ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παράταση έως τα τέλη 2018 για τα POS στα διόδια ζητούν οι παραχωρησιούχοι

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

Η τοποθέτηση POS δεν είναι αναγκαία, λένε οι παραχωρησιούχοι, καθώς το υπουργείο Υποδομών παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τις εισπράξεις από τα διόδια.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Παράταση μέχρι το τέλος του 2018 για την εγκατάσταση POS στα διόδια ζητούν οι παραχωρησιούχοι και η Εγνατία Οδός.

Οπως υποστηρίζουν, η τοποθέτησή τους (που έχει ζητηθεί από το υπουργείο Οικονομικών από τον Δεκέμβριο με καταληκτική προθεσμία έως αυτή την Κυριακή) δεν είναι αναγκαία καθώς το υπουργείο Υποδομών παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο τις εισπράξεις από τα διόδια. Εκτιμούν δε ότι θα προκαλέσει ουρές στα διόδια και αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο να ζητήσουν αποζημιώσεις.

Το ζήτημα τέθηκε για πρώτη φορά με τον νόμο 4446/16, που προέβλεπε μέτρα για την ενίσχυση των ηλεκτρονικών συναλλαγών σε πολλούς επιχειρηματικούς τομείς. Η Hellastron (η ένωση αυτοκινητοδρόμων με διόδια που έχουν δημιουργήσει οι έξι παραχωρησιούχοι και η Εγνατία Οδός) παρενέβη στις αρχές του 2017 προς το υπουργείο Οικονομικών, υποστηρίζοντας ότι τα μέλη της είναι ήδη εναρμονισμένα με το πνεύμα των διατάξεων (καταπολέμησης της φοροδιαφυγής) καθώς το υπουργείο Υποδομών είναι απευθείας συνδεδεμένο με τα συστήματα καταμέτρησης διελεύσεων και εσόδων από τα διόδια. Ενώ τα συστήματα διοδίων είναι σχεδιασμένα κατά τέτοιο τρόπο που να καθιστούν αδύνατη τη διέλευση οδηγού χωρίς την έκδοση απόδειξης.

Επιπλέον, ένα από τα βασικά επιχειρήματα των εταιρειών είναι ότι η τοποθέτηση POS σε όλα τα διόδια θα δημιουργήσει ουρές. Οπως εκτιμούν, ο μέσος χρόνος εξυπηρέτησης ενός οδηγού σε σταθμό διοδίων είναι 14 δευτερόλεπτα, χρόνος που θα αυξηθεί τουλάχιστον κατά το ένα τρίτο, λόγω του επιπλέον χρόνου που απαιτείται για την έγκριση της συναλλαγής από την τράπεζα, την εκτύπωση απόδειξης και, αν χρειαστεί, την εισαγωγή PIN. Υποστηρίζουν δε ότι, πλέον της δυνατότητας ηλεκτρονικής πληρωμής, η δυνατότητα πληρωμής σε POS παρέχεται στα κέντρα εξυπηρέτησης των εταιρειών και ότι αυτό επαρκεί.

Απαντώντας σε επερώτηση βουλευτή στη Βουλή τον περασμένο Μάρτιο, το υπουργείο Υποδομών τάχθηκε υπέρ της άποψης των παραχωρησιούχων.

Οπως ανέφερε, η πληρωμή με POS στα διόδια δεν πρέπει να προχωρήσει γιατί δεν επιβάλλεται από τις συμβάσεις παραχώρησης και ως εκ τούτου ενδέχεται να «γεννήσει» αιτήματα αποζημίωσης εκ μέρους των παραχωρησιούχων. Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι ουδέποτε το υπουργείο έθεσε τη λειτουργία POS στα διόδια και ως ζήτημα καλύτερης εξυπηρέτησης των οδηγών (που σήμερα πρέπει να συμπληρώσουν μια «φόρμα» οφειλής και να πληρώσουν αργότερα σε τράπεζα ή μέσω Ιντερνετ αν τύχει να βρεθούν στα διόδια χωρίς μετρητά, διαδικασία που προκαλεί... πολύ μεγαλύτερη καθυστέρηση στα διόδια από την πληρωμή με κάρτα).

Μετά την εξειδίκευση της σχετικής υποχρέωσης υπό το υπουργείο Οικονομικών τον Δεκέμβριο, οπότε και τέθηκε ως προθεσμία συμμόρφωσης η 11η Μαρτίου, η Hellastron επανήλθε με νέα επιστολή προς το υπουργείο. Επαναδιατυπώνοντας τα επιχειρήματά της, η ένωση ζήτησε να επανεξεταστεί η εξαίρεση των σταθμών διοδίων και, αν αυτό δεν γίνει δεκτό, να δοθεί παράταση εννέα μηνών για την απόκτηση των μηχανημάτων και την προσαρμογή των λογισμικών είσπραξης (μέχρι το τέλος του έτους). Αφησε, δε, ανοιχτό το ενδεχόμενο να κινήσει διαδικασία αίτησης αποζημίωσης για τη μεταβολή των όρων της σύμβασης παραχώρησης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο μόνος αυτοκινητόδρομος που διαθέτει POS σε όλους τους κλωβούς των διοδίων είναι η γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ