ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Αφιέρωμα: Αεροπορικά ταξίδια

Το ταξίδι στα 35.000 πόδια έχει γίνει πιο προσιτό, αλλά και πιο διασκεδαστικό από ποτέ. Ανακαλύψτε τρόπους για να επωφελείστε ακόμη περισσότερο κάθε στιγμή.

1. ΤΟ ΚΥΝΗΓΙ ΤΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΝΑΥΛΟΥ

Mια φορά κι έναν καιρό, όταν ήθελες να ταξιδέψεις αεροπορικώς στον προορισμό της επιλογής σου, τα κουκιά ήταν μετρημένα. Έπρεπε να αποφασίσεις πότε θα πας, πότε θα επιστρέψεις και ποια θέση σηκώνει η τσέπη σου: οικονομική, business ή πρώτη. Τα υπόλοιπα τα αναλάμβανε ο ταξιδιωτικός πράκτορας. Η είσοδος των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους έφερε μαζί της, εκτός από οικονομικότερους ναύλους και εκδημοκρατισμό του αεροπορικού ταξιδιού, και μια σειρά από άλλες παραμέτρους: θέλεις έξτρα χώρο για τα πόδια σου ή αντέχεις 4½ ώρες διπλωμένος μέχρι το Λονδίνο; Χωράνε τα πράγματά σου σε χειραποσκευή ή χρειάζεσαι μεγαλύτερη βαλίτσα; Προτιμάς να διαλέξεις εσύ τη θέση σου στο αεροπλάνο ή δεν σε νοιάζει αν η παρέα σου βρίσκεται στην άλλη άκρη της καμπίνας; Θέλεις να μπορείς να αναπροσαρμόσεις τις ημερομηνίες της πτήσης σου ή είσαι σίγουρος πως αυτό δεν θα χρειαστεί;

Τη διαβάθμιση των ναύλων, ανάλογα με την ευελιξία και τις προσφερόμενες ανέσεις, που εισήγαγαν οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους δεν άργησαν να υιοθετήσουν και οι υπόλοιπες αεροπορικές εταιρείες, ρίχνοντας και εκείνες με τη σειρά τους τις τιμές. Σε αυτό το πλαίσιο, οι ναύλοι basic economy της αμερικανικής United σημαίνουν μεταξύ άλλων πως ο επιβάτης δεν έχει συγκεκριμένη θέση στο αεροπλάνο, δεν δικαιούται να τοποθετήσει στο ντουλαπάκι πάνω από το κάθισμά του τη χειραποσκευή του και ότι στην περίπτωση αναποδιάς  (ακύρωση πτήσης, καθυστέρηση, κ.λπ.) θα είναι από τους τελευταίους που θα εξυπηρετηθεί. Οι περιορισμοί ίσχυαν μέχρι πρότινος μόνο στις ενδοαμερικανικές πτήσεις, επεκτείνονται όμως και στα διεθνή δρομολόγια της εταιρείας.
Αντίστοιχα, στις 15 Ιανουαρίου 2018 η Ryanair έθεσε σε εφαρμογή τη νέα πολιτική αποσκευών της, σύμφωνα με την οποία οι επιβάτες έχουν τη δυνατότητα με τον βασικό ναύλο τους να μεταφέρουν στην καμπίνα είτε μια μικρή χειραποσκευή είτε τον φορητό τους υπολογιστή. Για να έχουν μαζί τους μέσα στο αεροσκάφος μία μεγαλύτερη, θα πρέπει να εξασφαλίσουν «προτεραιότητα επιβίβασης», να καταβάλουν δηλαδή επιπλέον 5 ευρώ την ώρα της κράτησης ή 6 ευρώ έως και μία ώρα πριν από την ώρα αναχώρησης. Με λίγα λόγια, όσες περισσότερες... εκπτώσεις είναι διατεθειμένος να κάνει κανείς τόσο πιο ανταγωνιστική τιμή θα πετύχει.

Σε αυτό το «κυνήγι» δεν είμαστε μόνοι. Τα «εργαλεία» που ο ταξιδιώτης έχει στη διάθεσή του στην ψηφιακή εποχή είναι πολλά και προστίθενται συνεχώς σε αυτά ακόμη περισσότερα, όπως είναι ο χάρτης της πρωτοποριακής υπηρεσίας Google Flights: με μια ματιά ο χρήστης μπορεί να δει για ποιους προορισμούς προσφέρονται οικονομικοί ναύλοι, αλλά και –για κάποιες αερογραμμές– πόσο κοστίζουν οι προαιρετικές επιλογές (μεγαλύτερο όριο βάρους, δυνατότητα επιλογής θέσης κ.ά.). Παράλληλα, με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης, η ίδια υπηρεσία είναι σε θέση, αναλύοντας δεδομένα παλαιότερων πτήσεων, να προβλέψει αν μια πτήση θα έχει καθυστέρηση, πριν ακόμη υπάρξει επίσημη επιβεβαίωση από τον αερομεταφορέα...


ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: Ilse Meulendijks/studiojuxta.com

2. ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ

Βρίσκεστε σε ένα υπαίθριο παζάρι και πλησιάζετε τον πάγκο ενός πλανόδιου, στον οποίο δεν αναγράφονται οι τιμές των προϊόντων. Τον ρωτάτε πόσο κοστίζει το αντικείμενο που σας ενδιαφέρει. Εκείνος σας κοιτάζει από πάνω μέχρι κάτω –τι φοράτε, πώς στέκεστε στον χώρο, έχετε τον «τρόπο» σας ή μήπως θα χάσει τον χρόνο του μ αζί σας– και αντίστοιχα προσαρμόζει προφορικά την τιμή που θα σας πει, προς τα πάνω ή προς τα κάτω. Το παραπάνω παράδειγμα περιγράφει –με κάπως χονδροειδή τρόπο, που ωστόσο δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα– τον τρόπο λειτουργίας της λεγόμενης δυναμικής τιμολόγησης, την οποία ήδη εφαρμόζουν κάποιοι αερομεταφορείς σε ορισμένες περιπτώσεις αναζήτησης ναύλων. Με τη βοήθεια των cookies και των λογαριασμών που οι πελάτες διατηρούν στα sites των αεροπορικών εταιρειών, αυτές έχουν τη δυνατότητα με το κατάλληλο λογισμικό να αντλήσουν πληροφορίες για το προφίλ των πελατών τους (ηλικία, καταναλωτικές συνήθειες κ.ά.) και να τους προσφέρουν παραμετροποιημένες τιμές για τη θέση που τους ενδιαφέρει, αλλά και ειδικές προσφορές ως επιβράβευση για την «πίστη» τους. Θεωρητικά, το εργαλείο της δυναμικής τιμολόγησης τους δίνει επίσης την ευχέρεια να προσαρμόσουν σε πραγματικό χρόνο την τιμή του εισιτηρίου στην αγοραστική δύναμη των υποψήφιων επιβατών τους, αντίθετα με αυτό που συμβαίνει μέχρι σήμερα, που οι τιμές διαμορφώνονται, ως επί το πλείστον, σύμφωνα με την περίοδο ταξιδίου, τις ημέρες και τις ώρες πτήσης.

3. ΟΙ ΕΠΙΒΑΤΕΣ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΝ

Μέσα στο 2017, πάνω από 71.400 επιβάτες σε 30 χώρες σε όλο τον κόσμο δικαιούνταν αποζημιώσεις συνολικού ύψους 23.308.683 ευρώ λόγω καθυστερήσεων ή ακυρώσεων πτήσεων με υπαιτιότητα του αερομεταφορέα. Στο αεροδρόμιο της Αθήνας, το 27ο στον κόσμο σε ποιότητα υπηρεσιών και ακρίβεια χρόνου πτήσεων, καθυστερήσεις στις πτήσεις τους μεγαλύτερες των 3 ωρών αντιμετώπισαν σχεδόν 14.000 επιβάτες (Ιαν-Δεκ. 2017), οι οποίοι αντίστοιχα ήταν σε θέση να διεκδικήσουν αποζημιώσεις της τάξης των 3,5 εκατ. ευρώ από τις εταιρείες.

Από το 2013 που ιδρύθηκε μέχρι σήμερα, η εταιρεία νομικής υποστήριξης Airhelp έχει εξυπηρετήσει περισσότερους από 5 εκατ. ταξιδιώτες, κάνοντας τα... περίπλοκα απλά. Χρησιμοποιώντας το δωρεάν εργαλείο υπολογισμού αποζημίωσης της Airhelp (στο site ή την εφαρμογή για κινητές συσκευές), ο επιβάτης μπορεί να διερευνήσει αν πληροί τις προϋποθέσεις για να διεκδικήσει χρήματα για τυχόν καθυστερήσεις, ακυρώσεις και overbooking πτήσεων, άρνηση επιβίβασης, χαμένες πτήσεις διασύνδεσης (ανταποκρίσεις) και προβλήματα με τις αποσκευές (φθορά ή απώλεια), που ανάλογα με την περίπτωση μπορεί να φτάσουν και τα 600 ευρώ.

Αν λοιπόν το ταξίδι σας δεν πάει όπως το είχατε σχεδιάσει, κατ’ αρχάς προνοήστε: φυλάξτε την κάρτα επιβίβασης, ενημερωθείτε για τον λόγο καθυστέρησης και σημειώστε τον πραγματικό χρόνο άφιξης στον προορισμό σας. Αν η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη των 5 ωρών, ζητήστε από την αεροπορική εταιρεία να σας εξασφαλίσει δωμάτιο σε ξενοδοχείο και φυλάξτε τις αποδείξεις αν η καθυστέρηση σας επιφέρει επιπλέον δαπάνες. Διερευνήστε κατά πόσο δικαιούστε αποζημίωση (ο οδηγός που θα βρείτε στα ελληνικά στο site της Airhelp είναι εξαιρετικά κατατοπιστικός), καθώς ισχύουν διαφορετικοί κανονισμοί εντός και εκτός Ε.Ε., και διεκδικήστε την.  


ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ: Ilse Meulendijks/studiojuxta.com

4. ΤΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ ΤΗΣ ΨΥΧΑΓΩΓΙΑΣ

Κάποτε οι ώρες στο αεροπλάνο ήταν ατέλειωτες. Στις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων μια κεντρική οθόνη πρόβαλλε ταινία που σχεδόν στραβολαίμιαζες για να καταφέρεις να την παρακολουθήσεις, οι αεροσυνοδοί μοίραζαν ακουστικά από τα οποία μπορούσες να ακούσεις μια μικρή playlist από χαζοχαρούμενα συνήθως τραγούδια και, κατά βάση, είχες στραμμένο το βλέμμα στον διάδρομο, μπας και δεις τις αεροσυνοδούς να ετοιμάζουν το τρόλεϊ με τους δίσκους φαγητού, για να «σπάσει» κάπως το ταξίδι στη μέση. Αν επιβιβαζόσουν χωρίς το βιβλίο ή την εφημερίδα σου, ελαφρώς την είχες βάψει! Όμως, είπαμε, αυτά συνέβαιναν παλιά.

Η ψυχαγωγία εν πτήσει αποτελεί πια «στοίχημα» για τις αεροπορικές εταιρείες. Όχι απλώς επενδύουν σε αυτήν, αλλά και βραβεύονται για τις καινοτομίες που εφαρμόζουν και την πληθώρα επιλογών που προσφέρουν. Έτσι, πάνω από 2.500 κανάλια με ταινίες, τηλεοπτικά σόου, μουσική, παιχνίδια, αλλά και... μαθήματα ξένων γλωσσών (αραβικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ισπανικά) περιμένουν μεταξύ άλλων τους επιβάτες της Emirates (1η θέση στην κατάταξη της Skytrax), ενώ η Qatar (2η θέση), εκτός από χολιγουντιανά φιλμ, προβάλλει επίσης αραβικές, Bollywood, ασιατικές και ευρωπαϊκές ταινίες. «Δυνατά» χαρτιά στην in-flight ψυχαγωγία, σύμφωνα με την ίδια κατάταξη, έχουν επίσης να επιδείξουν κατά σειρά η Singapore Airlines, η Turkish Αirlines, η Virgin Atlantic και η Lufthansa.

5. WI-FI ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ

Μέχρι πρότινος, τα αεροπορικά ταξίδια ήταν ταυτισμένα με την ψηφιακή... αποτοξίνωση. Όσες ώρες διαρκούσε η πτήση σου δεν είχες πρόσβαση στα e-mails και στις ειδοποιήσεις στο κινητό σου. Ο βασικός λόγος ήταν ότι η τεχνολογία δεν είχε εξελιχθεί τόσο ώστε να επιτρέπει υψηλές ταχύτητες και σήμα «καμπάνα» στα 35.000 πόδια, αλλά και ότι το κόστος της είναι ιδιαίτερα υψηλό.

Όμως, η τεχνολογική πρόοδος καλπάζει   υπολογίζεται ότι μέχρι το 2020 ο συγκεκριμένος κλάδος θα αποφέρει έσοδα δισεκατομμυρίων στις αερομεταφορές, ενώ μέσα στην επόμενη πενταετία ο μισός και πλέον παγκόσμιος στόλος θα είναι εξοπλισμένος με τις απαιτούμενες τεχνολογικές υποδομές, προκειμένου οι επιβάτες να έχουν πρόσβαση σε ασύρματο ίντερνετ. Δωρεάν Wi-Fi εν πτήσει προσφέρουν σήμερα 8 αεροπορικές εταιρείες: η Emirates (σε όλα τα A380s και σε κάποια B777 τα πρώτα 20MB είναι δωρεάν, ενώ για τους κατόχους κάρτας μιλίων Emirates Skywards που ταξιδεύουν σε Business και First Class, σε όλη την πτήση), η JetBlue (σε όλα τα A321 η βασική υπηρεσία Simply Surf είναι δωρεάν), η Norwegian (σε 61 από τα 76 Boeing 737-800 που εκτελούν ενδοευρωπαϊκές πτήσεις η υπηρεσία είναι δωρεάν), η Turkish Airlines (στα B777-300ER δωρεάν για τους επιβάτες της Business Class), η Air China (στα Airbus 330 και στα Boeing 777 δωρεάν, αλλά δεν επιτρέπεται η πρόσβαση από smartphones), η Philippine Airlines (σε κάποια δρομολόγια και αεροσκάφη δωρεάν τα πρώτα 30 λεπτά ή 15MB), η Hong Kong Airlines (σε όλα τα A330-200 δωρεάν) και η Nok Air (σε περιορισμένο αριθμό αεροσκαφών δωρεάν).


Scott Keyes

Ειδικός στους οικονομικούς ναύλους, ιδρυτής του site scottscheapflights.com. Έχει ταξιδέψει σε 45 χώρες του κόσμου (και 45 αμερικανικές πολιτείες) και περνάει 8-12 ώρες την ημέρα ψάχνοντας φθηνά αεροπορικά εισιτήρια στο Google Flights.

Ποια είναι η «χρυσή» σας συμβουλή;
Να είστε ευέλικτοι. Αντί να ακολουθείτε την πεπατημένη –επιλογή προορισμού και ημερομηνίας, αναζήτηση, αγορά–, να κινείστε αντίστροφα. Χρησιμοποιώντας τη λειτουργία του χάρτη στο Google Flights ή στο Kiwi, εντοπίστε πού βρίσκονται τα φθηνά εισιτήρια, επιλέξτε προορισμό ανάμεσα στους προσφερομένους και καταλήξτε σε βολική ημερομηνία στο τέλος.

Ποιες «παγίδες» πρέπει να αποφεύγουμε;
Να αφήνετε τον χρόνο να περνάει μέχρι να κλείσετε εισιτήριο. Είναι λάθος να πιστεύει κανείς ότι οι τιμές θα πέσουν την τελευταία στιγμή ή ότι το να κλείσεις έναν μήνα νωρίτερα από την αναχώρηση το εισιτήριό σου είναι ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Ιδανικά η κράτηση πρέπει να γίνεται δύο μήνες νωρίτερα ή, αν το ταξίδι πραγματοποιηθεί σε περίοδο αιχμής, 6-8 μήνες πιο νωρίς. Ωστόσο, αν ταξιδεύετε off-season, ίσως εμφανιστούν οικονομικότεροι ναύλοι κοντά στην ημερομηνία αναχώρησης, αλλά μην το παρακάνετε περιμένοντας τυχόν προσφορές.

Τι είναι τα λεγόμενα mistake fares;
Σε κάποιες περιπτώσεις, είτε οι αερομεταφορείς είτε οι online travel agents πουλούν ένα εισιτήριο χαμηλότερα από όσο θα έπρεπε, από λάθος είτε στην... πληκτρολόγηση της τιμής από υπάλληλο της αεροπορικής, είτε στη μετατροπή της συναλλαγματικής ισοτιμίας, είτε από σφάλμα ανάμεσα σε δύο συνεργαζόμενες αεροπορικές των οποίων «μπερδεύτηκαν» τα συστήματα. Κάποιες φορές το λάθος είναι εκούσιο, προκειμένου η εταιρεία να δημιουργήσει «ντόρο» για τις χαμηλές τιμές της και να προσελκύσει κίνηση στο site της. Οι πιο οικονομικοί ναύλοι που αγόρασα ποτέ ήταν mistake fares: έχω ταξιδέψει με επιστροφή από τη Νέα Υόρκη στο Μιλάνο με 130 δολάρια και από την Καλιφόρνια στην Ιαπωνία με μόλις 169 δολάρια. Φυσικά, αν σας προκύψουν, μην αναβάλετε την κράτηση, διότι αργότερα δεν θα υπάρχουν πια. Κλείστε εισιτήριο αμέσως.


ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟΣΟ ΜΑΚΡΙΑ

Νέες υπηρεσίες και αναβαθμίσεις σε ήδη υπάρχουσες αλλάζουν τον τρόπο που πετάμε.

• Το τέλος των διαβατηρίων
Στα τέλη του 2018, τα γκισέ ελέγχου διαβατηρίων στο αεροδρόμιο του Ντουμπάι θα αντικαταστήσουν ένα... ενυδρείο εικονικής πραγματικότητας και η βιομετρική εξακρίβωση της ταυτότητας των επιβατών. Οι ταξιδιώτες θα περνούν από τον ειδικά διαμορφωμένο χώρο και, καθώς θα παρατηρούν τα «ψάρια», μια σειρά από 80 κάμερες θα σκανάρουν τα πρόσωπά τους και θα ταυτοποιούν τα στοιχεία τους. Η νέα τεχνολογία θα εφαρμοστεί αρχικά στο Terminal 3 του αεροδρομίου και θα ακολουθήσουν, μέχρι το 2020, οι υπόλοιποι τερματικοί σταθμοί. Τον Μάρτιο του 2019 αναμένεται να ξεκινήσει η πιλοτική εφαρμογή αντίστοιχου αυτοματοποιημένου συστήματος βιομετρικής ταυτοποίησης στοιχείων και στα αεροδρόμια της Αυστραλίας.

• Καμπίνα στα μέτρα σας
Transpose ονομάζεται ένα από τα πιο φιλόδοξα ερευνητικά πρότζεκτ της Airbus, που βρίσκεται σε εξέλιξη τα τελευταία χρόνια. Στην ουσία επανεξετάζει τους χώρους στην καμπίνα του αεροσκάφους όπως τους ξέραμε μέχρι σήμερα, προσφέροντας ευελιξία στον αερομεταφορέα και αναβάθμιση της πτητικής εμπειρίας για τον επιβάτη. Το Transpose προτείνει για κάθε αεροπλάνο την κατασκευή διαφορετικών τμημάτων/θαλάμων, που τοποθετούνται και αποσπώνται από την άτρακτο ανάλογα με τις εμπειρίες και τις υπηρεσίες που ο αερομεταφορέας θέλει να προσφέρει στους επιβάτες στην εκάστοτε πτήση: γυμναστήριο, παιδότοπο, περισσότερα κρεβάτια και λιγότερα καθίσματα, καφέ, κ.λπ.

• Υπερατλαντικά ταξίδια χαμηλού κόστους
H επανάσταση που έφεραν οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους στα αεροπορικά ταξίδια επεκτείνεται με ταχείς ρυθμούς και στις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων. Η σκανδιναβική Norwegian, η τρίτη μεγαλύτερη low-cost στην Ευρώπη, έχει εντάξει στα δρομολόγιά της και πτήσεις προς αμερικανικούς προορισμούς, ενώ η γερμανική Eurowings πετάει από το αεροδρόμιο της Κολωνίας προς Άγιο Δομίνικο, Κούβα, Ταϊλάνδη. Στα καθ’ ημάς, από τον Ιούνιο του 2017 η Scoot συνδέει την Αθήνα με την Ασία σε... τιμή ευκαιρίας, με την προϋπόθεση πάντα της έγκαιρης κράτησης.

• Ρεκόρ στον αέρα
Στις 24 Μαρτίου, για πρώτη φορά στην ιστορία των εμπορικών αερομεταφορών, εγκαι-
νιάζεται η απευθείας αεροπορική σύνδεση Ευρώπης και Αυστραλίας με το νέο δρομολόγιο Λονδίνο-Περθ της Qantas. Διανύοντας 9.000 μίλια (14.500 χλμ.) και καλύπτοντας οκτώ διαφορετικές ζώνες ώρας σε 17 ώρες, θα είναι μία από τις μεγαλύτερες σε διάρκεια non-stop πτήσεις στον κόσμο. Η αεροπορική εταιρεία συνεργάστηκε στενά με επιστημονική ομάδα του Σίδνεϊ για τον περιορισμό των συμπτωμάτων του τζετ λαγκ, προσαρμόζοντας τον εσωτερικό φωτισμό του Boeing 787 στη χρωματική παλέτα του ξημερώματος και του δειλινού, διαμορφώνοντας αντίστοιχα τη θερμοκρασία στους χώρους της καμπίνας και προσφέροντας γεύματα που βοηθούν τον οργανισμό να ξαναρυθμίσει το βιολογικό ρολόι του. 

• Drop-off όπου κι αν είσαι
Από το 2016 η βρετανική start-up Portr παραλαμβάνει τις αποσκευές των ταξιδιωτών από το κατώφλι του σπιτιού τους και αυτοί τις... ξαναβλέπουν στον ιμάντα του αεροδρομίου του προορισμού τους. Η υπηρεσία ξεκίνησε από το London City και το Gatwick, αλλά από τον περασμένο Οκτώβριο προσφέρεται και για αναχωρήσεις από το αεροδρόμιο του Heathrow.

Online

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ