Ο Αλέξανδρος Δανιηλίδης στην «Κ»: Η ζυθοποιία έγινε δεξαμενή άντλησης φόρων

Ο Αλέξανδρος Δανιηλίδης στην «Κ»: Η ζυθοποιία έγινε δεξαμενή άντλησης φόρων

5' 43" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Στοχεύουμε στην ανάπτυξη. Δεν είμαστε εδώ απλώς για να διαχειριστούμε τη δυσκολία. Θέλουμε να δημιουργήσουμε προστιθέμενη αξία». Σε αυτή τη φράση συνοψίζει το όραμά του για την Αθηναΐκή Ζυθοποιία ο κ. Αλέξανδρος Δανιηλίδης, ο οποίος βρίσκεται στο τιμόνι της εταιρείας από την 1η Φεβρουαρίου 2018. Ο νέος διευθύνων σύμβουλος της θυγατρικής του ομίλου Heineken στην Ελλάδα, αλλά με μεγάλη εμπειρία σε αυτήν, καθώς εργάστηκε στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία από το 1992 έως το 2012 φθάνοντας στη θέση του εμπορικού διευθυντή, στην πρώτη του συνέντευξη αποκαλύπτει τα σχέδια της εταιρείας για τις επενδύσεις και περνάει στην αντεπίθεση για την καταδίκη από την Επιτροπή Ανταγωνισμού.

– Πώς διαμορφώθηκε η αγορά μπίρας το 2017 και ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για το 2018;

– Το 2017 η αγορά υποχώρησε, σύμφωνα με τις δικές μας εκτιμήσεις, κατά περίπου 2,5%, και η εταιρεία μας κινήθηκε πολύ κοντά στα επίπεδα της αγοράς. Το πρώτο εξάμηνο του 2017 ήταν πολύ κακό, ενώ στο δεύτερο υπήρξε βελτίωση, η οποία, όμως, δεν μπόρεσε να αντισταθμίσει τις μεγάλες απώλειες του πρώτου. Για το 2018 είναι πολύ νωρίς να πούμε ακόμη. Είμαστε αισιόδοξοι ότι η αγορά θα είναι θετική και ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία θα ακολουθήσει αυτή την τάση.

– Κατά πόσον έχουν επηρεάσει οι αυξήσεις του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης τα αποτελέσματα της εταιρείας;

– Δεν μπορεί ένας κλάδος που έχει πολύ σημαντικό θετικό αποτύπωμα στην ελληνική οικονομία να χρησιμοποιείται ως δεξαμενή άντλησης φόρων. Από το 2010 ο ΕΦΚ στην μπίρα έχει αυξηθεί κατά 300%. Το μπουκάλι του μισού λίτρου, που αποτελεί την πιο δημοφιλή συσκευασία, έχει την 6η ακριβότερη τιμή στην Ελλάδα μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών. Χωρίς τους φόρους, η Ελλάδα πέφτει στη 17η θέση, πολύ κάτω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο. Καταλαβαίνουμε ότι οι κυβερνήσεις δέχονται πίεση να βρουν εύκολα έσοδα. Εμείς αυτό που θα θέλαμε είναι πριν από τη λήψη τέτοιων αποφάσεων να προηγείται ένας διάλογος για να αναδεικνύονται όλες οι διαστάσεις αυτών των αποφάσεων. Αλλωστε, η «εύκολη» λύση μπορεί, τελικά, να μην είναι η καλύτερη ούτε για τα δημόσια οικονομικά. Εμείς θα ξεκινήσουμε έναν διάλογο με την κυβέρνηση και όλα τα κόμματα και τους θεσμικούς φορείς.

– Πέραν των φόρων, άλλο ένα εμπόδιο στον κλάδο ήταν η αναχρονιστική νομοθεσία που δεν επέτρεπε μέχρι πέρυσι την παραγωγή μηλίτη στην Ελλάδα. Εχει υπάρξει καμία πρόοδος;

– Ως Eνωση Ζυθοποιών κάναμε μια πρόταση για την παραγωγή μηλίτη, σαφώς αυστηρότερη από αυτήν που ισχύει στη συντριπτική πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών. Ο διάλογος με τους αρμόδιους φορείς αρχικά προσέκρουσε σε ένα σκεπτικό που δεν ευνοεί τις επενδύσεις. Εχουμε έναν κλάδο που έχει όρεξη να επενδύσει και να παραγάγει στην Ελλάδα, όχι άνευ όρων. Ελπίζουμε ότι το μήνυμα έγινε κατανοητό και εντός των επόμενων εβδομάδων αναμένουμε νέα απόφαση σε όφελος της ελληνικής βιομηχανίας.

– Αν εκδοθεί νέα απόφαση, πότε θα προχωρήσετε στη σχετική επένδυση που έχετε προαναγγείλει;

– Την αμέσως επόμενη ημέρα. Η συγκεκριμένη επένδυση έχει κοστολογηθεί, έχει εγκριθεί από τον όμιλο και περιλαμβάνεται στο επενδυτικό πρόγραμμα των 61 εκατ. ευρώ για την προσεχή τριετία. Θα γίνει νέα γραμμή παραγωγής στο εργοστάσιό μας στην Πάτρα. Το επόμενο βήμα είναι –όπως κάναμε και με τη συμβολαιακή γεωργία και το κριθάρι– να δούμε με τους συνεργάτες μας στο εξωτερικό ποιες ποικιλίες μήλων στην Ελλάδα μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως πρώτη ύλη για τον μηλίτη μας. Επιπλέον, το εργοστάσιο της Πάτρας έχει επιλεγεί από τον όμιλο της Heineken μαζί με τρία άλλα για την πιλοτική παραγωγή ενός πρωτοποριακού συστήματος για την μπίρα σε βαρέλι. Το πρωτοποριακό στοιχείο έγκειται στο ότι μπορεί η μπίρα να σερβίρεται κρύα χωρίς να αναμειγνύεται με διοξείδιο του άνθρακα, κάτι που δημιουργεί μια μεγαλύτερη αίσθηση φρεσκάδας.

– Στις 22 Μαρτίου πρόκειται να εκδικασθεί στο Αμστερνταμ η αγωγή της Ζυθοποιίας Μακεδονίας – Θράκης που ζητεί αποζημίωση 100 εκατ. ευρώ από τη Heineken, καθώς η Αθηναϊκή Ζυθοποιία κρίθηκε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού ότι καταχράστηκε τη δεσπόζουσα θέση της. Τι απαντάτε σε όσους σας κατηγορούν;

– Για την αγωγή κατά της Heineken δεν θα σχολιάσω. Για την υπόθεση, πάντως, εν συνόλω θα σας πω το εξής: υπάρχει μία απόφαση στην Ελλάδα, την οποία σεβόμαστε, χωρίς να σημαίνει ότι συμφωνούμε με το σκεπτικό της. Εχω εντολή από τους συναδέλφους μου να κυνηγήσουμε τη δικαίωσή μας μέχρι το τέλος (σ.σ.: η εταιρεία έχει προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας), είτε στα ελληνικά είτε στα ευρωπαϊκά δικαστήρια. Είμαστε πεπεισμένοι ότι το σκεπτικό της απόφασης βασίζεται σε γεγονότα που δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα. Δεν έχει γίνει σωστή αξιολόγηση των στοιχείων. Πιστεύω ακράδαντα ότι θα έρθει η στιγμή που θα δικαιωθούμε. Στην ελληνική αγορά κάποιοι έστησαν τις εταιρείες τους βασιζόμενοι σε μια προσπάθεια να δείξουν ότι υπάρχει μια εταιρεία που δεν προωθεί τον ανταγωνισμό. Θέλουν να πείσουν ότι για οποιαδήποτε αρρυθμία της ελληνική αγοράς ευθύνεται η Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Αυτοί που έχουν καταγγείλει την εταιρεία μας έχουν κερδίσει μερίδια όλα αυτά τα χρόνια που διαμαρτύρονται. Εμείς, τι κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης κάναμε, όταν χάναμε μερίδιο; Πρέπει να κάνουμε μια σοβαρή κουβέντα με αριθμούς και στοιχεία. Αλλά ζούμε σε ένα περιβάλλον όπου η κραυγή «πουλάει» πολύ περισσότερο από τον διάλογο.

– Τύχατε διαφορετικής αντιμετώπισης επειδή η εταιρεία είναι θυγατρική ξένου ομίλου;

– Η εταιρεία είναι μεγάλη και πολυεθνική. Επομένως είναι εύκολος στόχος. Θα πρέπει, όμως, να ορίσουμε τι είναι «ελληνικότητα». Η εταιρεία έχει ξεκάθαρα ελληνική ψυχή. Θέλουμε επενδυτές που επενδύουν σταθερά στην Ελλάδα εδώ και δεκαετίες; Θέλουμε επενδυτές οι οποίοι επενδύουν σε παραγωγή κι όχι απλά σε εμπορία; Θέλουμε επενδυτές που θέλουν να βοηθήσουν και τον πρωτογενή τομέα παραγωγής; Θέλουμε επενδυτές που το 90% των πρώτων υλών και των υλικών συσκευασίας το προμηθεύονται από την Ελλάδα; Θέλουμε επενδυτές που οι εργαζόμενοί τους δουλεύουν με όρους ασφάλειας και εργασίας πολύ πάνω από το νόμιμο; Θέλουμε εταιρείες που εστιάζουν στις εξαγωγές; Θέλουμε εταιρείες που έχουν θετικό αποτύπωμα και στο περιβάλλον; Θέλουμε εταιρείες που να έχουν καλή σχέση με το ελληνικό εμπόριο; Αν κάποιος έβγαινε να ρωτήσει την αγορά, θα έπαιρνε διαφορετικές απαντήσεις από αυτές που με κάποιον τρόπο επιλεκτικά παρουσιάστηκαν από τρίτους στην υπόθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

– Πώς βλέπετε την πορεία της ελληνικής οικονομίας και της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας μέσα σε αυτήν;

– Πιστεύω ότι η Ελλάδα έχει ξεκάθαρα περιθώρια ανάπτυξης, η αγορά της μπίρας έχει επίσης σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης και η εταιρεία μας έχει όλα τα εχέγγυα για να είναι ένας πολύ θετικός πόλος ανάπτυξης σε πάρα πολλά επίπεδα της αγοράς. Εχει ιστορία, έχει γνώση, έχει τις εγκαταστάσεις και τις επενδύσεις στα πλάνα. Στοχεύουμε στην ανάπτυξη. Δεν είμαστε εδώ απλώς για να διαχειριστούμε τη δυσκολία. Θέλουμε να δημιουργήσουμε προστιθέμενη αξία.

– Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να ξαναδούμε επανεπένδυση στο εργοστάσιο της Αθήνας, του οποίου η εταιρεία άλλαξε τη λειτουργία πριν από 3 χρόνια;

– Ο μόνος τρόπος να επενδύσεις περισσότερο είναι να δημιουργήσεις τις προϋποθέσεις για ανάπτυξη. Δεν θα μπορούσαμε ποτέ να υποσχεθούμε ακόμη μεγαλύτερες επενδύσεις. Πρέπει να κινηθούμε στη λογική της βιώσιμης ανάπτυξης και όχι απλώς να κάνουμε όνειρα για ανάπτυξη. Θα μπορούσα να υποσχεθώ πολλά. Βεβαίως το θέλω, αλλά τα ακόμα μεγαλύτερα πλάνα επενδύσεων προϋποθέτουν περαιτέρω ανάπτυξη των δραστηριοτήτων μας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή