ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Foxtrot ***½
ΔΡΑΜΑ (2017)
Σκηνοθεσία: Σαμουέλ Μαόζ
Ερμηνείες: Λιόρ Ασκενάζι, Σάρα Αντλερ, Γιονατάν Σιράι

Ο Σαμουέλ Μαόζ του εξαιρετικού «Λίβανος» επιστρέφει με μια εξίσου καλή μαύρη σάτιρα πάνω στο σύγχρονο Ισραήλ, αλλά και στο τραγικά ειρωνικό παιχνίδι της μοίρας που συχνά επηρεάζει τις ζωές των ανθρώπων. Ο Μίκαελ και η Ντάφνα μαθαίνουν ξαφνικά πως ο γιος τους, Γιονατάν, σκοτώθηκε ενώ υπηρετούσε τη στρατιωτική του θητεία. Την απελπισία τους διαδέχεται ο τρομερός θυμός, προτού όμως μάθουν πως το παιδί είναι στην πραγματικότητα ζωντανό και τα πάντα ήταν ένα τραγικό λάθος. Στο δεύτερο κομμάτι της ταινίας μεταφερόμαστε σε έναν υπό διάλυση σταθμό στρατιωτικού ελέγχου, κυριολεκτικά στη μέση του πουθενά, όπου ο Γιονατάν περνάει τις ατέλειωτες μέρες της θητείας. Μαζί με τους υπόλοιπους φαντάρους σταματούν για έλεγχο τα περαστικά αυτοκίνητα –και τις καμήλες–, ενώ κάθε βράδυ παρατηρούν το κοντέινερ στο οποίο κοιμούνται να βυθίζεται όλο και περισσότερο στη λάσπη. Κάποια στιγμή, αναπόφευκτα, θα κληθούν να πάρουν μια καθοριστική απόφαση.

Ο Μαόζ καταφέρνει να μετατρέψει μια κλασική ιστορία ανατροπών σε σουρεαλιστικό ταξίδι, το οποίο ακροβατεί ανάμεσα στην τραγωδία και την κωμωδία. Ο βασικός χαρακτήρας του, που είναι ο πατέρας Μίκαελ (εξαιρετικός ο Λιόρ Ασκενάζι), αλληλεπιδρά, έστω και από απόσταση με τον γιο του, μέσω ενός μπλοκ ζωγραφικής. Η επικοινωνία τους, εκτός από προσωπική, είναι και ο καθρεφτισμός της σχέσης ανάμεσα στη δεύτερη και την τρίτη γενιά του Ολοκαυτώματος. Καθώς οι διαφορετικοί χρόνοι των αφηγήσεων ευθυγραμμίζονται, ο κύκλος της αρχαίας τραγωδίας ολοκληρώνεται – οι πρωταγωνιστές, άλλωστε, που δεν είναι έρμαια, έχουν ήδη προσυπογράψει την τύχη τους.

Αγκάθι ***
ΔΡΑΜΑ (2017)
Σκηνοθεσία: Γαβριήλ Τζάφκας
Ερμηνείες: Νέελ Ρόνχολτ, Γενς Σέτερ Λάσεν, Βίμπεκε Χάστρουπ

Ο Γαβριήλ Τζάφκας, τον οποίο έχουμε γνωρίσει μέσα από τις μικρού μήκους δουλειές του («Euroman») στο Φεστιβάλ Δράμας, κάνει ντεμπούτο στις μεγάλου μήκους με ένα κομψό αλληγορικό δράμα ελληνοδανικής συμπαραγωγής. Πρωταγωνιστές του είναι η Λίζα και ο Γιάκομπ, οι οποίοι αμέσως μετά τον γάμο τους αποφασίζουν αυθόρμητα να φύγουν για το ταξίδι του μέλιτος στην εξοχή της Δανίας. Εκεί, στην άκρη ενός μυστηριώδους δάσους, θα έρθουν αντιμέτωποι με τους εσωτερικούς τρόμους, καθώς και με τους κάπως αλλόκοτους γείτονές τους.

Η σχέση ενός ζευγαριού στο βάθος του χρόνου αναλύεται εδώ μέσα από ένα ευφυές εύρημα αλλά και τις διαδοχικές αλληγορικές αφηγήσεις που το συνοδεύουν. Τα πάντα, βέβαια, ξεκινούν από την ατμόσφαιρα. Η απομόνωση του ζευγαριού –θυμίζει το φετινό «Mother!» του Ντάρεν Αρονόφσκι–, το δάσος που δίνει τόνο παραμυθιού, ο συμβολικός «κλέφτης» (χρόνος, ρουτίνα;) που τους ταλαιπωρεί· όλα μας μεταφέρουν σε διαφορετικό περιβάλλον, ένα πειραματικό εργαστήριο, όπου οι δύο πρωταγωνιστές δοκιμάζονται στο μεταίχμιο μεταξύ πραγματικού και φανταστικού. Οπως πάντως επισημαίνει και ο ίδιος ο δημιουργός σε σημείωμά του, αυτοί οι παράλληλοι κόσμοι σχετίζονται και με την προσωπική του εμπειρία, του πνευματικού διαχωρισμού ανάμεσα σε Δανία και Ελλάδα.
Ενα άλλο στοιχείο με το οποίο «παίζει» η ταινία του Τζάφκα είναι η πίστη. Καλύτερα, η σχέση εμπιστοσύνης που υπάρχει ή χτίζεται μεταξύ δύο ανθρώπων και αποτελεί τη βάση της κοινής τους πορείας. Οταν η αμφιβολία και ο φθόνος μπει ανάμεσά τους, η ρήξη δεν αργεί να επέλθει, παρόλο που ο αργαλειός (της πιστής Πηνελόπης) συνεχίζει να δουλεύει στο διηνεκές.

Do It Yourself ***
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τσιλιφώνης
Ερμηνείες: Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Θέμης Πάνου, Μάκης Παπαδημητρίου
Χειροποίητο ντεμπούτο

Πολύ ενδιαφέρον σκηνοθετικό ντεμπούτο για τον Δημήτρη Τσιλιφώνη, ο οποίος παρουσιάζει μια σπιρτόζικη κωμική περιπέτεια έχοντας στο πλευρό του και εξαιρετικό καστ ηθοποιών. Ο μικροαπατεώνας Αλκης συμφωνεί να συμμετάσχει σε ένα βίντεο το οποίο σκοπεύει να αθωώσει έναν παράνομο επιχειρηματία. Στην πορεία, ωστόσο, θα καταλάβει πως η ζωή του βρίσκεται σε θανάσιμο κίνδυνο. Ο Τσιλιφώνης τοποθετεί τη δράση του αποκλειστικά μέσα σε έναν κλειστό χώρο –συγκεκριμένα κάποια στούντιο ταινιών πορνό– και στη διάρκεια μιας νύχτας. Διάσημες γκανγκστερικές ταινίες αλλά και μπόλικη σάτιρα πάνω στο είδος μπαίνουν στο μείγμα και μας συνοδεύουν μέχρι το φινάλε μιας αληθινά απολαυστικής και ελπιδοφόρας DIY παραγωγής.

Ο θάνατος του Στάλιν **
Σκηνοθεσία: Αρμάντο Ιανούτσι
Ερμηνείες: Στιβ Μπουσέμι, Σάιμον Ράσελ Μπιλ, Τζέφρι Ταμπόρ
Χιούμορ και... αγαθές προθέσεις

Ο Αρμάντο Ιανούτσι («Veep») διασκευάζει το graphic novel των Φαμπιέν Νούρι και Τιερί Ρόμπιν με θέμα όσα ακολούθησαν τον θάνατο του Σοβιετικού ηγέτη, το 1953. Ακολουθώντας την κωμική πλευρά της ιστορίας, ο Ιανούτσι σκιαγραφεί με καρικατουρίστικη υφή τους βασικούς «παίκτες» της εποχής, όπως ο Χρουστσόφ (Στιβ Μπουσέμι), ο Μπέρια (Σάιμον Ράσελ Μπιλ), ο Μαλένκοφ (Τζέφρι Ταμπόρ) κ.ο.κ., οι οποίοι αναμετρήθηκαν για τη διαδοχή στην εξουσία. Και αν η έξυπνη σάτιρα και το βρετανικό χιούμορ λειτουργούν σε κάποιες περιπτώσεις εξαιρετικά, ο –δυτικής προέλευσης– χλευασμός προς ένα λαό και την ιστορία του είναι μάλλον αχρείαστος, ανεξαρτήτως των όποιων αγαθών προθέσεων.

Death Wish ** ½
Σκηνοθεσία: Ιλάι Ροθ
Ερμηνείες: Μπρους Ουίλις, Βίνσεντ ντ’ Ονόφριο, Ελίζαμπεθ Σου
Εναλλακτικός «Τιμωρός»

Ο «ειδικός» της σύγχρονης δράσης Μπρους Ουίλις μπαίνει στα παπούτσια του Τσαρλς Μπρόνσον, σε ένα ριμέικ του ομώνυμου κλασικού θρίλερ της δεκαετίας του 1970. Ο δρ Κέρσεϊ, ο οποίος εργάζεται ως χειρουργός στα επείγοντα, βλέπει τη ζωή του να αναποδογυρίζει όταν η γυναίκα και η κόρη του δέχονται δολοφονική επίθεση μέσα στο σπίτι τους. Διψασμένος για εκδίκηση, αποφασίζει να αναλάβει ο ίδιος δράση κυνηγώντας τους ενόχους κι εκτελώντας στην πορεία πολλούς από τους εγκληματίες των δρόμων. Ο Ουίλις ενσαρκώνει εδώ έναν εναλλακτικό κομίστικο «Punisher», σε ένα αρκετά καλοστημένο φιλμ δράσης, το οποίο υπογράφει σκηνοθετικά ο ταλαντούχος παραγωγός του τρόμου («Hostel») Ιλάι Ροθ.

Εμείς...

Δημόσια πρόσκληση απευθύνει το Κέντρο Ελληνικού Κινηματογράφου για την υποβολή υποψηφιοτήτων στο πλαίσιο της δράσης «Producers on the Move», του ευρωπαϊκού δικτύου European Film Promotion. Η τελευταία θα διεξαχθεί κατά τη διάρκεια του προσεχούς Φεστιβάλ Καννών (10-14/5) και απευθύνεται σε ανερχόμενους παραγωγούς από την Ελλάδα, με βασική προϋπόθεση να διαθέτουν εμπειρία σε μία τουλάχιστον διεθνή συμπαραγωγή. Το πρόγραμμα αποσκοπεί στη δικτύωση των νέων επαγγελματιών και στην εξέλιξη των δημιουργικών σχεδίων τους. Προθεσμία έως 19 Μαρτίου. Αναλυτικές πληροφορίες στο 210-36.78.530.

...και οι άλλοι

Τεράστια είναι η εισπρακτική επιτυχία του «Black Panther». Το τελευταίο μπλοκμπάστερ της Marvel έχει πια ξεπεράσει το μισό δισ. δολάρια στα ταμεία της Βορείου Αμερικής, ξεπερνώντας έτσι στην ένατη θέση όλων των εποχών την «Πεντάμορφη και το Τέρας», σε μόλις 18 ημέρες προβολής. Οσο για το παγκόσμιο επίπεδο, κι εκεί ο «Πάνθηρας» πάει για ρεκόρ αφού έχει φτάσει ήδη τα 900 εκατομμύρια δολάρια σε εισπράξεις, ώντας ήδη μία από τις πιο επιτυχημένες ταινίες της χρονιάς. Το γεγονός πως πρόκειται για τον πρώτο Αφρικανό υπερήρωα είναι σίγουρα το «όχημα» το οποίο κινεί προς τα εμπρός μια κατά τα άλλα συνηθισμένα εντυπωσιακή κομίστικη παραγωγή· ενδεικτικοί ήταν, άλλωστε, και οι έπαινοι που απέσπασε η ταινία στα πρόσφατα Οσκαρ.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ