ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Βουτιά» 8,8% του τζίρου των χειμερινών εκπτώσεων

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

Σε απόλυτους αριθμούς, η μείωση του τζίρου στο λιανεμπόριο μεταφράζεται σε απώλειες 484 εκατ. ευρώ για το πρώτο δίμηνο και διαμορφώνεται σε 5,02 δισ. ευρώ από 5,5 δισ. ευρώ το δίμηνο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου 2017.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Περίπου μισό δισ. ευρώ υπολογίζεται ότι έχασε το λιανεμπόριο στις φετινές χειμερινές εκπτώσεις, καθώς οι αγορές που προηγήθηκαν τα Χριστούγεννα και εν μέρει και στα τέλη Νοεμβρίου στο πλαίσιο του θεσμού της Black Friday, περιόρισαν το διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα. Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), ο τζίρος στο λιανεμπόριο εκτιμάται ότι υποχώρησε το δίμηνο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου 2018 κατά 8,8% σε σύγκριση με το αντίστοιχο δίμηνο του 2017. Σε απόλυτους αριθμούς η μείωση αυτή μεταφράζεται σε απώλειες 484 εκατ. ευρώ, με τον τζίρο φέτος για το εξεταζόμενο δίμηνο να διαμορφώνεται σε 5,02 δισ. ευρώ από 5,5 δισ. ευρώ το δίμηνο Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου 2017.

Σε κάποιες, μάλιστα, περιοχές της χώρας η μείωση του τζίρου στις φετινές χειμερινές εκπτώσεις άγγιξε το 40%, ενώ σε σύνολο 65 εμπορικών συλλόγων μόλις ένας ανέφερε αύξηση του τζίρου σε σύγκριση με πέρυσι. Στις μεγάλες αγορές, αυτές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, οι πωλήσεις κατά τις φετινές χειμερινές εκπτώσεις εκτιμάται ότι υποχώρησαν κατά 11% έως 20%.

Από τη δειγματοληπτική έρευνα που πραγματοποίησε η ΕΣΕΕ προκύπτει ότι μία στις τρεις επιχειρήσεις διέθεσε τα προϊόντα της με ποσοστά έκπτωσης μεταξύ 21% και 40%, ενώ μία στις τέσσερις επιχειρήσεις πραγματοποίησε εκπτώσεις έως και 20%. Τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις πραγματοποίησαν εκπτώσεις άνω του 40%.

Η πλειονότητα των επιχειρηματιών, το 66%, δήλωσε ότι τη χειμερινή εκπτωτική περίοδο του 2018 οι πωλήσεις ήταν μικρότερες σε σύγκριση με το 2017, το 26% ότι παρέμειναν σταθερές και το 8% ότι κινήθηκαν καλύτερα.

To 58% των επιχειρήσεων υποστήριξε ότι η καλύτερη περίοδος των εκπτώσεων ήταν από 8 έως 31 Ιανουαρίου, ενώ το 25% θεωρεί ότι η καλύτερη περίοδος για την αγοραστική κίνηση ήταν ο Φεβρουάριος.

Σε ό,τι αφορά την κυριακάτικη λειτουργία των καταστημάτων, η πλειονότητα των επιχειρηματιών θεωρεί ότι ο τζίρος δεν επηρεάστηκε ούτε αρνητικά ούτε θετικά, ενώ αρνητική ήταν η επίδραση για το 25%. Το πλέον προβληματικό σημείο σε ό,τι αφορά το ζήτημα της κυριακάτικης λειτουργίας των καταστημάτων είναι ότι σπανίως μεταφράζεται σε αύξηση της απασχόλησης. Σύμφωνα με την έρευνα της ΕΣΕΕ, οι επιπλέον ανάγκες σε προσωπικό λόγω της Κυριακής καλύφθηκαν από τους ίδιους τους επιχειρηματίες στο 74% των επιχειρήσεων, το 24% αύξησε τις ώρες απασχόλησης των υφιστάμενων υπαλλήλων και μόλις το 1% προσέλαβε επιπλέον προσωπικό.

Σχολιάζοντας την πορεία των χειμερινών εκπτώσεων, όπως αυτή αποτυπώνεται στην έρευνα της ΕΣΕΕ, ο πρόεδρος της συνομοσπονδίας κ. Βασίλης Κορκίδης δήλωσε: «Το 2018 δεν ξεκίνησε με τον τρόπο που τελείωσε το 2017 για το λιανικό εμπόριο. Παρ’ όλα αυτά, όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι η αγορά βρίσκεται σε μια διαδικασία συνολικής προσαρμογής, σημάδια της οποίας είναι και αυτές οι αυξομειώσεις. Ελπίζουμε, το αποθαρρυντικό ξεκίνημα του 2018 να μην είναι ενδεικτικό της πορείας του έτους και στο τέλος να κλείσει η αγορά με θετική αποτίμηση. Οφείλουμε, τέλος, να αναγνωρίσουμε ότι η φετινή περίοδος των εκπτώσεων πέρασε σχεδόν απαρατήρητη για τον κλάδο του λιανικού εμπορίου και μάλλον αδιάφορα για τους καταναλωτές».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ