ΚΟΣΜΟΣ

Η παγκοσμιοποίηση εισβάλλει στις κουζίνες

ΓΙΟΥΛΗ ΕΠΤΑΚΟΙΛΗ

Mα, ποιος μπορεί να «προδώσει» αυτή την υπέροχη απλότητα;

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: MISE EN PLACE

Ξεφύλλιζε το νέο βιβλίο του Βρετανού σελέμπριτι σεφ Τζέιμι Ολιβερ («5 υλικά» ο τίτλος, μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά) και έδειχνε εντυπωσιασμένη από τις φωτογραφίες των πιάτων. Σχολίαζε την ποικιλία, τις πρωτότυπες ιδέες, το food styling που τα έκανε όλα λαχταριστά. Οταν έφτασε στην τελευταία σελίδα, έκλεισε το βιβλίο νευρικά, λέγοντας «δεν θα φτιάξω ποτέ καμία από αυτές τις συνταγές. Μου λείπουν βασικές γνώσεις. Τι είναι τα Kombu; Και πού μπορώ να τα βρω; Αυτές οι σελίδες είναι γεμάτες άγνωστα σε μένα πράγματα. Τι είναι όλα αυτά;».

Η απογοήτευση της Μ. δεν ήταν παράλογη. Η παγκοσμιοποιημένη κοινωνία έχει επηρεάσει την κουζίνα σε βαθμό εξωφρενικό. Εχει γκρεμίσει γαστρονομικά σύμβολα, έχει καταργήσει σύνορα, έχει αλλάξει συνήθειες δεκαετιών. Κι αν για το πολυφυλετικό Λονδίνο και τον κοσμοπολίτη Ολιβερ το να βρίσκεις μους ταραμά στο Νότινγκ Χιλ και Κombu (γιαπωνέζικα φύκια που χρησιμοποιούνται αποξηραμένα στη μαγειρική) στο Κάμντεν Τάουν θεωρείται απολύτως φυσιολογικό, στην Ελλάδα τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά. Δεν αναφέρομαι φυσικά στους Ελληνες foodies, που πετάνε από τη χαρά τους καθώς μπορούν να βρουν πλέον σχεδόν τα πάντα: Aπό νοτιοαφρικανική κουζίνα μέχρι παράξενες πρώτες ύλες από το Περού. Aλλά στην πλειονότητα των Ελλήνων καταναλωτών που σε όλα αυτά τα νέα υλικά, τις τάσεις, τις μόδες, τις περίεργες γεύσεις, τις καινούργιες ορολογίες που καταφτάνουν με ένταση και πυκνή συχνότητα, βλέπει μια άγνωστη χώρα. Και νιώθει αρκετά άβολα. Είναι όμως γεγονός. Οι εθνικές κουζίνες αλλάζουν, οι προκλήσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν είναι πολλές και μάλιστα αρκετές απ’ αυτές εντελώς αναπάντεχες.

Ποιος το περίμενε λ.χ. ότι το χάμπουργκερ, αυτή η «αμερικανιά», το αγαπημένο φαγητό του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, θα ξεπερνούσε σε δημοφιλία τη φινετσάτη, αγαπημένη, τραγανή μπαγκέτα των Γάλλων. Κι όμως...

Ενώ μέχρι το 2016 οι πωλήσεις του κλασικού σάντουιτς με ζαμπόν και βούτυρο σε μπαγκέτα (jambon-beurre) ήταν σχεδόν στο ίδιο επίπεδο με το χάμπουργκερ, το 2017, για πρώτη φορά οι πωλήσεις χάμπουργκερ στη Γαλλία ήταν υψηλότερες. Πέρυσι καταναλώθηκαν 1,46 δισ. χάμπουργκερ, 14 φορές παραπάνω σε σχέση με πριν από δέκα χρόνια, ενώ μόλις 1,22 δισ. μπαγκέτες έγιναν το εμβληματικό γαλλικό σάντουιτς. Ο Μπερνάρ Μπουτμπούλ, διευθυντής της εταιρείας συμβούλων για εστιατόρια Gira Conseil, αναφέρθηκε σε «φρενίτιδα μπέργκερ που έχει ξεκινήσει εδώ και τρία χρόνια». Για να δούμε τι έχει σειρά...

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ