνέπεια να περάσει στην τρίτη θέση η Τουρκία (από την 4η πέρυσι), αφήνοντας στην τέταρτη θέση την Κύπρο. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η άνοδος του Λιβάνου στην έκτη θέση (από την όγδοη το 2016) των κυριότερων εξαγωγικών προορισμών για τα ελληνικά προϊόντα, με την αξία των εξαγωγών προς τη χώρα αυτή της Μέσης Ανατολής να αυξάνεται εντός του 2017 κατά 19,1%.

Οι ΗΠΑ υποχώρησαν στην έβδομη θέση από την έκτη το 2016 και το Ηνωμένο Βασίλειο στην όγδοη θέση, από την έβδομη το 2016. Στην ένατη θέση διατηρήθηκε η Ρουμανία, ενώ στη δέκατη θέση εισήλθε η Γαλλία (από την 11η το 2016). Στις 100 κυριότερες αγορές για τα ελληνικά προϊόντα καταγράφεται πρώτη φορά η παρουσία αρκετών μακρινών, εξωτικών χωρών. Αυτές είναι το Πακιστάν (76η θέση), οι Βρετανικές Παρθένοι Νήσοι (83η θέση), η Ακτή Ελεφαντοστού (89η θέση), τα Νησιά Φόκλαντ (92η θέση), το Πράσινο Ακρωτήρι (96η θέση) και το Τρινιντάντ και Τομπάγκο (98η θέση). Στις 100 πρώτες αγορές συγκαταλέγεται πρώτη φορά και η όχι και τόσο εξωτική Λευκορωσία (στην 94η θέση).

Τα πετρελαιοειδή αποτελούν μακράν το κυριότερο εξαγωγικό προϊόν (8,48 δισ. ευρώ), ενώ στη δεύτερη θέση βρέθηκαν και το 2017 οι εξαγωγές φαρμάκων με την αξία να φτάνει τα 861,9 εκατ. ευρώ. Σε ανοδική πορεία βρίσκονται οι εξαγωγές ψαριών (από την 5η θέση το 2016 στην 4η θέση το 2017), κλάδος που αναμένεται να ενισχυθεί περαιτέρω όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία συγκέντρωσης και αναδιάρθρωσης των εταιρειών ιχθυοκαλλιέργειας. Η αξία των εξαγωγών ψαριών το 2017 διαμορφώθηκε σε 502,1 εκατ. ευρώ.

Τρία ακόμη προϊόντα της πρωτογενούς παραγωγής βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα των εξαγωγών. Πρόκειται για τα λαχανικά, το ελαιόλαδο και το βαμβάκι. Από την άλλη, η κατηγορία των ηλεκτρονικών υπολογιστών, ως υψηλής προστιθέμενης αξίας, υποχώρησε στη 12η από την 9η θέση, με την αξία των εξαγωγών να μειώνεται κατά 22,2%.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ