Η Σίλια Πολ, μούσα του Λούσιαν Φρόιντ, στην Tate Britain

Η Σίλια Πολ, μούσα του Λούσιαν Φρόιντ, στην Tate Britain

2' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το ενδιαφέρον με τη Σίλια Πολ είναι για πολλά χρόνια ότι ήταν η μούσα του Λούσιαν Φρόιντ. Το συναρπαστικό όμως είναι ότι πρόκειται για εξαιρετική ζωγράφο, όχι πορτρέτων, όπως ο Φρόιντ, αλλά «βιογραφιών», όπως είπε η ίδια στους New York Times. Στην έκθεση «All too human: Bacon, Freud and a Century of Painting Life», που «τρέχει» στην Tate Britain, με τους κυριότερους εκπροσώπους της μεταπολεμικής βρετανικής τέχνης, παρουσιάζονται 17 πίνακες του Φρόιντ, οι περισσότεροι από τους καλλιτέχνες της έκθεσης, και μόλις δύο της Σίλια Πολ. Ωστόσο, εκείνη είναι και το θέμα του πίνακα «Girl in a striped nightshirt» (1983-85), ενός μικρού και τρυφερού πορτρέτου που ζωγράφισε ο Φρόιντ όσο είχαν σχέση.

Υστερα από σχεδόν τέσσερις δεκαετίες κινούμενη στη σκιά του μεγάλου παραστατικού ζωγράφου, η 58χρονη σήμερα Σίλια Πολ προσελκύει τα βλέμματα πάνω στα μελαγχολικά πορτρέτα της, πολλά από τα οποία φιλοτέχνησε μετά το τέλος της σχέσης της με τον Φρόιντ. «Δεν ζωγραφίζω πορτρέτα. Είμαι μία βιογράφος», σημείωσε η κ. Πολ στους New York Times τονίζοντας τις αντιθέσεις της δικής της τέχνης με του Φρόιντ: «Ζωγραφίζω τη ζωή μου και την οικογένειά μου. Ζωγραφίζω την παρουσία των ανθρώπων που γνωρίζω καλά».

Στην Ινδία

Τέταρτη από τις πέντε κόρες της οικογένειάς της, η Σίλια Πολ γεννήθηκε στην Ινδία. Η μητέρα της ήταν δασκάλα και ο πατέρας της ιερέας. Η οικογένεια επέστρεψε στη Βρετανία όταν η μικρή Σίλια ήταν 5 ετών και μαθήτευσε σε εσωτερικό σχολείο θηλέων. Την πρώτη φορά που είδε τον γοητευτικό ζωγράφο ήταν κατά τη διάρκεια των σπουδών της στη Σχολή Καλών Τεχνών του Λονδίνου. Ο Φρόιντ επισκέφθηκε τους φοιτητές φορώντας ένα γκρίζο μάλλινο κοστούμι και καπνίζοντας Ζιτάν και επαίνεσε τη Σίλια Πολ για μερικά σχέδια που είχε κάνει με θέμα τη μητέρα της. Ηπιαν τσάι και την κάλεσε σπίτι του για να της δείξει τους πίνακες του. Στο ταξί τής ψιθύρισε στίχους του Μποντλέρ και έτσι ξεκίνησε η σχέση τους. Εκείνη ήταν μόλις 18 ετών και εκείνος στα 55 του.

Ο Φρόιντ είχε αντιληφθεί το ταλέντο της, αλλά της έλεγε ότι ήταν «πιο δύσκολο για τις γυναίκες» να αναγνωριστούν στον χώρο της τέχνης. Η σχέση τους κράτησε μέχρι το 1988 και ενώ η Σίλια είχε γεννήσει τον γιο του Φροιντ, τον καλλιτέχνη Πολ Φρανκ. Οταν κατάλαβε πως ο Φρόιντ είχε συνδεθεί με άλλη γυναίκα, τον άφησε.

Μελανά χρώματα

Στο επόμενο διάστημα, ένα από τα δυσκολότερα της ζωής της, η Σίλια Πολ κλείστηκε στον εαυτό της, τα χρώματά της έγιναν μελανά και, όταν η μητέρα της δεν μπορούσε πια να ανεβεί στο στούντιο, έκανε τις δικές της αυτοπροσωπογραφίες, μία από τις οποίες παρουσιάζεται από την Tate. Το επόμενο πρότζεκτ της είναι να ζωγραφίσει τους άνδρες που διαδραμάτισαν ρόλο στη ζωή της σε έναν κόσμο που «παραμένει ανδροκρατούμενος».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή