ΘΕΑΤΡΟ

Ενας «μηδενιστής» και ένας «ασταθής» ετοιμάζονται για «Εναν καλό λόγο»

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

Ο Αργύρης Πανταζάρας στην εξομολόγηση ενός πολιτικού αξιωματούχου που ακροβατεί μεταξύ Ντοστογιέφσκι και Νιζίνσκι.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Πουκάμισο κολαριστό, παντελόνι με τσάκιση, γραβάτα σκούρα όπως το κοστούμι και παπούτσια καλογυαλισμένα. Ενας πολιτικός άνδρας ετοιμάζεται σε ένα τηλεοπτικό στούντιο να εκφωνήσει ένα διάγγελμα για μια προεκλογική εκστρατεία. Ενα επιτελείο «στήνει» το πολιτικό πρόσωπο. Πού είναι το περίεργο; Ισως μια εξομολόγηση που θυμίζει το «Υπόγειο» του Ντοστογιέφσκι και τα «Ημερολόγια» του Νιζίνσκι.

Στη νέα του δουλειά που έρχεται τον Απρίλιο στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής», ο Αργύρης Πανταζάρας ετοιμάζεται να εκφωνήσει «Εναν καλό λόγο», έναν πολιτικό λόγο αρκετά διαφορετικό από εκείνους που έχουμε συνηθίσει. Η σκηνή του θεάτρου θα μετατραπεί τον Απρίλιο σε τηλεοπτικό στούντιο εν μέσω προεκλογικής εκστρατείας και θα παρακολουθήσουμε την προετοιμασία ενός κυβερνητικού αξιωματούχου, ενός ήρωα τον οποίο «ντύνουμε, ετοιμάζουμε και τον οδηγούμε στη σφαγή», όπως λέει ο κ. Πανταζάρας που μαζί με την Ελίνα Μαντίδη έχουν αναλάβει τη σκηνοθεσία και τη δραματουργία του κειμένου.

Ο αξιωματούχος της σκηνής θα εκφωνήσει έναν «παυσίπονο λόγο» την ώρα της κρίσης και το κοινό παρακολουθεί μια εκ βαθέως εξομολόγηση που ενεργοποιείται καθώς ετοιμάζεται για ένα κρίσιμο διάγγελμα με όλο το επιτελείο του επί σκηνής. Οπως μας λέει ο κ. Πανταζάρας, ο ανώνυμος ήρωας του «θυμίζει έναν άνθρωπο σε απελπισία», είναι «μια συρραφή διαφόρων πολιτικών προσώπων και προσωπικοτήτων» σε μια στιγμή. «Ισως έχω την ανάγκη να ειπωθεί μια “συγγνώμη” από αυτή την πλευρά και θα το κάνουμε εμείς με τον δικό μας τρόπο. Χρησιμοποιούμε αυτό το όχημα για να πούμε την ιστορία αυτού του ανθρώπου, να δείξουμε αυτόν τον δισταγμό και την αντίσταση απέναντι στο ψέμα», σημειώνει. Βγάζοντας το «κοστούμι» του πολιτικού η παράσταση, όπως μας λέει ο σκηνοθέτης, εξετάζει την ανθρώπινη φύση, «δεν ασχολείται με την καθαυτή πολιτική αλλά με την ανθρώπινη συμπεριφορά όταν βρίσκεται κάποιος σε θέση εξουσίας».

Ειλικρίνεια

Αυτό που προκαλεί το ενδιαφέρον είναι ότι η βάση του κειμένου που ερμηνεύει ο κ. Πανταζάρας, ενός «μονολόγου που είναι στην ουσία ένας διάλογος με το κοινό», έχει χτιστεί πάνω σε κείμενα του «Υπογείου» του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι και στα «Ημερολόγια» του φημισμένου χορευτή Βασλάβ Νιζίνσκι, ο οποίος αντιμετώπιζε ψυχιατρικά προβλήματα. «Στο “Υπόγειο” ο Ντοστογιέφσκι μιλάει με μηδενιστική ειλικρίνεια για την ανθρώπινη φύση. Το ίδιο ειλικρινής είναι και ο Νιζίνσκι μέσα στην πνευματική του αστάθεια», μας λέει η κ. Μαντίδη και φαίνεται πως «ένας μηδενιστής και ένας ασταθής» έχουν μικρές διαφορές όταν «τους δέσουμε σε ένα πρόσωπο».

«Δεν θα χορέψω στην παράσταση ούτε θα αλλάξω ηλικία ή πρόσωπο», σημειώνει ο κ. Πανταζάρας για να αποφύγουμε τις παρεξηγήσεις σχετικά με τις ερμηνευτικές εκδοχές των δύο κόσμων, αλλά σημειώνει ότι «θα βρούμε ένα δικό μας πρόσωπο και έναν δικό μας χορό».
Μπορεί όμως η εξομολόγηση να κερδίσει τις ψήφους μιας προεκλογικής εκστρατείας; Θα φανεί όταν εκφωνηθεί ο «καλός λόγος».

​​«Ενας καλός λόγος», Θέατρο Οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής», από 23 Απριλίου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ