ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Εκθεση... αναφοράς από την ΤτΕ

ΓΙΟΥΛΗ ΕΠΤΑΚΟΙΛΗ

Παναγιώτης Τέτσης, «Τοπίο της Αθήνας», 1960. Ελαιογραφία σε καμβά.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σπουδαίες υπογραφές –από τον Ιωάννη Αλταμούρα και τον Νικόλαο Γύζη μέχρι τον Γιάννη Τσαρούχη, τον Παναγιώτη Τέτση και τον Γιώργο Ρόρρη–, ποικιλία τεχνοτροπιών και θεμάτων, έργα που αντιπροσωπεύουν σε μεγάλο εύρος τη νεοελληνική τέχνη, ανάμεσά τους αριστουργήματα που σπάνια το φιλότεχνο κοινό έχει την ευκαιρία να θαυμάσει. Η πολυαναμενόμενη έκθεση «Τόποι Αναφοράς» από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος ανοίγει αύριο τις πύλες της για το κοινό, ενώ σήμερα στις 6.30 μ.μ. θα πραγματοποιηθούν τα επίσημα εγκαίνια από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο.

Η συλλογή άρχισε να χτίζεται το 1928 και είναι αποκλειστικά Ελλήνων καλλιτεχνών. Δίνει έμφαση στην τοπιογραφία, έχει ιδιαίτερη προτίμηση στους καλλιτέχνες του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα και των αρχών του 20ού, αλλά φτάνει μέχρι και τη σύγχρονη εποχή. Η ΤτΕ ενδιαφέρεται να επενδύει σε έργα που αντανακλούν ισχυρούς συμβολισμούς και αξίες. Αν και προβλέπεται ετήσιο μπάτζετ για αγορά έργων τέχνης, δεν αξιοποιείται κάθε χρόνο, ενώ η τελευταία αγορά έγινε το 2014, όταν προστέθηκαν στη συλλογή 14 έργα Ελλήνων καλλιτεχνών.

Ως προς τη δομή της έκθεσης, την επιμέλεια της οποίας υπογράφει η ιστορικός τέχνης Χάρις Κανελλοπούλου, έχει γίνει μια μελετημένη επιλογή 160 έργων από τα σχεδόν 3.000. Η πρώτη ενότητα σχετίζεται με την αρχαιότητα: με αφετηρία το εμβληματικό σχέδιο της Παλλάδος Αθηνάς που δημιούργησε ο Νικόλαος Γύζης για το λάβαρο του Πανεπιστημίου Αθηνών, παρουσιάζονται έργα που αναδεικνύουν πρόσωπα της μυθολογίας, παραστάσεις της αρχαίας ιστορίας και απεικονίσεις αρχαιολογικών τοπίων. Η δεύτερη ενότητα αφορά τον τρόπο με τον οποίο η τέχνη προσεγγίζει θέματα του καθημερινού κόσμου: ηθογραφικές σκηνές από συνήθειες της καθημερινής ζωής, προσωπογραφίες, αλλά και εκδοχές της νεκρής φύσης έρχονται στο προσκήνιο από καλλιτέχνες του 19ου και του 20ού αιώνα. Στην τρίτη ενότητα, παρουσιάζονται έργα που τονίζουν τη σημασία του τοπίου ως οδηγού για την καλλιτεχνική έκφραση. Ξεχωρίζει το είδος της θαλασσογραφίας και ιδιαίτερα οι σειρές έργων των Ιωάννη Αλταμούρα και Κωνσταντίνου Βολανάκη. Στον 20ό αιώνα, το ενδιαφέρον στρέφεται προς την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα της ζωγραφικής της υπαίθρου και του αστικού τοπίου με έργα των Σπύρου Παπαλουκά και Κωνσταντίνου Μαλέα, αλλά και των μεταγενέστερων Σπύρου Βασιλείου, Παναγιώτη Τέτση κ.ά.

Την έκθεση συνοδεύει η έκδοση «Τόποι Αναφοράς. Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος», την οποία το κοινό θα μπορεί να αγοράσει από το πωλητήριο του Μουσείου Μπενάκη. Τα έσοδα από τις πωλήσεις της έκδοσης θα διατεθούν στο Εργαστήρι Ειδικής Αγωγής «Μαργαρίτα», ένα εξειδικευμένο κέντρο επαγγελματικής κατάρτισης και απασχόλησης ατόμων με νοητική υστέρηση. Για την ξενάγηση των επισκεπτών της έκθεσης θα υπάρχει δυνατότητα ακουστικού οδηγού (audio guide).
 

​​Η έκθεση οργανώνεται από το Κέντρο Πολιτισμού, Ερευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας και το Μουσείο Μπενάκη. Πειραιώς 138. Διάρκεια έκθεσης: 15/3-20/5.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ