ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Θα είναι, χωρίς αμφιβολία, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα από τεχνικής άποψης έργα που έχουν κατασκευαστεί τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Η πόντιση του αγωγού ύδρευσης που θα συνδέσει την Αίγινα με το δίκτυο της ΕΥΔΑΠ στη Σαλαμίνα, λύνοντας οριστικά το οξύ πρόβλημα του νησιού είναι μια πραγματική πρόκληση. Η εταιρεία που ανέλαβε το έργο εξηγεί στην «Κ» με ποιο τρόπο θα πραγματοποιηθεί η πόντιση περίπου 14 χλμ. αγωγού σε βάθος έως 95 μ. και ποιες είναι οι δυσκολίες που πρέπει να ξεπεράσει.

Μετά την υπογραφή της σύμβασης στις 21 Δεκεμβρίου ανάμεσα στην Περιφέρεια Αττικής (που χρηματοδοτεί το έργο με 20 εκατ. ευρώ) και στην τεχνική εταιρεία Χρ. Κωνσταντινίδης Α.Ε., ο χρόνος αρχίζει πλέον να μετρά αντίστροφα. Το έργο ανατέθηκε με το μοντέλο της «μελετοκατασκευής», δηλαδή ο ανάδοχος πρέπει να εκπονήσει όλες τις απαραίτητες μελέτες του έργου και να λάβει τις αντίστοιχες αδειοδοτήσεις. «Πρόσφατα ολοκληρώθηκε ειδική γεωφυσική έρευνα που πραγματοποίησε για λογαριασμό μας το Πανεπιστήμιο Πατρών. Πλέον έχουμε πλήρη εικόνα για τη γεωγραφία του πυθμένα, αλλά και τα πετρώματά του έως και 20 μέτρα κάτω από την επιφάνεια του βυθού», εξηγεί ο κ. Α. Πετρόπουλος, υπεύθυνος του έργου. Οπως εξηγεί, το μέγιστο βάθος στο οποίο θα φθάσει ο αγωγός είναι 95 μέτρα.

Ποια είναι η διαδρομή που θα ακολουθήσει ο αγωγός; Οπως εξηγεί ο ιδιοκτήτης της εταιρείας, Δημήτρης Κωνσταντινίδης, τα υποθαλάσσια πρανή της Σαλαμίνας είναι απότομα και φθάνουν σύντομα στα 90 μέτρα. Στη συνέχεια και μέχρι τη νησίδα Λαγούσες, ο βυθός είναι μαλακός, χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Στο τελικό τμήμα, από τις Λαγούσες έως την Αίγινα τα βάθη είναι μικρότερα (50-60 μέτρα) και οι κλίσεις του πυθμένα ήπιες. «Επειδή ο πυθμένας έχει διάφορες ανωμαλίες, την περίοδο αυτή σχεδιάζουμε τη βέλτιστη διαδρομή που θα πρέπει να ακολουθήσει», εξηγεί.

«Κλασική τεχνική»

Ο αγωγός, μήκους 14 χλμ. θα κατασκευαστεί έως τις αρχές του καλοκαιριού στο εργοστάσιο της εταιρείας PipeLife στη Θήβα. Θα κατασκευαστεί από πολυαιθυλένιο τρίτης γενιάς, που είναι πιστοποιημένο για μεταφορά πόσιμου νερού, θα έχει διάμετρο 63 εκατοστών, πάχος 47-47 χιλιοστά και μπλε χρώμα (κάτι που ζητήθηκε από τις προδιαγραφές του έργου). «Η πόντισή του θα γίνει με μια κλασική τεχνική, που χρησιμοποιείται επί πολλά χρόνια σε ανάλογα έργα», εξηγεί ο κ. Κωνσταντινίδης. «Λόγω του υλικού κατασκευής του, ο αγωγός επιπλέει ακόμα κι αν γεμίσει με νερό. Ετσι ανά τακτές αποστάσεις του προστίθενται έρματα, δηλαδή δακτυλίδια από σκυρόδεμα. Το βάρος τους είναι τέτοιο που ο αγωγός εξακολουθεί να πλέει όσο είναι άδειος, αλλά μόλις γεμίσει με νερό βυθίζεται και συγκρατείται στον βυθό. Μόλις λοιπόν αρχίσει να γεμίζει με νερό και να κάμπτεται, συνδέουμε το επόμενο κομμάτι αγωγού (7 κομμάτια των 2 χλμ.) και συνεχίζουμε».

Μόλις ο αγωγός ακουμπήσει στον βυθό, θα καλυφθεί με εύκαμπτα στρώματα από σκυρόδεμα, που θα δημιουργήσουν μια «κουβέρτα», η οποία θα τον προστατεύει από τις τράτες. Η θέση του αγωγού θα εμφανίζεται στους θαλάσσιους χάρτες, ώστε να μην κινδυνεύει από βαριές άγκυρες πλοίων. Οπως εξηγεί ο κ. Κωνσταντινίδης, η εταιρεία έχει ανάλογη εμπειρία από την πόντιση του αγωγού που συνέδεσε τη νήσο Ρεβυθούσα με τα Μέγαρα και την τοποθέτηση υποθαλάσσιων αγωγών σε διάφορα έργα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ