Unique Minds: Ακαδημαϊκός προσανατολισμός, από φοιτητές για μαθητές

Unique Minds: Ακαδημαϊκός προσανατολισμός, από φοιτητές για μαθητές

3' 7" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Για τη Διάνα Βουτυράκου, δεν ήταν αρκετό να κάνει τη διαφορά εγγραφόμενη στην ανδροκρατούμενη σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ και να διακριθεί διεθνώς σε Ολυμπιάδες ρομποτικής. Το 2016 ίδρυσε τη Unique Minds, μια φοιτητική ΜΚΟ με σκοπό την παροχή υπηρεσιών ακαδημαϊκού προσανατολισμού σε μαθητές που ετοιμάζονται να αποφασίσουν τι θέλουν να σπουδάσουν.

«Η αιτία να δημιουργηθεί η Unique Minds ήταν τα κοινωνικά στερεότυπα που βίωσα ως μαθήτρια συμπληρώνοντας το μηχανογραφικό μου, σε συνδυασμό με την αδυναμία του συστήματός μας να αναδείξει τα ταλέντα κάθε μαθητή», λέει στην «Κ» η 22χρονη Βουτυράκου. «Παρότι ήμουν σίγουρη για την επιλογή μου, δυσκολεύτηκα να πείσω τον κοινωνικό μου περίγυρο γι’ αυτήν. Οικογένεια, φίλοι, καθηγητές – όλοι προσπάθησαν να με πείσουν να δηλώσω και εναλλακτικά τμήματα για να είμαι σίγουρη πως θα μπω σε κάποια σχολή».

Ακολούθησαν άλλες δύο αφορμές: «Η πρώτη ήρθε κατά την εγγραφή μου στη σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, όταν συνειδητοποίησα οι περισσότεροι συμφοιτητές μου δεν συμμερίζονταν τον ενθουσιασμό μου. Αντ’ αυτού, είχαν επιλέξει τη σχολή επειδή είχαν γονείς μηχανικούς ή για τις επαγγελματικές και οικονομικές απολαβές που προσδοκούσαν. Η δεύτερη αφορμή ήταν η γνωριμία μου με τον Παύλο Σύμεντη, συνιδρυτή της Unique Minds, που με βοήθησε να δω την έκταση του προβλήματος».

 

Unique Minds: Ακαδημαϊκός προσανατολισμός, από φοιτητές για μαθητές-1

Η Μαίρη Παπαγιάννη ήταν μαθήτρια Γ ́ Λυκείου όταν ήλθε σε επαφή με τη Unique Minds. «Εμαθα τυχαία για τον οργανισμό, μέσω Facebook», λέει στην «Κ». «Είχα πάρει κατεύθυνση για οικονομικά και σκεφτόμουν το τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. «Στην ημερίδα στο Περιστέρι έμαθα πολλά για το marketing ως αντικείμενο σπουδών. Είναι σημαντικό να ρωτάς άτομα κοντά στην ηλικία σου για το πώς είναι τα πράγματα στη σχολή τους. Αν ήμουν μικρότερη και δεν είχα πάρει κατεύθυνση, θα μπορούσε η ημερίδα να με βοηθήσει ακόμα περισσότερο».

Οι δράσεις της Unique Minds, εξηγεί η Βουτυράκου, χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες: «Την πλατφόρμα Unibuddies, που συνδέει μαθητές με φοιτητές σε περιβάλλον online chat· τη σειρά βίντεο που ανεβάζουμε στο κανάλι μας στo YouTube όπου φοιτητές παρουσιάζουν σε δέκα λεπτά τη σχολή τους· τις UNIque Days, ημερίδες όπου παρουσιάζουμε όλες τις σχολές ενός πανεπιστημίου σε μαθητές· και τη συμμετοχή σε ημερίδες ΣΕΠ όπου αναδεικνύουμε τη σημασία συμπλήρωσης του μηχανογραφικού με κριτήριο τα ατομικά “θέλω” κάθε μαθητή».

«Βασικά δεν παρέχονται υπηρεσίες ακαδημαϊκού προσανατολισμού στο σχολείο», λέει η Μαίρη Παπαγιάννη. «Νομίζω στην ημερίδα των Unique Minds άκουσα για πρώτη φορά αυτή την έννοια. Οι συμμαθητές μου στο σχολείο και στο φροντιστήριο διάλεγαν κατεύθυνση κυρίως βάσει των προοπτικών που διάβαζαν να έχει μια σχολή τώρα στην κρίση». Ακόμα και οι οδηγοί σπουδών των σχολών χρειάζονται ανανέωση, παρατηρεί, αφού «μπορεί να έχει και μαθήματα που δεν διδάσκονται πλέον».

Unique Minds: Ακαδημαϊκός προσανατολισμός, από φοιτητές για μαθητές-2

Γιατί όμως παραμένει ο χώρος των STEM σε τόσο μεγάλο βαθμό ανδροκρατούμενος, σε Ελλάδα και Ευρώπη; Πώς μπορεί να αλλάξει αυτό; «Είναι ένα πρόβλημα που ξεκινάει από τις πρώτες κιόλας τάξεις του σχολείου», απαντά η Βουτυράκου. «Από μικρές ηλικίες διαμορφώνεται η αντίληψη –και εδώ θα μιλήσω για την Ελλάδα– πως τα κορίτσια πρέπει να ακολουθήσουν θεωρητική κατεύθυνση και επιστήμες όπως η νομική ή τα παιδαγωγικά και αντίστοιχα τα αγόρια κατευθύνσεις STEM», προσθέτει, σημειώνοντας ότι το πρόβλημα έχει βαθιές κοινωνικές ρίζες. Η επίλυσή του, τονίζει, «είναι καθαρά θέμα παιδείας: ίσων ευκαιριών στο σχολείο, ενθάρρυνσης των κοριτσιών να ασχοληθούν με τη φυσική και τα μαθηματικά, εξοικείωσης των μαθητών με τις ευκαιρίες που υπάρχουν γύρω τους. Θα πρέπει ακόμα να γίνει σαφές στην κοινωνία πως τα αγόρια και τα κορίτσια δεν εμφανίζουν διαφορές ικανοτήτων στον τομέα του STEM».

Η ρομποτική, ειδικότερα, παρότι αναμένεται να είναι από τους κυρίαρχους κλάδους στο άμεσο μέλλον, δεν συμπεριλαμβάνεται στις προτεραιότητες της εκπαιδευτικής πολιτικής. «Δυστυχώς, αν και η εκπαιδευτική ρομποτική αποτελεί πραγματικότητα για πληθώρα χωρών σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία, στην Ελλάδα δεν έχει ακόμα γίνει κάποια ενέργεια για την ένταξή της στο σχολικό πρόγραμμα», σημειώνει η Βουτυράκου.

uniqueminds.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή