ΕΛΛΑΔΑ

Με ετήσια εισφορά η χρέωση των δήμων Πελοποννήσου για διαχείριση απορριμμάτων

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σημαντικές είναι οι εκκρεμότητες που πρέπει να επιλυθούν πριν ή και μετά την υπογραφή της σύμβασης ανάθεσης σε ιδιώτη των απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου, προκειμένου το πολύπαθο έργο να λειτουργήσει ομαλά. Η βασικότερη από αυτές αφορά τη δημιουργία ενός ενιαίου μηχανισμού για τον υπολογισμό και την καταβολή του κόστους διαχείρισης των απορριμμάτων από τους δήμους στην εταιρεία που θα αναλάβει το έργο. Ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος, πάντως, εκτίμησε ότι οι απαραίτητες διαδικασίες για την υπογραφή θα ολοκληρωθούν έως τον Απρίλιο.

Η προγραμματική σύμβαση, που πρόκειται να υπογραφεί ανάμεσα στην περιφέρεια και τον συλλογικό φορέα των 26 δήμων της για τα απορρίμματα (ΦΟΔΣΑ), καλύπτει ουσιαστικά όλο το πλαίσιο «λειτουργίας» της σύμπραξης Δημοσίου και ιδιώτη (Τέρνα Ενεργειακή). Οσον αφορά την είσπραξη και απόδοση του gate fee (δηλαδή της τιμολόγησης των δήμων ανάλογα με τις ποσότητες των απορριμμάτων που θα στέλνουν στις μονάδες επεξεργασίας), η συμφωνία προβλέπει ότι θα γίνεται μέσω των υποχρεωτικών ετήσιων εισφορών των δήμων προς τον ΦΟΔΣΑ (ο οποίος, με τη σειρά του, θα τις αποδίδει στην Περιβαλλοντική Πελοποννήσου, όπως θα ονομάζεται η εταιρεία που θα δημιουργηθεί για το έργο).

Το μοντέλο αυτό, όμως, θεωρείται επισφαλές από τους βασικούς εμπλεκομένους στην υλοποίησή του. Κατ’ αρχάς, γιατί δεν έχει οριστεί συγκεκριμένη μεθοδολογία χρέωσης, την οποία οι δήμοι θα τηρούν απαρέγκλιτα (άρα χωρίς δυνατότητα ευελιξίας... προεκλογικού τύπου). Κατά δεύτερον, γιατί δεν διασφαλίζεται ο ιδιώτης στην περίπτωση που κάποιοι δήμοι καθυστερήσουν την καταβολή των εισφορών τους. Για τον λόγο αυτόν η πλευρά του ιδιώτη έχει ζητήσει από την κυβέρνηση την κατάθεση νομοθετικής ρύθμισης με την οποία η ΔΕΗ (που εισπράττει για λογαριασμό των δήμων τα δημοτικά τέλη) θα αποδίδει απευθείας στην Περιβαλλοντική Πελοποννήσου, χωρίς τη διαμεσολάβηση τρίτων.

Ακόμα ένα ζήτημα που πρέπει να επιλυθεί αφορά τη λειτουργία των σταθμών μεταφόρτωσης απορριμμάτων (ΣΜΑ). Σύμφωνα με τον σημερινό σχεδιασμό, άλλοι ΣΜΑ θα κατασκευαστούν από τον ιδιώτη και άλλοι από την περιφέρεια, χωρίς να έχει ξεκαθαριστεί αν οι δήμοι που εξυπηρετούνται από ΣΜΑ της περιφέρειας θα πρέπει να αναλάβουν τη μεταφορά των απορριμμάτων από τον ΣΜΑ στη μονάδα επεξεργασίας.

Πάντως μιλώντας προχθές στο αναπτυξιακό συνέδριο της Περιφέρειας Πελοποννήσου, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελλος εξέφρασε τη στήριξή του στο μοντέλο που έχει επιλεγεί και εκτίμησε ότι οι διαδικασίες θα ολοκληρωθούν τον σε ένα μήνα. «Πλέον το ΣΔΙΤ έχει δρομολογηθεί και, με τη συνεργασία και την εγρήγορση όλων, οι απαραίτητες διαδικασίες θα έχουν ολοκληρωθεί τον Απρίλιο. Θέλουμε να πραγματοποιήσουμε ένα ποιοτικό άλμα στην οικονομία, ανάλογο με αυτό άλλων ευρωπαϊκών χωρών, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας, μειώνοντας τις επιπτώσεις στο περιβάλλον, ενισχύοντας την επιχειρηματικότητα μικρού και μεσαίου μεγέθους και την κοινωνική οικονομία», ανέφερε. Σημείωσε, τέλος, ότι σήμερα στην περιφέρεια υπάρχουν 17 αποκατεστημένες αλλά όχι τυπικά ανενεργές χωματερές, 2 ενεργές χωματερές και 5 χωματερές που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί ανενεργές, αλλά μη αποκατεστημένες.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ