ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το οικονομικό κλίμα βελτιώνεται, αλλά οι καταναλωτές δυσπιστούν

ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Το οικονομικό κλίμα βελτιώνεται, αλλά οι πολίτες δεν το «νιώθουν» στην τσέπη τους. Η αντίφαση αυτή –αναμενόμενη, βεβαίως, διότι ο δρόμος προς την ανάκαμψη και την αποκατάσταση των απωλειών στο διαθέσιμο προς κατανάλωση εισόδημα είναι πολύ μακρύς– αποτυπώνεται με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο στην έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ για τον μήνα Φεβρουάριο.

Οι προσδοκίες των επιχειρηματιών –με εξαίρεση τον κλάδο του λιανεμπορίου– παρουσιάζουν σαφή βελτίωση, ενώ την ίδια ώρα ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης υποχώρησε μέσα σε ένα μήνα κατά δύο μονάδες. Στις θετικές εξελίξεις τόσο για το παρόν όσο και για το μέλλον, καθώς πρόκειται για πρόδρομο δείκτη, συγκαταλέγεται η εκτόξευση του Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών στη μεταποίηση (PMI) στις 56,1 μονάδες, στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων 17,5 ετών.

Σύμφωνα, λοιπόν, με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ (Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών), ο δείκτης οικονομικού κλίματος διαμορφώθηκε τον Φεβρουάριο του 2018 στις 104,3 μονάδες, από 101,9 μονάδες τον Ιανουάριο του 2018 και 93,1 μονάδες τον Φεβρουάριο του 2017.

Ανάλογη είναι η τάση και στους δείκτες επιχειρηματικών προσδοκιών στους επιμέρους τομείς της οικονομίας: στη βιομηχανία διαμορφώθηκε στις 103,1 μονάδες από 98,5 μονάδες τον Ιανουάριο, στις κατασκευές στις 63,4 από 55 μονάδες τον Ιανουάριο, στις υπηρεσίες στις 87,6 από 82,2 μονάδες. Πώς εξηγείται η διαφορά αντίληψης της βελτίωσης του οικονομικού κλίματος που καταγράφεται ανάμεσα στις επιχειρήσεις και στους πολίτες; «Το ευρύτερο πλαίσιο είναι η εμπέδωση συνθηκών σχετικής ομαλότητας, καθώς το πρόγραμμα προσαρμογής, και ιδίως οι πιο πρόσφατες αξιολογήσεις, είναι σε κανονική εξέλιξη και βαίνει προς ολοκλήρωση. Η βελτίωση των προσδοκιών οφείλεται και στο, επί αρκετό καιρό, καλό διεθνές περιβάλλον, το οποίο ευνοεί τις εξαγωγικές επιχειρήσεις και διαχέεται στους σχετιζόμενους με αυτές κλάδους», επισημαίνει το ΙΟΒΕ.

Τα νοικοκυριά δεν αντιλαμβάνονται με τον ίδιο τρόπο την ολοκλήρωση της τρίτης αξιολόγησης του μνημονίου. Κι αυτό, διότι, αν και αυτή δεν συνοδεύθηκε από πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα, τα προηγούμενα εξακολουθούν να επιβαρύνουν τους πολίτες, οι οποίοι ταυτόχρονα δεν βλέπουν να υφίσταται κάποια σταθερή, σαφώς αισθητή αναπτυξιακή δυναμική. «Δεν φαίνεται να υπάρχουν κάποιοι κλάδοι οι οποίοι να τονώνουν συνεχώς την οικονομική δραστηριότητα. Αυτό το γεγονός δεν επιτρέπει την ύπαρξη στην κοινή γνώμη της αίσθησης ότι υφίστανται συγκεκριμένες, με διάρκεια, δυνατότητες ανάκαμψης, οι οποίες θα τόνωναν την εμπιστοσύνη των νοικοκυριών», υποστηρίζει το ΙΟΒΕ και εκτιμά ότι η καταναλωτική εμπιστοσύνη έχει επιδεινωθεί και από τις εξελίξεις στα θέματα εξωτερικής πολιτικής.

Ετσι, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης υποχώρησε στις -53 μονάδες (από τις -51 τον Ιανουάριο) και οι Ελληνες παραμένουν οι πλέον απαισιόδοξοι στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι ότι ο μόνος επιμέρους επιχειρηματικός κλάδος όπου παρατηρείται επιδείνωση των προσδοκιών είναι το λιανεμπόριο, στο οποίο έχει άμεσο αντίκτυπο η θετική ή αρνητική ψυχολογία των καταναλωτών. Ο σχετικός δείκτης διαμορφώθηκε τον Φεβρουάριο στις 93,9 μονάδες από 95,7 τον Ιανουάριο.

Ο δείκτης PMI

Η θεαματική επίδοση του PMI αποδίδεται από την Markit στη ραγδαία άνοδο των νέων παραγγελιών τόσο από το εξωτερικό όσο και από την εγχώρια αγορά. Ειδικά οι νέες παραγγελίες από το εξωτερικό αυξήθηκαν πέμπτη συνεχή φορά. Οι επιχειρήσεις που τα προηγούμενα χρόνια ενίσχυσαν την εξωστρέφειά τους, πουλώντας σε χαμηλές ανταγωνιστικές τιμές, τώρα δέχονται περισσότερες παραγγελίες, καθώς έχει αποκατασταθεί σημαντικά το κλίμα εμπιστοσύνης προς την ελληνική οικονομία και επιχειρηματικότητα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ