ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα κέρδη της ΕΚΤ βάζει στο στόχαστρο η Κομισιόν

Οι Βρυξέλλες θέλουν να καλύψουν το χρηματοδοτικό κενό που αφήνει η Βρετανία κατά το ήμισυ μέσω μείωσης δαπανών και κατά το υπόλοιπο ήμισυ μέσω αύξησης εσόδων. Περίπου το 80% των χρημάτων του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού δίδεται από τα κράτη-μέλη και το υπόλοιπο 20% προέρχεται από τα πανευρωπαϊκά έσοδα ΦΠΑ και από τα τελωνειακά τέλη.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Πρόταση για χρήση μέρους των κερδών της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και των εσόδων που θα προκύψουν από (πιθανό) μελλοντικό φόρο στα πλαστικά, ώστε να καλύψει το κενό που θα προκαλέσει στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό η αποχώρηση της Βρετανίας, αναμένεται να συζητήσει σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες των Financial Times. Το Κολέγιο των Επιτρόπων θα εξετάσει σήμερα τρόπους για την εύρεση νέων πηγών εσόδων, ώστε να μη μειωθεί το ύψος του ευρωπαϊκού 7ετούς προϋπολογισμού μετά την αποχώρηση της Βρετανίας το 2019. Σύμφωνα με τους FT, μία από τις υπό συζήτηση προτάσεις θα είναι η διοχέτευση 50 δισ. ευρώ από τα κέρδη που αναμένεται να σημειώσει η ΕΚΤ, κατ’ επέκτασιν και οι 19 εθνικές κεντρικές τράπεζες, την περίοδο 2021-2027.

Η πρόταση της Κομισιόν αφορά το λεγόμενο «νομισματικό εισόδημα» της ΕΚΤ, δηλαδή τα κέρδη που αποκομίζει η ΕΚΤ όταν χορηγεί τραπεζογραμμάτια (χαρτονομίσματα) στις εμπορικές τράπεζες. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της ΕΚΤ, μια εμπορική τράπεζα, προκειμένου να αποκτήσει τραπεζογραμμάτια, πρέπει να καταβάλει στην κεντρική τράπεζα το ποσό που αντιστοιχεί στην ονομαστική τους αξία και αυτό το επιτυγχάνει είτε δανειζόμενη από την κεντρική τράπεζα, είτε εκχωρώντας ορισμένα στοιχεία από το ενεργητικό της. Ο τόκος από τον δανεισμό χρημάτων ή την απόδοση των στοιχείων ενεργητικού που έχει αποκτήσει η κεντρική τράπεζα ονομάζεται «νομισματικό εισόδημα» (seigniorage profit).

Η Κομισιόν υπολογίζει ότι το νομισματικό εισόδημα του Ευρωσυστήματος θα είναι 56 δισ. ευρώ το διάστημα 2021-2027 που θα καλύπτει ο επόμενος ευρωπαϊκός προϋπολογισμός. Πάνω από το 90% του νομισματικού εισοδήματος διανέμεται από την ΕΚΤ στις εθνικές κεντρικές τράπεζες και αυτές, με τη σειρά τους, συνήθως μεταφέρουν ένα τμήμα του στις κυβερνήσεις. Η ΕΚΤ θεωρεί ότι η συγκεκριμένη πρόταση θα καλύψει γρήγορα μέρος του κενού περίπου 15 δισ. ευρώ τον χρόνο που θα προκαλέσει η αποχώρηση της Βρετανίας. Ωστόσο, είναι αμφίβολο κατά πόσον θα μπορούσε να γίνει αποδεκτή η συγκεκριμένη πρόταση, δεδομένου πως πολλές χώρες, όπως η Ολλανδία και η Αυστρία, έχουν ταχθεί κατά της αύξησης του ποσού που συνεισφέρουν στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό.

Επίσης είναι πιθανό να υπάρξει αρνητική αντίδραση και από τις κεντρικές τράπεζες, δεδομένου ότι διαφυλάσσουν ως κόρην οφθαλμού την ανεξαρτησία τους. Ευρωπαίος αξιωματούχος δήλωσε στους FT πως η συγκεκριμένη ιδέα είναι μία από τις εύκολα πραγματοποιήσιμες, ενώ άλλος υψηλόβαθμος αξιωματούχος δήλωσε ότι έχουν ήδη αρχίσει διαπραγματεύσεις μεταξύ της κυβέρνησης του και της εθνικής κεντρικής τράπεζας. Μια δεύτερη πηγή εσόδων που θα συζητηθεί σήμερα από την Κομισιόν είναι η επιβολή φόρου στα πλαστικά. Η Επιτροπή είχε ανακοινώσει τον Ιανουάριο πως θα καταθέσει τον Μάιο λεπτομερή πρόταση μαζί με την επίσημη πρότασή της για τον επταετή ευρωπαϊκό προϋπολογισμό. Οι διαπραγματεύσεις για την κατάρτιση του 7ετούς προϋπολογισμού είναι παραδοσιακά δύσκολες και έντονες, διότι πρέπει να συγκεραστούν τα συμφέροντα των κρατών-μελών που συνεισφέρουν καθαρά στον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό με αυτά των κρατών-μελών που έχουν καθαρά έσοδα.

Η Κομισιόν καταθέτει την επίσημη πρόταση για τη διάρθρωση του προϋπολογισμού, ωστόσο την τελική απόφαση τη λαμβάνουν τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Οι Βρυξέλλες σκοπεύουν να καλύψουν το χρηματοδοτικό κενό που αφήνει η Βρετανία κατά το ήμισυ μέσω μείωσης δαπανών και κατά το υπόλοιπο μισό μέσω της αύξησης εσόδων. Περίπου το 80% των χρημάτων του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού δίνεται από τα κράτη-μέλη και το υπόλοιπο 20% προέρχεται από τα πανευρωπαϊκά έσοδα ΦΠΑ και από τα τελωνειακά τέλη.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ