ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Το «προσκλητήριο» των 75 εκατομμυρίων ευρώ

ΣΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΙΔΗΣ

Το «Mamma Μia» είχε γυριστεί στη Σκόπελο. Η κυβέρνηση επιθυμεί να γίνει φιλική στις παραγωγές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Το 2016 ο Ματ Ντέιμον στο τελευταίο σίκουελ του Τζέισον Μπορν έβγαινε αλώβητος μέσα από εκρήξεις, πυροβολισμούς και διαδηλώσεις που συνέβαιναν στην πλατεία Συντάγματος. Ο προσεκτικός παρατηρητής φυσικά θα διαπίστωνε γρήγορα ότι οι σκηνές δεν ήταν στην Αθήνα αλλά στη μακρινή Τενερίφη, η οποία είχε τους μηχανισμούς και τις υπηρεσίες για να υποδεχτεί και να υποστηρίξει μια χολιγουντιανή παραγωγή.

Δύο χρόνια μετά, το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής παρουσίασε στο Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, σε μια δική του «κινηματογραφική» παραγωγή, το νέο επενδυτικό κίνητρο οπτικοακουστικών παραγωγών που υπόσχεται να «μοιράσει» 75 εκατ. ευρώ, τα επόμενα πέντε χρόνια, σε εν Ελλάδι παραγωγές. Παρουσιάστηκε επίσης το νεοσύστατο Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) που τίθεται σε λειτουργία τις επόμενες μέρες, με σκοπό να διαχειριστεί τις σχετικές αιτήσεις χρηματοδότησης.

Το χρηματοδοτικό εργαλείο απευθύνεται σε κάθε παραγωγό οπτικοακουστικού περιεχομένου, εγχώριο ή ξένο (με την προϋπόθεση ότι θα συνεργαστεί ή θα ανοίξει εταιρεία στην Ελλάδα), από κινηματογραφιστές και παραγωγούς τηλεοπτικών σειρών μέχρι YouTubers και δημιουργούς ηλεκτρονικών παιχνιδιών με εξαίρεση διαφημιστικά σποτ, ριάλιτι ή τηλεπαιχνίδια. Η λογική του σχεδίου είναι αυτή του «cash rebate», που σημαίνει ότι επιστρέφεται το 25% των επιλέξιμων δαπανών με πλαφόν που αφορά το 80% του κόστους παραγωγής. To ελάχιστο των επιλέξιμων δαπανών είναι 100.000 ευρώ, ενώ το ανώτερο 5 εκατ. ευρώ. Το θετικό είναι ότι η ένταξη στο χρηματοδοτικό εργαλείο δεν αποκλείει χρηματοδοτήσεις από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, αρκεί να μην ξεπερνούν το 50% της συνολικής ενίσχυσης, ούτε από ευρωπαϊκά προγράμματα, ποσοστό που αλλάζει αν πρόκειται για συμπαραγωγή ή για νέους δημιουργούς.

Οι αιτήσεις θα γίνονται μέσω μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα ανοίξει μετά τη δημοσίευση της ΚΥΑ, η οποία θα ορίζει τις επιλέξιμες δαπάνες και ακόμα αναμένεται. Ερώτημα παραμένει το ύψος του ετήσιου προϋπολογισμού του ΕΚΟΜΕ που θα δείξει κατά πόσον μπορεί να ανταποκριθεί στο ενδεχόμενο να προκύψουν παραγωγές πολλών εκατομμυρίων τύπου Τζέισον Μπορν. Αν οι παραγωγοί πιάσουν τους πόντους του «πολιτιστικού βαθμολογίου» σχετικά με το περιεχόμενο του έργου και αν τηρούνται και ορισμένες προϋποθέσεις φερεγγυότητας της επένδυσης, η χρηματοδότηση θα εγκρίνεται μέσα σε 45 μέρες και τα χρήματα θα επιστρέφονται έξι μήνες μετά την απόδοση των δαπανών.

Ωστόσο, η ένταξη στο πρόγραμμα δεν σημαίνει ότι «ξεκλειδώνονται» αυτόματα τα δύσκολα ελληνικά locations, όπως αρχαιολογικοί χώροι ή μνημεία, για τα οποία ενδιαφέρονται συνήθως οι ξένοι παραγωγοί και η αδειοδότηση με τα τέλη χρήσης περνάνε συνήθως μέσα από το ΚΑΣ. Ενα από τα δύσκολα καθήκοντα του ΕΚΟΜΕ είναι η συνεργασία με τις υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ για τη διευκόλυνση των παραγωγών, αλλά ακόμα δεν είναι σίγουρο εάν τα ενταγμένα πρότζεκτ στο επενδυτικό εργαλείο θα περνάνε πιο εύκολα το κατώφλι της Ακρόπολης και των Μετεώρων.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ