ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τζίρο 22 δισ. δολ. πήραν οι «μικροί» από πολυεθνικές στα καταναλωτικά αγαθά

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Οι «μικρές» μάρκες σε κάποιες από τις μεγαλύτερες αγορές καταναλωτικών αγαθών έχουν αποδυναμώσει πολυεθνικούς ομίλους, οι οποίοι φαίνεται πως έχουν χάσει την επαφή τους με τις καταναλωτικές τάσεις που καλλιεργήθηκαν κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών, αναφέρεται σε δημοσίευμα των Financial Times. Σύμφωνα με την Boston Consulting Group, πωλήσεις της τάξεως των 22 δισ. δολαρίων έχουν περάσει από μεγάλες σε μικρές εταιρείες καταναλωτικών ειδών στη Βόρεια Αμερική από το 2011 μέχρι το 2016. Παρομοίως, το μερίδιο των μικρών εταιρειών, οι οποίες εξειδικεύονται σε συγκεκριμένα και ποιοτικότερα προϊόντα, στην Ευρώπη έχει αυξηθεί από το 23% στο 26% την ίδια περίοδο, συμπεραίνει η Boston Consulting Group αλλά και η εταιρεία ερευνών IRI.

Σε μια εποχή που αυξάνεται η παγκόσμια ζήτηση, 34 από τους 50 ομίλους καταναλωτικών ειδών παρουσιάζουν χαμηλότερη αύξηση των πωλήσεων και των κερδών τους, σύμφωνα με μελέτη της Bain & Company. Το 2016, τα έσοδα των μεγάλων ομίλων που πωλούν πάσης φύσεως καταναλωτικά προϊόντα –από μπίρες και τρόφιμα μέχρι προϊόντα καθαριότητας για το σπίτι– παρουσίασαν τη χαμηλότερη αύξηση κερδών από το 2009. Η Nestle, μάλιστα, εγκατέλειψε τον περυσινό στόχο για αύξηση των ετήσιων κερδών της κατά 5% με 6%, αφού δεν μπόρεσε να τους υλοποιήσει τα τελευταία τρία χρόνια. Τα έσοδα διαμορφώθηκαν τελικά στα 96 δισ. δολάρια, δηλαδή ήταν υψηλότερα μόνον κατά 2,4% από το 2016, αντανακλώντας το χαμηλότερο ποσοστό της τελευταίας 10ετίας.

Μικρές μάρκες που έχουν γνωρίσει μεγάλη επιτυχία στο καταναλωτικό κοινό του ανεπτυγμένου κόσμου είναι τα καλλυντικά ανδρικής περιποίησης Dollar Shave Club στις ΗΠΑ και η σκωτσέζικη μπίρα BrewDog. Kαλύπτουν καλύτερα τις ανάγκες των καταναλωτών, οι οποίοι σήμερα είναι περισσότερο επιλεκτικοί στα προϊόντα που χρησιμοποιούν σε σχέση με κάποια χρόνια πριν.

Στην προσπάθειά τους να αντεπεξέλθουν στις νέες προκλήσεις, μεγάλοι όμιλοι αναζητούν ευκαιρίες για να εξαγοράσουν τους μικρότερους ανταγωνιστές τους, προκειμένου να επεκτείνουν το χαρτοφυλάκιο προϊόντων τους σε πιο ποιοτικά και εξειδικευμένα προϊόντα. Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα είναι η βρετανική μάρκα τζιν Sipsmith που δημιουργήθηκε το 2009, ενώ προ ενός έτους εξαγοράστηκε από τον ιαπωνικό όμιλο Beam Suntory.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ